Gå til innhold

strøm, nettleie, bruk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan systemer finnes det innen strøm. Du betaler nettleie og bruken. 

Men sist jeg leide, så måtte jeg betale nettleie og bruk av strøm, men nettleie var ikke fast pris. 

Hva må jeg forvente meg når jeg eier egen bolig? hvor mye nettleie skal jeg betale, og hvilken pris på forbruk blir jeg å bruke? 

Er det noe jeg bør tenke på før jeg kjøper meg bolig?

Anonymkode: c1185...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nettleie består av to deler - en fast og en variabel.

Umulig å svare på hvor mye nettleien blir ute å vite hvor mye du bruker og prisen på strømmen varierer fra dag til dag.

Anonymkode: ae124...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over; nettleie består av et fastledd og en variabel del. For min del er fastleddet 1380kr i året. Den variable delen avhenger av forbruket. I Viken koster det 44,80øre pr KWh strøm brukt. Så jo mindre strøm man bruker jo mindre blir det å betale. Så kommer selve strømprisen på toppen av dette. Den varierer fra 0 til 200øre/KWh, avhengig av årstid, vær og forhold på kontinentet. 

Liten tommelfingerregel om forbruk: Jo større hus jo dyrere blir det å varme opp. Eldre hus er dårlig isolert, og strømforbruk går opp. Det ideelle er 18m2 ny leilighet hvor du er komfortabel i 18 grader. 

Jeg har et kostnad på 2000-3000kr/måneden når det er kaldt ute, og 500 på sommeren. 200m2 bolig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å utfylle det andre har skrevet så bestemmes nettleien av det lokale nettselskapet. Nettselskapet er de som eier ledningene som går inn i huset. Det er ikke mulig å bytte nettselskap og du er derfor låst til den prisen de tar.

Nettleien består av et fastledd som du betaler uavhengig av hvor mye strøm du bruker og et variabelt ledd som avhenger av mengden strøm du bruker. Pris på nettleien finner du på ditt nettselskaps hjemmeside.

Betaling for strøm gjøres til det selskapet som du kjøper strømmen fra. Her kan det være penger å spare ved å velge det selskapet som er billigst. Strømselskap kan du bytte så ofte du vil til hvem du vil, så lenge de leverer strøm i det området du bor.

Det finnes tre typer strømavtaler; spotpris, fast pris og variabel pris. 

Spotpris: prisen du betaler for strømmen er gjeldende pris på strømbørsen (Nordpool) + ofte et tillegg per kWh og et månedsgebyr. Prisen varierer fra time til time hvis strømselskapet tilbyr timesavregning. Ellers blir det beregnet en gjennomsnittspris per måned basert på timesprisene. 

Fast pris: her binder du deg for en periode (f.eks. ett år) og du betaler en fast pris per kWh i hele avtaleperioden. Kan sammenlignes med fastrente på et lån.

Variabel pris: du betaler en pris for strømmen som bestemmes av strømselskapet for en kortere eller lengre periode av gangen. Prisen kan justeres med 14 dagers varsel. Kan sammenlignes med flytende rente på et lån.

Historisk sett, over tid, har det vært billigst å ha en spotprisavtale og det er også dette Forbrukerrådet anbefaler. Variabel pris kan være billigere i en periode, men for at det skal lønne seg over tid må man følge med og stadig bytte mellom de ulike avtalene.

For å finne billigste strømavtale der du bor med ditt forbruk kan følgende side benyttes: https://www.strompris.no/

Anonymkode: 7b928...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...