Gå til innhold

Utsette bryllup - utsette navneendring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har utsatt bryllupet vårt som egentlig skulle være neste helg, og kom plutselig til å tenke på navneendringen. Jeg skulle egentlig få nytt navn når vielsen er ferdig, men hvem tar jeg kontakt med for å stoppe det? Vil vente til bryllupet faktisk blir noe av..

Anonymkode: 67234...8c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare fikset det. Like greit å få på plass pass, førerkort, navneendring på jobb, og alt mulig annet, nå når det er rolige Korona-dager. I stedet for å stresse med dette i dagene etter bryllupet. Ofte drar man jo også på bryllupsreise, og da må billetter, pass, og alt, være i samme navn. 

Er i det hele tatt få jeg kjenner som tar naveendring og bryllup i "en jafs", da det er mer praktisk å endre det før eller etter.

Anonymkode: 09002...123

AnonymBruker
Skrevet

Folkeregisteret (skatteetaten).

Anonymkode: fb389...561

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Så lenge dere begge er sikre på at det fremdeles kommer til å bli bryllup, så ville jeg gjennomført navneendringen nå. Særlig dersom dere allerede bor sammen, men akkurat det nevnte du ikke noe om. Det tok mellom 1-2 år, tror jeg, etter at jeg giftet meg, før jeg fikk summet meg til å ordne alt dette. Skal man på bryllupsreise, noe som blir lettere jo flere som får vaksine, er det også mest praktisk å ha alt slikt samkjørt mtp egne papirer. Det er surt å måtte bruke planlegging av en så viktig reise til bekymringer over slikt! 

Husk at både førerkort, visakort, pass etc skal ha navneendring, og dette må man ordne med hos de enkelte instanser, så vidt jeg husker rett. Det koster også noen kroner for hver av dem, så det beste er å bare få det unnagjort. :) 

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har utsatt bryllupet vårt som egentlig skulle være neste helg, og kom plutselig til å tenke på navneendringen. Jeg skulle egentlig få nytt navn når vielsen er ferdig, men hvem tar jeg kontakt med for å stoppe det? Vil vente til bryllupet faktisk blir noe av..

Anonymkode: 67234...8c0

Hos oss ble ikke navneendring godkjent før vigselsattesten var ok.

Anonymkode: 157d0...d89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos oss ble ikke navneendring godkjent før vigselsattesten var ok.

Så lenge det ikke er beskyttet etternavn kan man bytte navn som man vil. Jeg kan bytte fra Kari Berge til Elise Hætta om jeg vil. Ingen krever at jeg må gifte meg for det 

Anonymkode: 00e6b...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge det ikke er beskyttet etternavn kan man bytte navn som man vil. Jeg kan bytte fra Kari Berge til Elise Hætta om jeg vil. Ingen krever at jeg må gifte meg for det 

Anonymkode: 00e6b...77a

Ja, men vi søkte om navneendring med begrunnelse i vielsen og da settes det ikke i prosess før papirene er i orden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...