AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #1 Skrevet 12. mai 2021 Der jeg tok eksamen i fjor, så klarte de en gang ikke å følge smittereglene. I det fylket jeg bor i så er det fult oppblomstring av smitte på skoler. Hvorfor finnes det ikke bedre løsninger? Jeg klarer ikke å se at de kan holde det på en forsvarlig måte denne gangen. Anonymkode: 6a7b2...8a8 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #2 Skrevet 12. mai 2021 Det koster veldig mye å arrangere eksamen, derfor gjør man alt for å spare penger ved å ha så mange samlet som mulig. Det er ikke alltid lett å finne egnede lokaler til eksamen heller. Det er vanskelig å lage juksesikker hjemmeeksamen som kan erstatte dagens skoleeeksamen. Anonymkode: 94e83...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er vanskelig å lage juksesikker hjemmeeksamen som kan erstatte dagens skoleeeksamen. Forstår det i noen fag, som f.eks matematikk. Men i de fleste andre, kan man ikke gjøre det som på universitetet? 6 timer på å skrive om gitt tema, kanskje 2-3 kortsvar eller en lengre. Rekker ikke noe særlig med juks på den tiden. Anonymkode: 0d2a6...223
Gjest Kastanjefrø Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Forstår det i noen fag, som f.eks matematikk. Men i de fleste andre, kan man ikke gjøre det som på universitetet? 6 timer på å skrive om gitt tema, kanskje 2-3 kortsvar eller en lengre. Rekker ikke noe særlig med juks på den tiden. Anonymkode: 0d2a6...223 Du kan jo få noen andre til å besvare hele oppgaven for deg. Greit å tenkte litt selv før man kommer med forslag. Forøvrig er majoriteten av eksamene på universitetet skriftlige skoleeksamener, selv om det selvfølgelig er noen få utdanningsfelt hvor dette ikke gjelder. Endret 12. mai 2021 av Kastanjefrø
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Kastanjefrø skrev (13 minutter siden): Du kan jo få noen andre til å besvare hele oppgaven for deg. Greit å tenkte litt selv før man kommer med forslag. Forøvrig er majoriteten av eksamene på universitetet skriftlige skoleeksamener, selv om det selvfølgelig er noen få utdanningsfelt hvor dette ikke gjelder. Men det kan man jo også på universiteter.... Anonymkode: 6a7b2...8a8
Gjest Kastanjefrø Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men det kan man jo også på universiteter.... Anonymkode: 6a7b2...8a8 … Det er en substansiell forskjell mellom at noen eksamener besvares av andre i fag hvor det ikke betyr så mye i det store og det hele, og VGS eksamener hvor det bestemmer hvilke studier du kommer inn på. Nettopp denne problematikken var en av hovedinnvendingene mot å gjennomføre hjemmeeksamen både for juss og medisin i fjor.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 47 minutter siden, Kastanjefrø said: Du kan jo få noen andre til å besvare hele oppgaven for deg. Greit å tenkte litt selv før man kommer med forslag. Forøvrig er majoriteten av eksamene på universitetet skriftlige skoleeksamener, selv om det selvfølgelig er noen få utdanningsfelt hvor dette ikke gjelder. Nesten alt er hjemmeeksamen på mitt universitet nå. På mitt studie var det også det før covid, men har inntrykk av at så og si alt er enten semesteroppgaver eller hjemmeeksamen. Ser eksamenslokalene brukes til vaksinering. Om man er redd for juks på hjemmeeksamen, så kan man vel ta de muntlig. Bedre enn om noen blir smittet og dør. Quote Det er en substansiell forskjell mellom at noen eksamener besvares av andre i fag hvor det ikke betyr så mye i det store og det hele, og VGS eksamener hvor det bestemmer hvilke studier du kommer inn på. Jeg mener juks er fryktelig ille uansett, men synes du virkelig ikke at det betyr så mye om noen jukser på eksamen på andre felt? Synes det er veldig mye viktigere at de som har en grad fra universitetet ikke har jukset, konsekvensene vil være forferdelige (lærere, barnevern, sykepleiere.. osv) sammenlignet med om noen har jukset på VGS. Anonymkode: 0d2a6...223
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nesten alt er hjemmeeksamen på mitt universitet nå. På mitt studie var det også det før covid, men har inntrykk av at så og si alt er enten semesteroppgaver eller hjemmeeksamen. Ser eksamenslokalene brukes til vaksinering. Om man er redd for juks på hjemmeeksamen, så kan man vel ta de muntlig. Bedre enn om noen blir smittet og dør. Jeg mener juks er fryktelig ille uansett, men synes du virkelig ikke at det betyr så mye om noen jukser på eksamen på andre felt? Synes det er veldig mye viktigere at de som har en grad fra universitetet ikke har jukset, konsekvensene vil være forferdelige (lærere, barnevern, sykepleiere.. osv) sammenlignet med om noen har jukset på VGS. Anonymkode: 0d2a6...223 Enig. Privatist eksamen betyr så mye for folk at de er villig til å komme selv når de kjenner små symptomer. (meg selv inkludert), fordi det ikke finnes noen andre muligheter med å gjennomføre det før studieoppstart. Og derfor ser jeg det ikke forsvarlig å gjennomføre privatist eksamen slik det gjøres nå. Men hadde man derimot hatt muligheten til å ta det hjemme om man har sår hals eller er litt snufsete , så hadde situasjonene vært annen. Da kunne man likevel hatt det i lokale for de som ikke kjenner på noen symptomer, men det skulle ha fantes mulighet for de som er litt snufsete. Anonymkode: 6a7b2...8a8
Gjest Kastanjefrø Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nesten alt er hjemmeeksamen på mitt universitet nå. På mitt studie var det også det før covid, men har inntrykk av at så og si alt er enten semesteroppgaver eller hjemmeeksamen. Ser eksamenslokalene brukes til vaksinering. Om man er redd for juks på hjemmeeksamen, så kan man vel ta de muntlig. Bedre enn om noen blir smittet og dør. Jeg mener juks er fryktelig ille uansett, men synes du virkelig ikke at det betyr så mye om noen jukser på eksamen på andre felt? Synes det er veldig mye viktigere at de som har en grad fra universitetet ikke har jukset, konsekvensene vil være forferdelige (lærere, barnevern, sykepleiere.. osv) sammenlignet med om noen har jukset på VGS. Anonymkode: 0d2a6...223 Jeg har ikke én plass argumentert mot at de fleste eksamener under pandemien avvikles som hjemmeeksamener, så hvorfor du nevner det kan bare du selv svare på. (Det ble kanskje for vanskelig å forstå hva jeg faktisk skrev) Om du jukser på noen eksamener under eks. Lærerstudiet, skal du fremdeles gjennom mange situasjoner hvor du ikke har mulighet til å jukse. Det har derfor ikke så mye å si fra eller til verken for samfunnet eller for personen. Et gjennomgående trekk med innvendingene mot eksamensformen er mangel på innsikt og logisk tenkeevne. Om det hadde vært enkelt å innføre en alternativ eksamensform ville det blitt gjort både i fjor og i år. Det har blitt grundig utredet. Forøvrig er sjansen for å dø av covid for de i aldersgruppen som avlegger privatisteksamen flerfoldige ganger mindre enn sjansen for å bli påkjørt og drept på vei til eksamenslokalet. Endret 12. mai 2021 av Kastanjefrø
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå