Gå til innhold

Mamma har bare bestemt at 17. mai feiringen blir hos meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren min sendte meg melding om at 17. Mai frokosten,  som egentlig er mer buffet å regne, blir hos meg i år. Hun la også til, da kommer jeg og pappa , søster og "svoger" med kusine og hennes mann. Altså vi blir 10 stykker til sammen. Hun la også til at jeg måtte ta på meg bunaden min. Både jeg og mannen min jobber, og vi har en unge på ett år. Dette makter jeg ikke! Jeg vil ha en rolig dag hjemme, og lade opp til en ny uke på jobb. Vi hadde tenkt å ta det rolig og kose oss med deilig og enkel frokost, kanskje trille en tur for å se på korpset spille. Denne planen gikk i vasken :(

Jeg skrev til mor at det passer dårlig og at hun må gjerne stelle i stand hun, men jeg kan ikke. Da begynte mamma å bli irritert,  fordi hun hadde sett frem til dette og det var tross alt min tur i år. Bunaden var alt tatt frem, så nå fikk ikke jeg lov til å skuffe henne. Hun klaget bittert over alle åra hu hadde stelt i stand både bursdager, jul og høytider. Hun hadde også småbarn og jobb, men dagens mødre tåler vist ingenting. 

Jeg har fordeles lyst til å stå på mitt og si at det ikke blir noen feiring hos oss. Min konfliktsky mann sier at vi kan stelle i stand noe,  gjøre det enkelt med ferdige karbonader, og "slenge sammen litt eggerøre" . Det meste kunne jo kjøpes ferdig fra butikken mente han.  Så det var så unødvendig å lage konflikt ut av det. 

Hva tenker dere? Bør jeg gi etter eller stå på mitt? Min mor har en tendens til å overkjøre meg, og nå har jeg lyst til å sette foten ned. 

Når det er sagt har jeg i skrivende stund også fått sms fra søster om at hun og samboer gleder seg til 17.mai frokost hos oss... Aner ikke hvilke forventninger mamma har gitt de andre gjestene som hun også har invitert til meg...

Anonymkode: 10756...a5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Moren din er frekk som fy som bare trenger seg på sånn. 

Anonymkode: 4ca45...425

• Liker 49
Skrevet

Mannen din har svigermoren fra helvete. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har i alle år ordnet til bursdager, kjørt og hentet, stått i regnet og sett på kamper, strøket skjorter, ordnet til 17.mai mm. En skarve frokost på 17.mai er det minste man kan gi tilbake 

Anonymkode: 61ab7...2ea

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt ned foten. Ring søsteren din og de andre «inviterte» og si at moren deres dessverre hadde glemt å informere dere om planene, og at dere allerede har lagt andre planer for dagen. Si at dere gjerne vil treffe de en annen gang, kanskje de vil komme på grilling i pinsehelga? Eller noe i den dur. Så ringer du moren din og sier at det ikke blir noe hos dere i år.

Anonymkode: 49ef1...b58

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

det var tross alt min tur i år.

Hvis det er sant så bør dere bare arrangere. Tenker mora di har arrangert det meste de siste pluss/minus tredve åra. Selv med småbarn.

Anonymkode: 2b033...ca2

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det kan hun ikke bestemme, sett foten ned og si nei .Makan til frekkhet skal man lete lenge etter. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig stor forskjell på å bli spurt om dere kunne tenke dere å arrangere i år.

Og som din mor gjør - regelrett inviterer andre hjem til deg, og forventer at du stiller opp med traktering.

Det er frekt det!

Jeg ville sagt nei. Dere har lagt andre planer. Men vært litt rund på det, at kanskje kan vi invitere et år det passer bedre. Og understreket at du vil selv invitere dine gjester - men formulert som om det er noe hyggelig du ikke ønsker hun skal ta fra deg gleden av.

Anonymkode: 99fd0...c4b

• Liker 13
Skrevet

Si nei og stå på ditt. Du er voksen med egen familie, du trenger ikke at noen tramper inn i huset ditt og kommanderer hva du skal gjøre. Du er ikke tenåring lengre :)

Hun får bare bli sur, å ha slike forventninger er ikke normalt. Normalt ville hun spurt i god tid om det passet å være hos deg, og du kunne ha sagt nei uten at hun ble sur. 

Det er også maks frekt at hun gir beskjeden videre til dine søsken. Ville ringt dem og forklart hva som skjer, og hvis du orker, kanskje kun hatt søsken den dagen... men gjør akkurat det du planla med god samvittighet.

Her hadde forøvrig både jeg og mannen reagert på det der. Konfliktskyhet har vi lite av, og dermed går vi ikke rundt og irriterer oss over ting eller har slike situasjoner. Vi kommuniserer om hva som er greit og mindre greit med hele familien :) Anbefales å øve på det, spesielt nå i det tilfellet her.

• Liker 6
Skrevet

Siden du er vant til at moren din overkjører deg, er dette en god anledning til å forandre på dette. Stå på ditt og informer mor og søster om at dere har andre planer og at det må ha skjedd en misforståelse et sted i kommunikasjonen med din mor, siden dere ikke på noe tidspunkt hadde planlagt en slik tilstelning.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tross alt var din tur? Er dette tradisjon dere hatt i flere år å byttet på å arrangere?  Sånn høres de ut når mor di sier de på den måten. 

Anonymkode: b8f6e...cfa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er det lov med10 gjester? 

Anonymkode: a90d5...648

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mine foreldre har i alle år ordnet til bursdager, kjørt og hentet, stått i regnet og sett på kamper, strøket skjorter, ordnet til 17.mai mm. En skarve frokost på 17.mai er det minste man kan gi tilbake 

Det var et valg de tok da de valgte å få barn og hvordan de videre valgte å legge løpet. Barna SKYLDER ikke foreldre sine noe kun pga dette. 

Anonymkode: 5d99e...9af

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du blir jo fullstendig overkjørt! Huff, kvinn deg opp og sett foten ned. "Nei, det passer dessverre ikke!"

Anonymkode: 22238...6a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det burde være lov å si at man ikke orker når man har full jobb og en ettåring. Moren din kan snakke om hvor fortreffelig hun var, men det hjelper ikke deg nå. Det er bedre å bare begynne en gang å sette ned foten, fremfor å alltid utsette det. 

Anonymkode: 2a110...826

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener hun med at det er din tur i år? Om dere bruker å ha på omgang, og det faktisk er din tur i år, så be om å få bytte med noen andre. Ta vare på deg selv! Det er ikke vits i å slite seg helt ut. Så kan du ta neste år istedenfor.

Om det med at det er din tur i år, bare er noe moren din finner på, så sett ned foten. Si at det ikke blir noen 17.mai frokost hos dere i år, og at dere uansett hadde tenkt en rolig feiring alene fordi dere er slitne.

Anonymkode: 0435c...4b5

• Liker 6
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Holder med flesteparten jeg også. Min mor er helt lik, hun kunne gjort akkurat det samme. Stå på ditt, på en hyggelig måte. Det trenger jo ikke bli noe drama. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var et valg de tok da de valgte å få barn og hvordan de videre valgte å legge løpet. Barna SKYLDER ikke foreldre sine noe kun pga dette. 

Anonymkode: 5d99e...9af

Nei Gud forby at man gir noe tilbake

• Liker 7
Gjest Råååsa
Skrevet (endret)

Kanskje det er bedre å bare gjøre det enn å lage konflikt? Jobber dere i helga? 17 er på mandag, så da får dere slappa godt av på lørdag og søndag. Og gjør som mannen din sier, sleng bare sammen noe. 

Familie er slitsomme saker, men det er lurt på sikt å stille opp. Det kan jo være du trenger de i fremtiden. 

Endret av Råååsa
AnonymBruker
Skrevet

Her bør du tenke på hva som gjør at du er til. Det er livmoren til moren din og sædcellene til faren din.

På sett og vis er dem dine «eiere»

Anonymkode: 48328...238

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...