Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir det fanget opp om man lyver som vitne, under ed? 

Kan man i ettertid sende inn bevis på at vedkommende løg eller må det bli tatt «der og da»?

Og hvor ofte følger de opp påstand om løgn der man kan vise til bevis at vedkommende løg?

Anonymkode: eedb2...867

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo gå til en politistasjon og anmelde. Du sier hvorfor du kommer og får et skjema til å fylle ut og kan levere der og da. Kopier bevis på forhånd, om de er på papir. Legg ved kopiene i så fall. Eller kanskje anmeldelse også kan leveres på nett nå. Hvis politiet synes det er viktig nok eller vil vite mer så ringer de deg eller ber deg komme for intervju/avhør. Eller så henlegger de saken. Jeg tror løgn under ed sees som alvorlig - kanskje avhengig av sak, hvor grov løgnen er og hvor brukbare bevisene er.

Anonymkode: bd85b...bce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man har noe som beviser at motparten lyger under ed kan man be om å få fremlegge beviser på dette. I utgangspunktet burde alle beviser vært fremlagt på forhånd, men om det dukker opp ting under veis kan man(din advokat) spørre dommer om å få legge frem de eventuelle dokumentene. Jeg svarer kun it fra erfaring og vet ikke om alle dommere er like runde i kantene som min var. 

Anonymkode: fad6d...82f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om man har noe som beviser at motparten lyger under ed kan man be om å få fremlegge beviser på dette. I utgangspunktet burde alle beviser vært fremlagt på forhånd, men om det dukker opp ting under veis kan man(din advokat) spørre dommer om å få legge frem de eventuelle dokumentene. Jeg svarer kun it fra erfaring og vet ikke om alle dommere er like runde i kantene som min var. 

Nei, dette er løgn fra vitner og de vitnet ikke utifra bevisdokument som er lagt ved. Men ting som ble sagt som ikke er sant og det kan bevises da i ettertid ved å hente frem bevisene på løgn. Det oppsto en uventet situasjon, så fikk ikke snakket ordentlig med advokaten min.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, dette er løgn fra vitner og de vitnet ikke utifra bevisdokument som er lagt ved. Men ting som ble sagt som ikke er sant og det kan bevises da i ettertid ved å hente frem bevisene på løgn. Det oppsto en uventet situasjon, så fikk ikke snakket ordentlig med advokaten min.

Man kan be om å få fremlegge nye beviser i saken. Min dommer godtok at det ble fremlagt 4 bilder for å sette lys på noe noen hadde forklart feil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...