AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Noen som har erfaring? Hva skjer umiddelbart etter fødslene? Rutine? Får man med det dødfødte fosteret hjem i el liten kjølebag, eller hvordan foregår dette her? Hvor lang tid tar det før man lever videre på en måte? Hvor lenge var dere sykemeldte? Takk for alt dere vil dele. Anonymkode: 8cfd0...f2c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Noen som har erfaring? Hva skjer umiddelbart etter fødslene? Rutine? Får man med det dødfødte fosteret hjem i el liten kjølebag, eller hvordan foregår dette her? Hvor lang tid tar det før man lever videre på en måte? Hvor lenge var dere sykemeldte? Takk for alt dere vil dele. Anonymkode: 8cfd0...f2c Jeg har ingen personlig erfaring men vil dele noen linker fra Landsforeningen for barnedød som har mye god informasjon: Hva skjer når barnet dør i magen før uke 22: https://www.lub.no/tema/sorg/barnet-døde-i-magen-før-uke-22 Å vende tilbake til jobb: https://www.lub.no/praktiske-rad/a-vende-tilbake-til-jobb ♥️ Anonymkode: 88340...969 1
Heln Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen som har erfaring? Hva skjer umiddelbart etter fødslene? Rutine? Får man med det dødfødte fosteret hjem i el liten kjølebag, eller hvordan foregår dette her? Hvor lang tid tar det før man lever videre på en måte? Hvor lenge var dere sykemeldte? Takk for alt dere vil dele. Anonymkode: 8cfd0...f2c Du får ha fosteret en stund om du ønsker det. Fødte i uke 22, hadde han hele dagen. Kunne hatt han lengre men følte oss ferdig med å ta farvel osv. Han ble sendt til obduksjon og senere hentet begravelsesbyrået han. Det gikk egentlig veldig greit etterpå, hadde nok ikke knyttet meg så voldsomt til han, men tenker jo såklart på han hver dag. Var sykemeldt i 6 uker, så gikk livet som normalt etterpå. Tenker at det vil nok variere en hel del. Har en levendefødt gutt etterpå som jeg hadde et helt annet forhold til da jeg var 22 uker på vei. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #4 Skrevet 13. mai 2021 Heln skrev (På 12.5.2021 den 4.45): Du får ha fosteret en stund om du ønsker det. Fødte i uke 22, hadde han hele dagen. Kunne hatt han lengre men følte oss ferdig med å ta farvel osv. Han ble sendt til obduksjon og senere hentet begravelsesbyrået han. Det gikk egentlig veldig greit etterpå, hadde nok ikke knyttet meg så voldsomt til han, men tenker jo såklart på han hver dag. Var sykemeldt i 6 uker, så gikk livet som normalt etterpå. Tenker at det vil nok variere en hel del. Har en levendefødt gutt etterpå som jeg hadde et helt annet forhold til da jeg var 22 uker på vei. Fikk tårer i øynene her. Det må ha vært helt vanvittig tøft. Anonymkode: ee097...f23
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #5 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 12.5.2021 den 0.47): Noen som har erfaring? Hva skjer umiddelbart etter fødslene? Rutine? Får man med det dødfødte fosteret hjem i el liten kjølebag, eller hvordan foregår dette her? Hvor lang tid tar det før man lever videre på en måte? Hvor lenge var dere sykemeldte? Takk for alt dere vil dele. Anonymkode: 8cfd0...f2c Synes de kunne tatt dem ut med keisersnitt. Skal du gjennom dette? Anonymkode: ee097...f23
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #6 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes de kunne tatt dem ut med keisersnitt. Skal du gjennom dette? Anonymkode: ee097...f23 Nei, det er helt blir helt feil. Selv om barnet er dødt er det viktig at kvinnen får oppleve fødselen og det å bli mor, hun er fortsatt en kvinne som har født et barn, men dessverre var det født stille. For sorgprosessen er dette viktig. Det er rutine med epidural og ekstra smertestillende (mer enn man kan gi når man føder levende barn pga bivirkningsrisiko). Keisersnitt innebærer større risiko for komplikasjoner, og selv om man ser for seg at det hadde vært lettere å bare få skjært barnet så er det ikke det som er beste løsning på sikt. Anonymkode: cf468...745 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #7 Skrevet 13. mai 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Synes de kunne tatt dem ut med keisersnitt. Skal du gjennom dette? Anonymkode: ee097...f23 Det er visstnok mye bedre å føde døde foster naturlig, både fysisk og psykisk. Det står mer om det her: https://www.lub.no/dodfodsel#hva-skjer-ved-en-dødfødsel Anonymkode: 88340...969 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #8 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det er helt blir helt feil. Selv om barnet er dødt er det viktig at kvinnen får oppleve fødselen og det å bli mor, hun er fortsatt en kvinne som har født et barn, men dessverre var det født stille. For sorgprosessen er dette viktig. Det er rutine med epidural og ekstra smertestillende (mer enn man kan gi når man føder levende barn pga bivirkningsrisiko). Keisersnitt innebærer større risiko for komplikasjoner, og selv om man ser for seg at det hadde vært lettere å bare få skjært barnet så er det ikke det som er beste løsning på sikt. Anonymkode: cf468...745 Det er selve risikoen ved ks som gjør at de ikke tilbyr den løsningen. Man er selvsagt like mye mor om man har født et barn som forløses med keisersnitt, og ikke har fått «oppleve fødselen». Anonymkode: e4607...6ca
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #9 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes de kunne tatt dem ut med keisersnitt. Skal du gjennom dette? Anonymkode: ee097...f23 Får velge keisersnitt. Anonymkode: 3dac2...173
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #10 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er selve risikoen ved ks som gjør at de ikke tilbyr den løsningen. Man er selvsagt like mye mor om man har født et barn som forløses med keisersnitt, og ikke har fått «oppleve fødselen». Anonymkode: e4607...6ca Selvfølgelig, jeg mente det ikke sånn. Men i et slikt tilfelle vil noen se på et keisersnitt som en lett løsning for å komme gjennom denne vonde tiden i narkose, og det er ikke anbefalt. I tillegg til de andre grunnene som nevnt i linken fra lub over -risiko for infeksjon og økt sjanse for svangerskapskomplikasjoner i følgende svangerskap. Anonymkode: cf468...745 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #11 Skrevet 13. mai 2021 Vi mistet vår jente i uke 21+5, var på sykehuset; var med henne på dagen og dro hjem senere på kvelden. Begravelsesbyrå tok seg av alt etterpå, vår jente ble da kremert og så ble hun lagt på minnelunden og vi foreldre og besteforeldre var med. Fødselen startet av seg selv hos meg (mistet pga livmorhalssvikt), fikk morfin som smertelindring og masse støtte av jordmødre. Tiden etterpå var så vond, men så glad vi hadde mangAe timer med henne på sykehuset etterpå. Anonymkode: a5b31...c40 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå