Gå til innhold

Å bli lignet sammen - hva betyr det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr det å bli lignet sammen som ektepar? 

Jeg vurderer å slenge barnebidrag, studielån og boliglån i samme pott på meg og mannen. Slik det er nå ligger rentefradraget på meg. Blir det delt på oss begge om vi lignes sammen? 

Anonymkode: 0e002...f96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil si at tallene for dere begge blir lagt sammen. Det vil da ikke spille noen rolle om beløpene er ført opp på den ene eller den andre.

Anonymkode: 1d122...176

AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt så er skatteklasse 2 blitt avviklet og ektepar lignes nå alltid hver for seg. Fordeling av f.eks. gjeldsrenter blir ikke automatisk delt, det må dere selv gjøre manuelt i skattemeldingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det er sagt så er skatteklasse 2 blitt avviklet og ektepar lignes nå alltid hver for seg. Fordeling av f.eks. gjeldsrenter blir ikke automatisk delt, det må dere selv gjøre manuelt i skattemeldingen. 

Selv om vi blir lignet sammen? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Dere blir bare lignet sammen for formue. 

Anonymkode: 8abaa...5a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dere blir bare lignet sammen for formue. 

Nettopp! Slik at han slipper formueskatt? For boligen vil splittes 50/50, men rentefradraget vil fortsatt stå på meg som eier av lånet? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ektefeller skattlegges som hovedregel hver for seg for inntekt jf skatteloven paragraf 2-11.

Ektefeller skattlegges sammen for formue jf skatteloven paragraf 2-10.

Anonymkode: e3307...18a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nettopp! Slik at han slipper formueskatt? For boligen vil splittes 50/50, men rentefradraget vil fortsatt stå på meg som eier av lånet? 

TS

Om dere slipper formueskatt avhenger av den totale formuen deres.

Anonymkode: e3307...18a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Dere legger sammen begges eiendeler og gjeld. Så får dere et bunnfradrag på 3 millioner. Alt over det er det formuesskatt på. Rentefradraget har ingenting med formue å gjøre. Det står der dere velger å sette det, men så lenge en av dere ikke tjener ekstremt lite har det ingenting å si for samlet skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...