AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Alt det harde arbeidet jeg har gjort gjennom skolen virker bortkastet. Prisene på boliger løper løpsk mens jeg studerer. Alle i vennegjengen har fått leilighet av foreldrene sine og mange er late. Ved å droppe ut, slutte å jobbe og heller leve alternativt har jeg i det minste kontroll over eget liv. Da er det ikke andre sin flaks som ødelegger for meg. Det er ikke deres ufortjente boliger som presser prisene opp for meg. Anonymkode: 4f1de...966
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Om du kun tar utdanningen for pengenes del og bryr deg katta i hva du jobber med, finnes det nok sikkert mange jobber med bedre lønn og enklere utdanning. Høres ut som du er veldig sjalu på vennene dine. At de er heldigere enn deg ved at de får arv eller kan ha foreldre som kausjonist, betyr ikke at boligen de har er ufortjent. En bolig er ikke noe man må gjøre seg fortjent til sånn sett. Anonymkode: e5d1d...8ca 12
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 Jeg tok også lang profesjonsutdanning, gull verdt. Nå har jeg kjøpt hus og dyr bil. Har ikke fått noe økonomisk støtte hjemmefra fra min familie, men var meget heldig med at samboers forelder kunne være kausjonist en kort periode da vi kjøpte bolig. Jeg var student gjennom 20-årene mens alle mine venner ble ferdig, jobbet, kjøpte hus og fikk barn. Alt dette var fort glemt da jeg var ferdig utdannet, fordi gode utdannelser lønner seg alltid. Anonymkode: e00df...d71 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Uenig, jeg har har mange venner som du beskriver her. Noen jobber engang ikke fordi de har arvet mye penger. Jeg synes også at det er flaut å høre på noen av de når de prater, men synes også synd på de. Noen har også mistet alt i løpet av få år fordi de ikke hadde kunnskapen om å styre selv. Ser også at det ikke går så veldig bra med de. Jeg tar derimot en utdannelse og får ingen hjelp hjemmefra= sitter på langt mer kunnskap enn det de sitter med, + at jeg lander heletiden på fine jobber hvor jeg driver med det jeg elsker mest og tjener veldig bra. Er så stolt av kompetansen og meg selv. Husk at alt kan tas fra deg penger, hus, dyr bil etc bortsett fra kompetansen din/det du har i hodet/det du lærer. Å kjøpe bolig er drit enkelt når man er ferdig med en høyre, god utdannelse og får seg en jobb, alt du trenger å gjøre er spare noe spenn til egenkapital. Er ikke så skummelt som mange av oss studenter tror. Anonymkode: a761c...0e6 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Eh...fordi du ikke arver? Da er jo valget å enten jobbe hardt, tjene penger og spare eller være pengelens, bo i leid bolig hele livet. Ditt valg, selvfølgelig. Anonymkode: 42bea...e1c 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #6 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Alt det harde arbeidet jeg har gjort gjennom skolen virker bortkastet. Prisene på boliger løper løpsk mens jeg studerer. Alle i vennegjengen har fått leilighet av foreldrene sine og mange er late. Ved å droppe ut, slutte å jobbe og heller leve alternativt har jeg i det minste kontroll over eget liv. Da er det ikke andre sin flaks som ødelegger for meg. Det er ikke deres ufortjente boliger som presser prisene opp for meg. Anonymkode: 4f1de...966 Jøssenavn, tar du en utdanning utelukkende basert på å få deg bolig? Da er det vel like greit å hoppe av. Anonymkode: f0051...ef3 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 Hva er målet med utdanningen, utover pengene? Tror du at du vil trives bedre i et yrke med lite krav til formell kompetanse og lavere lønn? Kan det tenkes at du om noen år vil være glad for utdanningen/angre mangelen på den? Jeg har selv en lang profesjonsutdanning, og nå i førtiårene er jo tiden jeg brukte på den utdanningen bare en dråpe i havet av de årene jeg har hatt i arbeidslivet, og ikke minst har foran meg. Ikke minst var studietiden fin, og ikke noe jeg ville vært foruten, men det er vi jo ulike. Anonymkode: e08a5...bff
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Så, hva mener du egentlig? Tenker du at det er lurt å ødelegge for deg selv fordi du kjenner folk som får alt i hendene? At din innsats ikke er verdt det fordi andre yter minimal innsats og samtidig har mer enn deg? Tror du livet og lykken måles i verdi? At den som har mest, har det beste livet, og er mest lykkelig? Anonymkode: 181e9...1f9 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 Penger er ikke alt... Ikke rik, ingen arv i vente, men lykkelig likevel 😊 Anonymkode: 9b914...710
Tvist Skrevet 12. mai 2021 #10 Skrevet 12. mai 2021 Er jo kjekt å studere. Uansett vil jeg heller ha levende foreldre enn arv.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #11 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Alt det harde arbeidet jeg har gjort gjennom skolen virker bortkastet. Prisene på boliger løper løpsk mens jeg studerer. Alle i vennegjengen har fått leilighet av foreldrene sine og mange er late. Ved å droppe ut, slutte å jobbe og heller leve alternativt har jeg i det minste kontroll over eget liv. Da er det ikke andre sin flaks som ødelegger for meg. Det er ikke deres ufortjente boliger som presser prisene opp for meg. Anonymkode: 4f1de...966 Men gjør det da vel? Det er mange som tenker alternativt og gjør som du foreslår, og det er jo ikke noen veien med det? De fleste som tar høyere utdannelse gjør jo også dette fordi de synes det er givende (både utdannelsen og arbeidslivet etterpå), men hvis det ikke er noe mål for deg så kan du jo finne på noe annet. Eller misforstod jeg spørsmålet..? Anonymkode: 5df50...594
Equinox Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 Tvist skrev (9 timer siden): Er jo kjekt å studere. Uansett vil jeg heller ha levende foreldre enn arv. Enig med dette, og ikke glem det helsemessige. Jeg er ikke rik og kommer nok aldri til å bli det heller, men jeg kan jo overleve mange andre som er betraktelig bedre stilt økonomisk enn meg.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #13 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 1.14): Alt det harde arbeidet jeg har gjort gjennom skolen virker bortkastet. Prisene på boliger løper løpsk mens jeg studerer. Alle i vennegjengen har fått leilighet av foreldrene sine og mange er late. Ved å droppe ut, slutte å jobbe og heller leve alternativt har jeg i det minste kontroll over eget liv. Da er det ikke andre sin flaks som ødelegger for meg. Det er ikke deres ufortjente boliger som presser prisene opp for meg. Anonymkode: 4f1de...966 Slike spørsmål burde bli stilt til politikerne nå som det er valgår. Anonymkode: 3322d...4c6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #14 Skrevet 13. mai 2021 Forstår deg. Selv har jeg tatt lang utdanning og har nesten en halv mill i studielån. Innser etter flere år i arbeid at man ikke tjener så mye mer med høy utdanning uansett. Og mens jeg satt å studert har de uten utdanning jobbet og tjent penger disse årene. Nå vil jeg heller ha en enkel jobb som ikke krever utdannelse enn å sitte å jobbe meg i hjel for 100 000-200 000 mer i året. Går heller litt ned i bostandard, og leier i stedenfor å eie. Er veldig fornøyd med valget. Anonymkode: 180ae...804
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #15 Skrevet 13. mai 2021 Med en slik holdning tror jeg ærlig talt ikke du kommer til å bli lykkelig om du blir rik heller. Rik endrer bare hva du kan kjøpe og gjøre. Penger gir deg ikke kjæreste, gode venner, minnerike opplevelser med mennesker du er glad i. Penger gir deg pene klær, turer til Paris, kul bil. Men når alt kommer til alt vil den lykkerusen være kortvarig og vil ikke gi langvarig lykke. Langvarig og ekte lykke kommer hovedsaklig innenfra ved å skape seg et ok liv. Man kan selvsagt ikke styre alle faktorer, stygge ting kan skje hvem som helst, men når alt kommer til alt er det det indre drivet sm hjelper deg fremover, ikke pengene. Anonymkode: e9aaa...a79 1
Knirke Skrevet 13. mai 2021 #16 Skrevet 13. mai 2021 17 hours ago, Tvist said: Er jo kjekt å studere. Uansett vil jeg heller ha levende foreldre enn arv. Som om det er et valg man tar... 🙄. Om dine foreldre dør, kan du da bytte bort arven mot at de våkner til live igjen?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #17 Skrevet 13. mai 2021 La oss si du studerer i 5 år mens din venn jobber. Han tjener kanskje gj.snitt kr. 420 000 i året disse 5 årene=kr. 2 100 000. Du betaler samtidig 400 000 for å studere disse 5 årene. Mens du har studert har du dermed brukt 400 000 og gått glipp av 2 100 000=2500000. Så får du jobb. Dersom du tjener gj.snitt kr. 150 000 mer enn din venn i året må du jobbe i 17 år for å 'hente' inn disse kr. 2 500 000.. Fordelen med å studere er fortsatt at det er gøy, lærerikt, du får flere jobbmuligheter og kanskje mulighet for mer ansvar/spennende og utfordrende oppgaver. Så spørs det litt hvor viktig det er for deg. Anonymkode: 180ae...804
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #18 Skrevet 13. mai 2021 Hva er alternativet ditt? Tenker du at du også får arv og mye penger om du dropper ut? dropper du ut og får en lavlønn jobb så har du hvertfall ikke råd til leilighet. mer livskvalitet viktig for deg? Tror du vennenne dine som ikke jobber er lykkelig? når du er ferdig på studiet får du deg en bra jobb du vil trives i, med god lønn. Anonymkode: ed756...95e 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #19 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): når du er ferdig på studiet får du deg en bra jobb du vil trives i, med god lønn. Anonymkode: ed756...95e Det spørs jo, kan hende ts finner noe annet å misunne og være bitter på andre for. Det heller ikke gitt at studiet er det rette med tanke på at misunnelsen over at andre later seg åpenbart overskygger gleden og motivasjonen. Anonymkode: 32371...d96 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå