AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Vi har vært sammen i 17 år og har 2 små barn sammen som begge er i barneskolealder. De siste årene føler jeg det har skranter veldig , kommunikasjonen er dårlig ,vi krangler ikke mye men jeg har det ikke bra. Men saken er at jeg har ikke råd til å gå fra han,å finne et anstendig sted å bo her til en normal penge er helt umulig. Nå eier vi rekkehus men jeg må ut på leiemarkedet pga boligprisene her,må nok ut med 14000 i mnd for å få leid en 3 roms leilighet. Aner ikke hva jeg skal gjøre . Har flere ganger før sagt at jeg ønsker vi skal prøve parterapi men det vil han ikke. Hvordan klarer alenemødre seg i et så presset boligmarked. Anonymkode: aa96e...c02
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Du får vel noe egenkapital når dere selger felles bolig? Søk husbanken om lån. jeg er også alenemor, og kjøpte nytt hus etter skilsmisse. Tjener ikke fett, er sykepleier, men var heldig å satt igjen med ok egenkapital etter salg av bolig. Anonymkode: d3ef6...9bc 12
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi har vært sammen i 17 år og har 2 små barn sammen som begge er i barneskolealder. De siste årene føler jeg det har skranter veldig , kommunikasjonen er dårlig ,vi krangler ikke mye men jeg har det ikke bra. Men saken er at jeg har ikke råd til å gå fra han,å finne et anstendig sted å bo her til en normal penge er helt umulig. Nå eier vi rekkehus men jeg må ut på leiemarkedet pga boligprisene her,må nok ut med 14000 i mnd for å få leid en 3 roms leilighet. Aner ikke hva jeg skal gjøre . Har flere ganger før sagt at jeg ønsker vi skal prøve parterapi men det vil han ikke. Hvordan klarer alenemødre seg i et så presset boligmarked. Anonymkode: aa96e...c02 Vi alenemødre klarer oss som regel med mindre. Du "må" ikke ha 3 rom, barna kan dele. Du kan også klare å bo på stuen dersom det kun er mulig økonomisk med 1 roms. Barnetrygd får du for 1 barn til som alenemor. (ca 3300,- tilsammen) Barnebidrag dersom du får hovedomsorg eller tjener minst ved 50/50 deling. Bidragsforskudd dersom far ikke har bidragsevne og du lite lønn. Litt usikker på reglene for overgangsstønad pr nå, men er mulig å se om du har noe å få der. Tjener du for godt eller barna er "for gamle" så tror jeg ikke du har rett på det. Eier dere boligen sammen eller har du gått i "kvinnefella" der du har betalt på løpende utgifter og han betalt for huset? Eier dere 50/50 på huset må enten du eller han kjøpe hverandre ut. Dersom han kjøper deg ut og det er penger til overs kan du søke husbanken som alenemor for hjelp til å kjøpe bolig. Finnes også husbankregulerte boliger der det alt er husbanklån utarbeidet for hus. Jeg forstår deg på at du er lei, spesielt når han ikke vil til parterapi og du gjerne ønsker. 17 år er lenge. Enten så må kommunikasjonen dere mellom bedres eller så er det vel bare én ting å gjøre. Pleier dere å bruke noe tid på hverandre i det hele tatt? Dates, lage middag sammen hver lørdag med et glass vin og gode samtaler? Familietur i skog og mark eller parken? Finne på noe nytt og spennende sammen enten som familie eller kun du og han? Hvilke ord bruker dere til hverandre? Er dere rause? Ser dere de tingene dere gjør for hverandre? Støtter dere hverandre? Kysser, klemmer, koser eller stryker dere på hverandre? Mye kan løses ved å bruke andre ord, ikke anklage den andre "du gjør sånn og sånn" men si hva man trenger "jeg trenger å snakke sammen for å bedre parforholdet, jeg ønsker vi skal ha dates annenhver lørdag, jeg vil gjerne at vi som familie skal komme nærmere hverandre, hvordan kan vi få til det?" Anonymkode: 38c59...caf 31
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vi alenemødre klarer oss som regel med mindre. Du "må" ikke ha 3 rom, barna kan dele. Du kan også klare å bo på stuen dersom det kun er mulig økonomisk med 1 roms. Barnetrygd får du for 1 barn til som alenemor. (ca 3300,- tilsammen) Barnebidrag dersom du får hovedomsorg eller tjener minst ved 50/50 deling. Bidragsforskudd dersom far ikke har bidragsevne og du lite lønn. Litt usikker på reglene for overgangsstønad pr nå, men er mulig å se om du har noe å få der. Tjener du for godt eller barna er "for gamle" så tror jeg ikke du har rett på det. Eier dere boligen sammen eller har du gått i "kvinnefella" der du har betalt på løpende utgifter og han betalt for huset? Eier dere 50/50 på huset må enten du eller han kjøpe hverandre ut. Dersom han kjøper deg ut og det er penger til overs kan du søke husbanken som alenemor for hjelp til å kjøpe bolig. Finnes også husbankregulerte boliger der det alt er husbanklån utarbeidet for hus. Jeg forstår deg på at du er lei, spesielt når han ikke vil til parterapi og du gjerne ønsker. 17 år er lenge. Enten så må kommunikasjonen dere mellom bedres eller så er det vel bare én ting å gjøre. Pleier dere å bruke noe tid på hverandre i det hele tatt? Dates, lage middag sammen hver lørdag med et glass vin og gode samtaler? Familietur i skog og mark eller parken? Finne på noe nytt og spennende sammen enten som familie eller kun du og han? Hvilke ord bruker dere til hverandre? Er dere rause? Ser dere de tingene dere gjør for hverandre? Støtter dere hverandre? Kysser, klemmer, koser eller stryker dere på hverandre? Mye kan løses ved å bruke andre ord, ikke anklage den andre "du gjør sånn og sånn" men si hva man trenger "jeg trenger å snakke sammen for å bedre parforholdet, jeg ønsker vi skal ha dates annenhver lørdag, jeg vil gjerne at vi som familie skal komme nærmere hverandre, hvordan kan vi få til det?" Anonymkode: 38c59...caf Godt svart🤗 Anonymkode: ef1dd...d54 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Samme situasjon her også..Spørs om man bare sette seg inn i hva man har rett til og ikke, alt ordner seg på et vis..Du har fått gode svar her allerede og det hjelper jo på å vite hvor man skal begynne - syns i allefall jeg ☺️ lykke til 🤗 Anonymkode: 96023...17c 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi alenemødre klarer oss som regel med mindre. Du "må" ikke ha 3 rom, barna kan dele. Du kan også klare å bo på stuen dersom det kun er mulig økonomisk med 1 roms. Barnetrygd får du for 1 barn til som alenemor. (ca 3300,- tilsammen) Barnebidrag dersom du får hovedomsorg eller tjener minst ved 50/50 deling. Bidragsforskudd dersom far ikke har bidragsevne og du lite lønn. Litt usikker på reglene for overgangsstønad pr nå, men er mulig å se om du har noe å få der. Tjener du for godt eller barna er "for gamle" så tror jeg ikke du har rett på det. Eier dere boligen sammen eller har du gått i "kvinnefella" der du har betalt på løpende utgifter og han betalt for huset? Eier dere 50/50 på huset må enten du eller han kjøpe hverandre ut. Dersom han kjøper deg ut og det er penger til overs kan du søke husbanken som alenemor for hjelp til å kjøpe bolig. Finnes også husbankregulerte boliger der det alt er husbanklån utarbeidet for hus. Jeg forstår deg på at du er lei, spesielt når han ikke vil til parterapi og du gjerne ønsker. 17 år er lenge. Enten så må kommunikasjonen dere mellom bedres eller så er det vel bare én ting å gjøre. Pleier dere å bruke noe tid på hverandre i det hele tatt? Dates, lage middag sammen hver lørdag med et glass vin og gode samtaler? Familietur i skog og mark eller parken? Finne på noe nytt og spennende sammen enten som familie eller kun du og han? Hvilke ord bruker dere til hverandre? Er dere rause? Ser dere de tingene dere gjør for hverandre? Støtter dere hverandre? Kysser, klemmer, koser eller stryker dere på hverandre? Mye kan løses ved å bruke andre ord, ikke anklage den andre "du gjør sånn og sånn" men si hva man trenger "jeg trenger å snakke sammen for å bedre parforholdet, jeg ønsker vi skal ha dates annenhver lørdag, jeg vil gjerne at vi som familie skal komme nærmere hverandre, hvordan kan vi få til det?" Anonymkode: 38c59...caf Altså, vil bare rette på noe. Du bommer litt med disse rommene😊 1 roms = ingen soverom. 2 roms = ett soverom. 3 roms = to soverom. 4 roms = tre soverom. 5 roms = fire soverom. Sånn😁 Anonymkode: 17877...63a 33
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 Fusj. Blir kvalm av kvinner som holder sine menn for nær. Bare fordi det er økonomisk trygt. Det er så dårlig gjort! Anonymkode: 57636...903 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 Hvordan vi alenemødre klarer oss alene på leiemarkedet? Vel, vi gjør ikke. Jeg måtte flytte langt ut på landet for å finne et sted jeg hadde råd til å leie. Jeg mistrives noe så enormt og savner hjembyen, venner og bekjente . Men det er altfor dyrt å leie Tilogmed en toroms. (Ett soverom) i byen. Her er jeg ensom og totalt alene, langt unna alle venninner og bekjente. Leiemarkedet er helt pyton. Økonomiske utfordringer er helt pyton. Hadde lett foretrukket et «kjedelig» forhold med barnas far enn å være alenemor. Anonymkode: 7394f...61c 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fusj. Blir kvalm av kvinner som holder sine menn for nær. Bare fordi det er økonomisk trygt. Det er så dårlig gjort! Anonymkode: 57636...903 Sjarmerende du. Anonymkode: 3be80...ce2 23
Ellevill Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan vi alenemødre klarer oss alene på leiemarkedet? Vel, vi gjør ikke. Jeg måtte flytte langt ut på landet for å finne et sted jeg hadde råd til å leie. Jeg mistrives noe så enormt og savner hjembyen, venner og bekjente . Men det er altfor dyrt å leie Tilogmed en toroms. (Ett soverom) i byen. Her er jeg ensom og totalt alene, langt unna alle venninner og bekjente. Leiemarkedet er helt pyton. Økonomiske utfordringer er helt pyton. Hadde lett foretrukket et «kjedelig» forhold med barnas far enn å være alenemor. Anonymkode: 7394f...61c Dette gjelder ikke alle alenemødre, da. Jeg eier egen bolig og bil, har aldri mottatt et øre i bidrag. Men at mange sliter, det skjønner jeg og det er ingen tvil om at det er utfordrende. Med mindre man er ufør, er det viktig at man gjør sitt beste for å være attraktiv på arbeidsmarkedet - uansett kjønn. Og i tillegg at man er selvstendig og har en god økonomisk oversikt. Endret 12. mai 2021 av Ellevill 5
Hannah80 Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 Vi alenemødre flytter til sted hvor det er billigere å bo. Ingen, absolutt ingen må bo med ektefellen for å få hjulene til å gå rundt. Du må kun være villig til å gå ned i standard. 7
Brunello Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 Hannah80 skrev (18 minutter siden): Vi alenemødre flytter til sted hvor det er billigere å bo. Ingen, absolutt ingen må bo med ektefellen for å få hjulene til å gå rundt. Du må kun være villig til å gå ned i standard. Man må også være villig til å miste 50% av tiden med barna sine. For meg virker det som om pakka med kjip mann, barn og bra bolig er bedre enn alternativet. 14
Hannah80 Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Man må også være villig til å miste 50% av tiden med barna sine. For meg virker det som om pakka med kjip mann, barn og bra bolig er bedre enn alternativet. Joda. Men for ts er det jo økonomien det står på:) 3
Brunello Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Joda. Men for ts er det jo økonomien det står på:) Da får hun gjøre som mange menn har måttet gjøre opp gjennom årene. Bo på liten plass og la eksen ha hovedomsorgen. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 Ingen er "villig" til å misste tid med barna, men det er beinhardt psykisk å være i et dårlig forhold over år, har prøvd å prøvd selv. Man kommer til et punkt hvor man ikke klarer.. Mine barn var heldigvis voksne da jeg forlot mannen. Anonymkode: 64f98...e51 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #16 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Altså, vil bare rette på noe. Du bommer litt med disse rommene😊 1 roms = ingen soverom. 2 roms = ett soverom. 3 roms = to soverom. 4 roms = tre soverom. 5 roms = fire soverom. Sånn😁 Anonymkode: 17877...63a Takk, litt seint på kvelden da jeg svarte, det var det som var logisk l hodet på den tiden 😴😴😴 Men ja, 2 roms da.. Og joda. Noen alenemødre tjener godt og klarer seg selv uten bidrag og andre ytelser. Men nå spurte ts spesifikt pga økonomi og da svare jeg utifra det ☺️ Ingen alenemødre er like her i verden, man må se hva man er villig til å ofre for å få et godt liv. Anonymkode: 38c59...caf 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #17 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fusj. Blir kvalm av kvinner som holder sine menn for nær. Bare fordi det er økonomisk trygt. Det er så dårlig gjort! Anonymkode: 57636...903 Tull! Kvinner setter ofte familiens behov foran sine. Og det er rett, til et punkt der det ikke går lenger... Anonymkode: 016ee...7a2 9
Million Skrevet 12. mai 2021 #18 Skrevet 12. mai 2021 Men TS, du får jo halvparten av egenkapitalen i boligen dere bor i nå? Det burde jo hjelpe veldig på boligmarkedet. Hvor mye har du i brutto årsinntekt da? Jeg klarte meg alene på boligmarkedet i Oslo da jeg skilte meg i 2016, og kjøpte en borettslagleilighet. De er noe billigere enn selveier, forresten. Hadde nesten en million i egenkapital etter salget av fellesboligen jeg hadde med eksen. Jeg er forøvrig uføretrygdet, men med privat uføreforsikring, så jeg klarer meg økonomisk (selv om jeg ikke er rik akkurat) og det var nok til at banken var villig til å gi meg boliglån. Kan jeg, så kan vel du som er i full jobb antagelig og sikkert har bedre inntekt enn meg? Hvor mye er boligen deres belånt med pr i dag, og hva er markedsverdien på den? 5
Brunello Skrevet 12. mai 2021 #19 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tull! Kvinner setter ofte familiens behov foran sine. Og det er rett, til et punkt der det ikke går lenger... Anonymkode: 016ee...7a2 Det er ikke noe særegent for kvinner. Mange menn gjør også det. 2
Chiubi Skrevet 12. mai 2021 #20 Skrevet 12. mai 2021 Man får selvsagt dårligere økonomi med én inntekt enn med to inntekter. Mener du at du bør beholde din manns inntekt etter samlivsbruddet, så du kan opprettholde dine økonomiske vaner? Hva med din mann, skal ikke han ha noe å leve av?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå