Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare få ut tankene mine.. Av og til hjelper det. Og regner med det er mange i samme båt. Er liksom ikke helt lov å snakke om føler jeg.. Men har flere nære venner som nylig har arvet forholdsvis store summer. De deler i hytt og pine alt de bruker penger på. Renoveret hus. Ny bil. Hageplaner. Bla bla bla... Jævlig morsomt å få slike snap, når jeg selv bare får det til å gå rundt. Og egentlig er jeg stolt av meg selv for det altså. Jeg er alenemor med eget hus og bil. Jobber 100 %. Jeg betaler alle regninger alltid. Men det kniper alltid med matpenger. Og prøver å få fikset nødvendige ting med hus og hage, men må alltid vurdere nøye hva jeg kan få gjort og hva må vente. Og så kommer en snap "se så fin platting vi har bygd", "varmekabler i oppkjørsel er digg", "ny elbil" 🤮🤮🤮 skjønner at de er glade, men helvette... Nå er jeg lei! 

Anonymkode: 55e2e...295

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har innsett at jo mer man eier jo mer styr er det. Eide før nå leier jeg. Hadde en god jobbog høy inntekt, nå har jeg blitt ufør til det yrket jeg hadde og må starte på bunn med lav lønn. Det er lenge siden jeg har vært så fri og lykkelig, jeg innså at tingene eide meg. Nå er jeg takknemlig for det jeg har og at jeg har nok. Trenger ikke lenger å ha siste mote og er mer opptatt av å ta vare på meg selv og kle meg behagelig. Drømmer om et enkelt og rolig liv der jeg dyrker min egen mat. Ønsker å bo mindre i stedenfor større og ha mindre ting-mer tid til meg selv.

Anonymkode: 1a18f...17a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har det likens. Jeg lever forholdsvis godt, men er alene og sitter alene på utgiftene selv. Har begrensede inntektsmuligheter. Min største drøm er å få renovert litt hjemme og kanskje eid en hytte. Jeg fikk tilbud om å kjøpe en familiehytte "billig" gjennom noen andre i familie som har fått hytten i arveoppgjør, men jeg måtte takke nei og la noen andre nærmest "få" hytten istedenfor pga økonomi. Det er så tragisk å måtte takke nei til å få servert drømmen på denne måten...

Rundt meg restaurerer folk, kjøper hytter, bygger ut, kjøper biler til millionen og lever livet slik det er ment til å være. 

Og her sitter jeg.... og ser på de. Smiler, heier, applauderer og jatter med, mens jeg blør innvendig. 

Anonymkode: 2615d...63b

• Liker 3
Gjest Råååsa
Skrevet (endret)

Nei, det orker jeg ikke. Jeg er mer slik: se på meg da!  WOW! jeg er uføretrygdet og har egen bolig!!! Godt jobba Råååsa, du er altså noe for deg selv! Helt makaløs! You go girl🎉

Så får andre styre med sitt. Jeg heier heller på meg enn "naboen". 

Endret av Råååsa
AnonymBruker
Skrevet

Hi her. 

Jeg bor på landet, og huslånet er faktisk rimeligere enn å leie de fleste leiligheter. Så føler meg heldig slik. Ikke er huset så gammelt heller. Er igrunn veldig stolt over å ha fått kjøpt hus alene i det hele tatt.. 

Jeg er vel igrunn stolt over å være så selvstendig som jeg er. Men når mange rundt har det økonomisk trygt, og ikke har bekymringer om de får det til å gå rundt, så blir jeg misunnelig innimellom.. Slitsomt å måtte overveie hver krone konstant 🥴

Og jeg vet at flere venner vil få mye i arv i årene fremover, men jeg har ingen mulighet for slikt i framtiden heller. Så da er det kun opp til meg selv.. Vurderer en liten ekstra jobb, men skal jo ha et liv også. Og tid og energi til barn. 

Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hi her. 

Jeg bor på landet, og huslånet er faktisk rimeligere enn å leie de fleste leiligheter. Så føler meg heldig slik. Ikke er huset så gammelt heller. Er igrunn veldig stolt over å ha fått kjøpt hus alene i det hele tatt.. 

Jeg er vel igrunn stolt over å være så selvstendig som jeg er. Men når mange rundt har det økonomisk trygt, og ikke har bekymringer om de får det til å gå rundt, så blir jeg misunnelig innimellom.. Slitsomt å måtte overveie hver krone konstant 🥴

Og jeg vet at flere venner vil få mye i arv i årene fremover, men jeg har ingen mulighet for slikt i framtiden heller. Så da er det kun opp til meg selv.. Vurderer en liten ekstra jobb, men skal jo ha et liv også. Og tid og energi til barn. 

Det er jo som det er. Så hvorfor trykke seg selv ned, når du kan løfte deg selv opp og feire dine seire? Eller sammenligne deg med noen som har det verre om så? 

Og du kan heller ikke vite hvordan de som eier og har mye har det heller. Det kan jo være at de villet ha byttet sitt jordiske gods med å ha det slik som du? Kanskje de er misunnelige på deg? 

En annen ting kan være at det skjuler seg økonomiske problemer bak fasaden. Vi har jo en gjeldsdrevet økonomi. 

Vær stolt du! Du har mye! 

AnonymBruker
Skrevet

Jo mer dyre ting man har jo mer stress blir det jo. Dyr bil, hytte, hus, båt osv. Bare mer å passe på. Har man stort hus blir det dyrere å bo der, mye mer å gjøre. Har man en dyr bil er man alltid redd for den.

Foretrekker et mer enkelt liv med lite eiendeler så jeg slipper bekymre meg så mye.

Anonymkode: 514c0...ef0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Råååsa skrev (3 minutter siden):

Det er jo som det er. Så hvorfor trykke seg selv ned, når du kan løfte deg selv opp og feire dine seire? Eller sammenligne deg med noen som har det verre om så? 

Og du kan heller ikke vite hvordan de som eier og har mye har det heller. Det kan jo være at de villet ha byttet sitt jordiske gods med å ha det slik som du? Kanskje de er misunnelige på deg? 

En annen ting kan være at det skjuler seg økonomiske problemer bak fasaden. Vi har jo en gjeldsdrevet økonomi. 

Vær stolt du! Du har mye! 

Takk for svar❤️ jeg er ikke ofte i kjelleren pga dette, må det tok litt overhånd i dag.. 

Jeg skal bli litt snillere med meg selv, feire meg og mitt🥰 det er jo sant det du sier.. Jeg vet ei veninne, som nå har penger, lett roter det til økonomisk. Hun bruker mye nå, men det tar nok slutt, og da er det tilbake til rot, til mere arv evt kommer inn.. Og rundt og rundt går d. Jeg har ihvertfall kontroll på mine penger, og ikke noe rot økonomisk.. Så får jeg være stolt av det😊 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo mer dyre ting man har jo mer stress blir det jo. Dyr bil, hytte, hus, båt osv. Bare mer å passe på. Har man stort hus blir det dyrere å bo der, mye mer å gjøre. Har man en dyr bil er man alltid redd for den.

Foretrekker et mer enkelt liv med lite eiendeler så jeg slipper bekymre meg så mye.

Anonymkode: 514c0...ef0

HI her..

Ja, ser den. Jeg har ikke dyr bil, og ønsker det heller ikke. Ei heller andre prosjekter å ta meg av, som hytte, båt etc. Jeg leide tidligere, men måtte flytte. Har barn med spesielle behov, så er avhengig av trygghet i å ikke måtte flytte rundt... Og ikke alle steder som egner seg å bo osv, så å eie bolig er d beste for oss. 

Er ikke opptatt av dyre ting og eie mye. Er opptatt av miljø også, så handler ikke mye, og ønsker det ikke.. Men er disse nødvendige utgiftene som man må overveie hele tiden, som jeg blir lei av.. Mulig jeg tippet over kanten i dag da barn må ha seg nye briller i dag... Over 10 år, så da dekkes det ikke lengre av nav... Men selfølgelig noe som må prioriteres, men da på bekostning av av annet... Men men, sånn er det bare... 

• Liker 1
Gjest Råååsa
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar❤️ jeg er ikke ofte i kjelleren pga dette, må det tok litt overhånd i dag.. 

Jeg skal bli litt snillere med meg selv, feire meg og mitt🥰 det er jo sant det du sier.. Jeg vet ei veninne, som nå har penger, lett roter det til økonomisk. Hun bruker mye nå, men det tar nok slutt, og da er det tilbake til rot, til mere arv evt kommer inn.. Og rundt og rundt går d. Jeg har ihvertfall kontroll på mine penger, og ikke noe rot økonomisk.. Så får jeg være stolt av det😊 

Ikke sant! 

Men det er klart man kan tenke på at man skulle hatt det slik og slik. Men da er det så lett å ikke tenke på hva man selv eier og ikke minst klarer. Og så er det en så god følelse å gratulere seg selv litt. 

Ta ei opptelling i dag. Si til deg selv at du har god kontroll, bolig og snille barn (regner jeg med🤭). 

Jeg hadde en eldre bekjent som ut av det blå sa dette til meg: 

Huuuuff, du skulle bare visst. Jeg har hus, garasje, hytte og en bil. Men for et styr det er å ta vare på alt. Jeg skulle ønske jeg var ung og fri igjen. 

Denne mannen hadde alt, også eget firma. Men han døde før han var 60. Alle hans eiendeler ga han ingenting, og for å være litt flåsete; vi får ikke tingene våre med i grava og over i det hinsidige.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Anbefaler deg å jobbe med «misery loves company» mentaliteten din. Det at du trekker frem din venninne som muligens kan slite økonomisk etterhvert og at du «trøster» deg med det er et stort varselstegn og ikke et sjarmerende trekk - fra din side. Jeg kjenner at jeg ikke hadde orket å ha en sånn energi rundt meg. En som ikke unner meg økonomisk redundans fordi du er sjalu.

Hvis du ikke klarer å bli glad for at andre har det greit økonomisk er det DEG selv du må tak i. At dine bekjentskaper skinner tar ikke lyset vekk fra deg, om du forstår hva jeg mener.

Ønsker deg alt godt!

Anonymkode: 3a30e...13f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du har mye TS. Begynn å tenk etter. Tenk på hva som gjør deg glad i livet, og høy gled og flott ny blir er godt mulig ikke lykken.

Anonymkode: b1303...e77

AnonymBruker
Skrevet

Arv betyr jo at de har mistet noen de er glade i. Jeg håper heller at foreldrene mine skal være friske, raske og lykkelige til de er hundre, enn at jeg skal få masse arv... 

Anonymkode: 1571a...292

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg har en liten leilighet og en rimelig bil. som syk kunne jeg aldri tenkt meg å hatt et stort hus, hytte, dyr bil etc. vedlikehold hadde tatt knekken på meg. og den redselen for å få stripe på millionbilen min; nei takk! kjører fort og vasker bilen en gang eller to i året😅

Anonymkode: ed5a2...820

AnonymBruker
Skrevet

Du har barn TS, noe jeg snart er for gammel for å få. 

Å være ufrivillig barnløs er ikke noe som kan fikses når jeg som kvinne er over 40 år.

Når du er gammel har du mest sannsynlig barna dine. De kan komme til deg i julen, eller du kan komme til dem. Du får kanskje barnebarn. Du får ha barnelatter i hjemmet ditt når barna dine tar med venner hjem.

Mens jeg kanskje for alltid blir alene... Uten noen å elske, uten noen som elsker meg. Uten tilhørighet.

Jeg er også ufør og må snu hver krone. Men jeg er glad for å ta en kaffekopp med en skvett fløte i om kvelden. Det å ha fløte i kjøleskapet er luksus! Kanskje jeg skal kjøpe meg en kurv jordbær til 17.mai og feire litt. Håper sendingen til NRK blir fin å se på, føler meg alltid inkludert i feiringen til folket når jeg ser på den sendingen, selv om jeg ikke får vært med og feiret selv.

Men barn er mitt eneste ønske. Som jeg nok aldri får. Økonomien kan fort snu, men barn får man ikke når det er for sent. Å det å leve uten barn vil knuse meg. Men det kan jeg ikke tenke på enda. Hvis det ikke skjer så får jeg finne noe annet å glede meg over. Hvis jeg ikke får barn vil jeg kanskje heller kunne unne meg jordbær med fløte hver lørdag. Ja, det må bli noe sånt.

Anonymkode: aba7a...4b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å være ufrivillig barnløs er ikke noe som kan fikses når jeg som kvinne er over 40 år.

Når du er gammel har du mest sannsynlig barna dine. De kan komme til deg i julen, eller du kan komme til dem. Du får kanskje barnebarn. Du får ha barnelatter i hjemmet ditt når barna dine tar med venner hjem.

Mens jeg kanskje for alltid blir alene... Uten noen å elske, uten noen som elsker meg. Uten tilhørighet.

Jeg er også ufør og må snu hver krone. Men jeg er glad for å ta en kaffekopp med en skvett fløte i om kvelden. Det å ha fløte i kjøleskapet er luksus! Kanskje jeg skal kjøpe meg en kurv jordbær til 17.mai og feire litt. Håper sendingen til NRK blir fin å se på, føler meg alltid inkludert i feiringen til folket når jeg ser på den sendingen, selv om jeg ikke får vært med og feiret selv.

Men barn er mitt eneste ønske. Som jeg nok aldri får. Økonomien kan fort snu, men barn får man ikke når det er for sent. Å det å leve uten barn vil knuse meg. Men det kan jeg ikke tenke på enda. Hvis det ikke skjer så får jeg finne noe annet å glede meg over. Hvis jeg ikke får barn vil jeg kanskje heller kunne unne meg jordbær med fløte hver lørdag. Ja, det må bli noe sånt.

Dra nå for Guds skyld til Danmark og få deg et barn. Du er selv ansvarlig for din egen lykke 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå kan enslige få hjelp i Norge med å få barn. Bare ta en telefon i morgen og sett i gang. Da har du kanskje en liten baby i armene neste år og kald kaffe uten fløte. ;)

Anonymkode: f3ff2...73a

AnonymBruker
Skrevet

Sammenlign deg med de som har mindre istedenfor. Er mye bedre for den mentale helsa. 

Anonymkode: c16ac...ca6

Skrevet

De gjør det nok ikke for å vise "se hva jeg har råd til", men fordi de sikkert er fornøyd og tenker andre vil like å se. Jeg ber feks venner om bilder hvis de pusser opp, kjøpt ny bil (eller spør om hvilken type) osv. Kanskje det er flere slike snap nå pga corona? Man møtes jo ikke like ofte og kan jo ikke se selv hva andre har gjort hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt dårlig økonomi tidligere, og nå er den bedre. 

Men tingene jeg kjøper gjør meg ikke det spøtt lykkeligere, og jeg føler på ingen måte at jeg er flinkere eller bedre enn hva jeg var da jeg hadde trangere økonomi. 

Det eneste som gir lykke, hvertfall for min del, er menneskene rundt meg som jeg er glad i. Barna mine, foreldre og søsken. 

Tidligere da jeg hadde trangere økonomi drømte seg om bedre biler, flottere hus og hytte. Og tok meg ofte i å være misunnelig på andre. Nå har jeg alt, og det gir meg ingenting i form av lykke. Har sluttet å begjære slikt tull nå, setter heller pris på de tingene som betyr noe. 

Anonymkode: 1361b...d8c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...