Gå til innhold

Vil skille elever i faglig nivå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er glad for at noen ønsker å vurdere å gi everet muligheter til utvikling  etter eggne evner. Det er veldig demotiverende for barn som er faglig sterke å ikke få lov til å utvikle seg i eget tempo. Samtidig som det er like demotiverende for barn som trenger litt lenger tid eller litt andre pedagogiske metoder å bli presset til å følge tempoet i resten av klassen.

Anonymkode: 127ea...2c4

Ops, gikk litt fort der, gi elever muligheter til utvikling etter egne evner, skulle det stå 😄

Anonymkode: 127ea...2c4

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/hoeyre-vil-skille-elever-i-ulike-klasserom-ut-fra-faglig-nivaa.1T-e_7Qjz?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Hva feiler det regjeringen ?? Hvorfor vil de bare skape splittelse og dele folkene? Stakkars barn ! Tanker? 

Anonymkode: 8549f...8f8

Står at det kun er snakk om et kortere pilot+prosjekt. I visse fag kunne nok oppdeling i mindre grupper være en fordel. Husker at klassen vår ble delt opp i matte, likt pensum for alle, men den ene gruppen gikk litt saktere  frem. Jeg har alltid slitt med  matte,  så syntes det var utrolig deilig å kunne ta ting i litt roligere tempo. Det gjalt ungdomsskolen for min del, gikk opp to karakterer også. NB, ikke i Norge, men i et annent Europeisk land. 

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet, egentlig? Det var slik på skolen i «gamle dager», og ingen reagerte på det. Vi ble delt i matte, norsk og engelsk på ungdomsskolen, og en som var i den «beste» gruppa i ett fag, kunne være i en av de andre gruppene i et annet. Jeg tror ingen var i den «dårligste» gruppa i alle fag.

Anonymkode: 40e40...3c6

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for en utredning av ordningen, som (tidligere) yrkesfaglærer så er det vanskelig å nivådifferensiere undervisningen på stående fot i klasserommet, og det går på bekostning av de som ikke skriker høyest etter hjelp. Enten det er den flinke som kjeder seg for at h*n er ferdig og egentlig skulle hatt mer utfordringer, eller den som ikke mestrer oppgaven og trenger veiledning. Jeg tror ikke det nødvendigvis skaper klasseskille, men derimot så får alle undervisning etter egne forutsetninger. Alle skal ikke bli like, men alle skal få muligheten til å bli den beste utgaven av seg selv. 

Anonymkode: 8a8ba...9c9

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig for differensiering på tre nivåer i matte og norsk. Har barn som kjeder seg veldig på skolen. Faglig burde de nok hoppe opp et trinn, men sosialt har de det toppers der de er. De får også gå på treninger med ungene i klassen, og jeg vil ikke flytte dem.

Tenker det holder å differensiere i norsk og matte, så hovedregelen fremdeles er samlet klasse. Og så kan man bedre hjelpe barn med dysleksi og dyskalkuli hvis man nivådeler. Mens de beste kan få lov til å bli gode, i motsetning til hvordan ting er nå. Mine barn sier de fungerer mest som hjelpelærere i enkelte timer, og slik skal det ikke være.

Det handler ikke bare om hvem som er best, men også om hvilke barn som VIL jobbe litt ekstra i det aktuelle faget. Et av mine barn kan gjøre matte ti timer i uka, og når han kan regne pluss og minus med firesifrede tall, synes jeg det er forferdelig å se ham sitte med 21-4 eller 14+10 -stykker på skolen. Et annet av barna mine var i utgangspunktet middels god i matte, men like ivrig som broren. Følgelig gikk det ikke lang tid før nivået i klassen ble altfor lett. Læreren ba meg om å ikke la ham jobbe så mye med matte, men det synes jeg blir helt feil all den tid matte er interessen hans og noe han elsker å gjøre.

Anonymkode: 54ce8...2f8

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er evnerikt, og ville hatt MYE å vinne på en slik ordning. Hen kjeder seg, og vi foreldrene har selv måttet skaffe læringsressurser for høyere trinn i både matte og norsk, fordi skolen ikke vil legge til rette. Ikke «passivt» ved å gi tilgang engang. 

Vi har en førsteklassing som sitter og utforsker statistikk og grafisk fremstilling, samt geometri, og som på egenhånd utvikler formler for tallrekker osv. Kan addere og subtrahere med både fire, åtte og ti siffer under hverandre, leker med brøkregning og pløyer gjennom tekstoppgaver som ingenting. Det er helt meningsløst at hen skal sitte og arbeide med tallene opp til 20, bare fordi de andre i klassen ikke vet forskjell på 6, 9 og g. 

Anonymkode: a333f...0c8

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er problemet, egentlig? Det var slik på skolen i «gamle dager», og ingen reagerte på det. Vi ble delt i matte, norsk og engelsk på ungdomsskolen, og en som var i den «beste» gruppa i ett fag, kunne være i en av de andre gruppene i et annet. Jeg tror ingen var i den «dårligste» gruppa i alle fag.

Anonymkode: 40e40...3c6

Ja, var kursplan 1, 2 og 3.

Tysk også, men der var det bare kursplan 1 og 2.

Anonymkode: 4b446...dae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik skolen er lagt opp nå så SKAL alle være like. De som er faglig sterke taper på ordningen vi har nå. Man ender opp med skoleleie og demotiverte elever.

For faglig svake er det en fordel å være i klasser slik som nå, på bekostning av de sterke. Jeg synes det er en uting.

Anonymkode: 19700...549

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt barn er evnerikt, og ville hatt MYE å vinne på en slik ordning. Hen kjeder seg, og vi foreldrene har selv måttet skaffe læringsressurser for høyere trinn i både matte og norsk, fordi skolen ikke vil legge til rette. Ikke «passivt» ved å gi tilgang engang. 

Vi har en førsteklassing som sitter og utforsker statistikk og grafisk fremstilling, samt geometri, og som på egenhånd utvikler formler for tallrekker osv. Kan addere og subtrahere med både fire, åtte og ti siffer under hverandre, leker med brøkregning og pløyer gjennom tekstoppgaver som ingenting. Det er helt meningsløst at hen skal sitte og arbeide med tallene opp til 20, bare fordi de andre i klassen ikke vet forskjell på 6, 9 og g. 

Jeg har ikke vært i en slik situasjon selv, så jeg har i gen erfaring å vise til. Men min første tanke er at barnet kanskje kunne ha tatt en mensatest, og om barnet blir godtatt som medlem kunne dere kanskje ha fått noen tips der til veien videre? 
https://www.mensa.no/iq/evnerikebarn/

Anonymkode: 46a9e...931

• Liker 1
Gjest byråkrati
Skrevet

Tror ikke norsk skole og kultur er moden nok til å gjennomføre dette på en bra måte

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er imot den ordningen. Det er helt motsatt av verdiene norsk skole er bygget på, nemlig at alle skal med. Som lærer er jeg helt klar over utfordringene rundt de som ligger langt foran og de som faller fra, men det hadde vært bedre om det var satt inn ekstra ressurser slik at alle i klasserommet kunne fått oppgaver på sitt nivå. 

Jeg gikk på skole på et mindre sted og vi var 12 i klassen. Det var aldri et problem. I dag er det rundt 30 i klassen. Det er klart at én lærer ikke kan undervise og gikk oppgaver til hver individuell elev når det er så mange.

Jeg blir forbanna fordi de vil forandre alt i skolen for å prøve å bli bedre, men det satses aldri på områdene vi vet hjelper. Nemlig mindre barn i hver klasse/flere lærere. Hvis lærerne hadde mere forberedelsestid og mindre undervisning ville de også kunne tilrette undervisningen mer.

Anonymkode: a6bde...2d5

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/hoeyre-vil-skille-elever-i-ulike-klasserom-ut-fra-faglig-nivaa.1T-e_7Qjz?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet

Hva feiler det regjeringen ?? Hvorfor vil de bare skape splittelse og dele folkene? Stakkars barn ! Tanker? 

Anonymkode: 8549f...8f8

Skulle vært gjort for lenge siden! Hvorfor skal skolen bruke så mye av ressursene på svake barn det aldri blir noe av uansett? Mens de smarte barna kjeder seg gjennom obligatorisk skolegang?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Et annet av barna mine var i utgangspunktet middels god i matte, men like ivrig som broren. Følgelig gikk det ikke lang tid før nivået i klassen ble altfor lett. Læreren ba meg om å ikke la ham jobbe så mye med matte, men det synes jeg blir helt feil all den tid matte er interessen hans og noe han elsker å gjøre.

Herregud, det er skremmende at en lærer har den holdningen! Hva skjer med lærelysten da??

Anonymkode: bf3ba...d0c

• Liker 4
Skrevet

Da jeg gikk på vgs delte de opp matteklassen i 2 (P-matte). Jeg har dyskalkuli og gikk fra stryk til en toer. Nå vet jeg ikke hvordan det var for den andre gruppa, men vet at min gruppe fikk godt utbytte av å bli delt opp. Vi fikk oppfølgingen vi trengte og jeg vet at de aller fleste gikk opp iallfall en karakter. Jeg er derfor ganske for en ordning som dette, særlig i fag som matte og norsk. 

Gjennom barneskolen og ungdomsskolen falt jeg helt av og klarte ikke holde følge med de andre i klassen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke vært i en slik situasjon selv, så jeg har i gen erfaring å vise til. Men min første tanke er at barnet kanskje kunne ha tatt en mensatest, og om barnet blir godtatt som medlem kunne dere kanskje ha fått noen tips der til veien videre? 
https://www.mensa.no/iq/evnerikebarn/

Anonymkode: 46a9e...931

Takk for tips 😊 Vi er allerede med i Lykkelige Barn, en forening av og for foreldre med evnerike barn, så vi har masse materiell og tips og råd. Problemet er at skolen ikke hører på oss (eller dem). Som andre over her møtes vi også med «råd» om å «holde igjen litt og heller avlede med andre ting, slik at barnet ikke havner for langt foran og dermed fortsetter å kjede seg senere også». 

Det er som om de tror ungen ikke får leke her hjemme. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, det er skremmende at en lærer har den holdningen! Hva skjer med lærelysten da??

Det der er faktisk langt den vanligste holdningen til «problemet med evnerike barn» ute blant lærere i Norge, ifølge undersøkelser. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og er litt ambivalent til hele greien, men det kunne vært spennende å sjekke ut. Det er flott at de flinkeste elevene endelig får utfoldet seg, det har vært altfor lite fokus på disse i den norske skolen. Det vil også bli lettere for læreren å skreddersy og å følge opp elevene etter behov. Det jeg derimot er veldig redd for er at de middels eller lavtpresterende elevene aldri kommer på det høyeste nivået, selv om de har evner til det. Dette har jeg sett mange ganger. At elever som har pleid å være de dårligste plutselig får en skikkelig giv- nesten ut av det blå. Typisk underytere som egentlig har gode evner. Som i løpet av få måneder blir en av de beste i klassen i f. eks matte.  Disse kommer til å komme skikkelig dårlig ut av dette her. 

Anonymkode: f82ab...c7e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det der er faktisk langt den vanligste holdningen til «problemet med evnerike barn» ute blant lærere i Norge, ifølge undersøkelser. 

Så trist :( Hva lærer de av det, liksom? De lærer neppe god arbeidsmoral, for de trenger jo ikke å jobbe for å lære pensum. Det er nok å lytte til undervisningen med et halvt øre og resten av kapasiteten bruker de på hva?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...