Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som vet om politietaten dekker advokatkurs for sine politijurister som har begynt som politifullmektig og ikke har advokatbevilling? 

Jeg jobber som advokatfullmektig nå, og har bare noen måneder igjen før jeg har jobbet som fullmektig i to år. Prosedyrekravet er oppfylt for lengst, og min nåværende arbeidsgiver vil betale advokatkurset for meg til høsten. Jeg lurer imidlertid på om jeg skal søke på jobb som politifullmektig. Jeg kan gjerne jobbe som fullmektig en lengre periode, men vil føle meg trygg på at jeg også i politietaten får advokatkurset dekket. 

Erfaringer? Er det eventuelt greit å spørre om dette på et eventuelt intervju? 

Anonymkode: e9489...473

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen her inne som vet om politietaten dekker advokatkurs for sine politijurister som har begynt som politifullmektig og ikke har advokatbevilling? 

Jeg jobber som advokatfullmektig nå, og har bare noen måneder igjen før jeg har jobbet som fullmektig i to år. Prosedyrekravet er oppfylt for lengst, og min nåværende arbeidsgiver vil betale advokatkurset for meg til høsten. Jeg lurer imidlertid på om jeg skal søke på jobb som politifullmektig. Jeg kan gjerne jobbe som fullmektig en lengre periode, men vil føle meg trygg på at jeg også i politietaten får advokatkurset dekket. 

Erfaringer? Er det eventuelt greit å spørre om dette på et eventuelt intervju? 

Ja, men gjør det litt elegant når du samtidig forteller om deg selv og din prosedyreerfaring. Eks. "jeg har hatt x saker/rettsmeklinger etc. og oppfyller derfor prosedyrekravet, men jeg mangler advokatkurset som jeg egentlig skulle ta til høsten" - og så pause. Gi de en oppfordring til å kommentere. Hvis det ikke kommer noe, spør om den praktiske muligheten til å gjennomføre kurset til høsten, og dersom du senere får et tilbud og utkast til ansettelsesavtale ville jeg ha spurt direkte om de dekker advokatkurset for deg. Antar jo at et nei her ikke gir deg grunn til å takke nei til stillingen... minner også om at forslag til ny advokatlov er på trappene der advokatkurset foreslås erstattet av et helt semester med fulltidsstudium... det vil antakeligvis være noen form for overgangsordning, men likevel verdt å merke seg.. 

Anonymkode: 09d3b...287

Skrevet (endret)

Nei, du får ikke dekket advokatkurs i politiet. Dette er heller ikke nødvendig for å få stilling som politiadvokat. Med andre ord kan du rykke opp fra politifullmektig til politiadvokat uten kurset. De fleste politidistrikt ansetter jurister rett i stilling som politiadvokat uavhengig av tidligere erfaring (her er Nordland pd. et unntak), mens andre stiller som vilkår at du har utvidet påtalekompetanse.

I påtalemyndigheten gjennomfører du obligatoriske kurs for å få utvidet påtalekompetanse. Treukerskurset innebærer blant annet noe fokus på prosedyre - ikke ulikt fra advokatkurset, men det er ikke noe fokus på klienthåndtering eller sivilrettslige problemstillinger slik case-oppgavene er på advokatkurset.

Advokatkurset er ikke til godt for noe i påtalemyndigheten slik jeg ser det, og jeg ser ikke hvorfor etaten skal betale for det.

Det er nok av andre søkere til påtalestillinger, så hvis du stiller betaling av advokatkurs som krav for å akseptere et eventuelt jobbtilbud, vil de nok tenke "javel" og se på noen andre kandidater isteden. 

Endret av Arcade
AnonymBruker
Skrevet
Arcade skrev (1 time siden):

Nei, du får ikke dekket advokatkurs i politiet. Dette er heller ikke nødvendig for å få stilling som politiadvokat. Med andre ord kan du rykke opp fra politifullmektig til politiadvokat uten kurset. De fleste politidistrikt ansetter jurister rett i stilling som politiadvokat uavhengig av tidligere erfaring (her er Nordland pd. et unntak), mens andre stiller som vilkår at du har utvidet påtalekompetanse.

I påtalemyndigheten gjennomfører du obligatoriske kurs for å få utvidet påtalekompetanse. Treukerskurset innebærer blant annet noe fokus på prosedyre - ikke ulikt fra advokatkurset, men det er ikke noe fokus på klienthåndtering eller sivilrettslige problemstillinger slik case-oppgavene er på advokatkurset.

Advokatkurset er ikke til godt for noe i påtalemyndigheten slik jeg ser det, og jeg ser ikke hvorfor etaten skal betale for det.

Det er nok av andre søkere til påtalestillinger, så hvis du stiller betaling av advokatkurs som krav for å akseptere et eventuelt jobbtilbud, vil de nok tenke "javel" og se på noen andre kandidater isteden. 

Godt poeng. Vet du hvor mye et slikt kurs koster? Det kan jo eventuelt være aktuelt å dekke på egenhånd. Poenget er at jeg har flere ben å stå på hvis jeg har advokatbevilling, dersom jeg eventuelt ønsker meg ut av politiet igjen. 

Skrevet

Er ikke kjent med hvor mye det koster. En kollega av meg måtte ut med i underkant av 40 000 kroner, men det inkluderte da overnatting på hotell i Oslo under samlingene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...