AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg har regnet litt, og har funnet ut at jeg kan nå vektmålet mitt innen året er omme om jeg går ned 2,5 kg i måneden. Er dette realistiske tall? Hører jo så mye om stagneringer, kanskje perioder med tilbakefall på gamle vaner etc. Har jeg lagt lista for høyt eller kan det være realistisk å få det til? Er nå 86 kg og er 168 cm høy om det har noe å si. Er det noe jeg bør være obs på på veien? Hører gjerne andres erfaringer, både positive og negative😊 Anonymkode: 0fbd5...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Del Skrevet 11. mai 2021 For en bærekraftig nedgang, ca 0,5kg/måned. Ikke umulig det du beskriver. Anonymkode: b3723...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Del Skrevet 11. mai 2021 Må bare legge til at jeg ønsker å gå ned i vekt på en sunn måte, og ikke ha "nei' mat, men holde meg innenfor kaloribudskjettet mitt. Logger alt jeg spiser😊 Vet jo selvfølgelig at det er fysisk mulig, men tenker mer på det psykiske og det å holde motivasjonen oppe såpass lenge. Anonymkode: 0fbd5...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For en bærekraftig nedgang, ca 0,5kg/måned. Ikke umulig det du beskriver. Anonymkode: b3723...021 Hva menes med bærekraftig nedgang? Er ikke 0,5 kg i mnd veldig lite? Trodde det var OK å gå ned 0,5-1 kg i uka🤷♀️ Anonymkode: 0fbd5...e31 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Del Skrevet 11. mai 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vet jo selvfølgelig at det er fysisk mulig, men tenker mer på det psykiske og det å holde motivasjonen oppe såpass lenge. Kommer jo an på din personlighet. Ikke noe problem for meg. Viljesterk og utholdende. Anonymkode: b3723...021 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Del Skrevet 11. mai 2021 Ja, hopp over en middag i blant, ta godis kun på lørdager, kutt ut brus, sov mer og gå/beveg deg mer så er du der. Å gå ned er ikke det vanskelige. Å holde seg der er utfordringen. Det er iallfall min erfaring. Jeg har ingen fasit, men for meg hjalp det å sykle mer , kjøre mindre. "Se TV" i senga med mobilen/nettbrett, da sovnet jeg raskere og bedre og endte med å sove mer. Har lest flere steder at mer søvn kan hjelpe hvis man sover for lite. Synes jeg trenger 7 timer pr natt. Anonymkode: 73292...ea7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Del Skrevet 11. mai 2021 Nei, over lang tid er det urealistisk. Spesielt når du ikke er større. Anonymkode: f9459...17f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har regnet litt, og har funnet ut at jeg kan nå vektmålet mitt innen året er omme om jeg går ned 2,5 kg i måneden. Er dette realistiske tall? Hører jo så mye om stagneringer, kanskje perioder med tilbakefall på gamle vaner etc. Har jeg lagt lista for høyt eller kan det være realistisk å få det til? Er nå 86 kg og er 168 cm høy om det har noe å si. Er det noe jeg bør være obs på på veien? Hører gjerne andres erfaringer, både positive og negative😊 Anonymkode: 0fbd5...e31 Det skal gå rimelig greit. Jeg gikk ned 25kg på 25 uker. Altså 4 kg i måneden. Var strikt på kosthold og aktivitet, men verken sultet eller overdrev. Opplevde også uker hvor jeg ikke gikk ned noe, men så plutselig hadde jeg gått ned 2 kilo uken etter. Det du bør være obs på er utskeielser som er fandens verk. Ta heller å gjør jobben skikkelig i noen måneder framover, og kos deg når du har nådd målet. Kosen i seg selv er motivasjon for å klare det, hvis du avstår. Du må heller ikke miste motet hvis du ikke går ned på 2-3 uker innimellom. Det skjer. Det skjedde meg denne perioden. Stå på videre! Og ta gjerne å evaluere deg selv under slike perioder, for å se om du faktisk gjør det riktig eller ikke. Og en siste ting: vei deg maks en gang i uken. Hver mandag f.eks. En veiedag på mandag motiverer deg i helgene også, fordi du skal veies på mandag, og gjør at du skeier mindre ut (eventuelt ingenting). Anonymkode: 1d8fd...9a3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Del Skrevet 11. mai 2021 Tusen takk for svar. Jeg gikk ned 15 kg for noen år siden (ikke helt bevisst, gikk sakte nedover over et par år). Klarte å holde den vekta i 6 år før jeg ble gravid. La på meg mye i gravidetene og barseltidene (mine egne dumme valg - skylder ikke på annet). Det er disse kiloene jeg vil kvitte meg med så jeg kommer dit jeg var. Søvn er så som så med småbarn, men får iallfall 6 timer per natt. Anonymkode: 0fbd5...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva menes med bærekraftig nedgang? Er ikke 0,5 kg i mnd veldig lite? Trodde det var OK å gå ned 0,5-1 kg i uka🤷♀️ Anonymkode: 0fbd5...e31 Selvfølgelig er en vektnedgang på 0,5 - 1 kg i uka både bærekraftig og innenfor. Ikke tenk på det! Anonymkode: 1d8fd...9a3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Del Skrevet 11. mai 2021 Tusen takk for svar. Ser det er litt delte meninger, men gøy å lese andres erfaringer. Og tuuusen takk for gode tips, skal absolutt ta det med meg videre🥰 Anonymkode: 0fbd5...e31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #12 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva menes med bærekraftig nedgang? Er ikke 0,5 kg i mnd veldig lite? Trodde det var OK å gå ned 0,5-1 kg i uka🤷♀️ Anonymkode: 0fbd5...e31 Tipper hun mente 0.5 i uken, men skrev feil. 2,5 kg i mnd er realistisk tenker jeg. Kanskje du vil gå ned litt mer i starten, for så å gå litt mindre ned mot slutten. Anonymkode: 9484a...958 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #13 Del Skrevet 11. mai 2021 Det er litt individuelt hvor fort man klarer å gå ned. På et generelt grunnlag er det realistisk, men det er ikke sikkert det er realistisk for deg. Det er i hvert fall sannsynlig at det blir mer vanskelig å gå ned jo mer du nærmer deg normalvekt, så du bør muligens gå ned mer enn 2,5 kg i mnd i starten for å ende på 2,5 kg i snitt per måned. Anonymkode: d5d20...1c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #14 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tipper hun mente 0.5 i uken, men skrev feil. 2,5 kg i mnd er realistisk tenker jeg. Kanskje du vil gå ned litt mer i starten, for så å gå litt mindre ned mot slutten. Anonymkode: 9484a...958 Det høres logisk ut, men hos meg var det faktisk motsatt. Det virket som om at kroppen brukte tid på å omstille seg i starten. At den var forvirret med tanke på kalorier og aktivitet. Vekten hang mye de to første månedene. Det var ikke før jeg kom skikkelig i det og hadde skapt meg nye rutiner at jeg raste ned i vekt. Jeg tror det meste jeg gikk ned i uka var 2,6 kg, men var ofte over 1,5 kg pr uke, når jeg var kommet et godt stykke uti det. På slutten gikk det fortsatt radig, men jeg valgte å stoppe opp når jeg nådde ønsket vekt (nei nå lyver jeg egentlig, for jeg valgte å passere den med god margin og satte meg nye mål da ), for så bruke noen uker på å balansere vekten. Å skape meg en "plattform" på vekten min. Altså ønsket vekt +-2 kg hver gang jeg veide meg. Når den nye vekten min var balansert begynte jeg å leve som normalt, uten at jeg gikk opp i vekt igjen. Nå, 4 år etterpå, veier jeg fortsatt det samme. Anonymkode: 1d8fd...9a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 12. mai 2021 #15 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For en bærekraftig nedgang, ca 0,5kg/måned. Ikke umulig det du beskriver. Anonymkode: b3723...021 Du mener nok uka her. Ikke noe problem å gå ned 2,5 kilo i mnd TS, men vektnedgang er ingen lineær prosess. Jeg har gått ned 30 kilo og det har vært opp og ned og rykk og napp hele veien. Noen uker gikk jeg ned 2 kilo, noen gikk jeg ned 200g. Noen uker gikk jeg opp. I gjennomsnitt gikk jeg ned ca 700g i uka over 10 mnd, men med mange perioder hvor det ikke gikk veien uten at det var et problem. Lykke til 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 12. mai 2021 #16 Del Skrevet 12. mai 2021 Kanskje vil jeg si. Du kan fint ha det som mål, men hva skjer mentalt for din del om du ikke når målet en måned eller to på rad? Gir du opp da, eller fortsetter du? Det er noe av det viktigste du bør tenke over. Hva skjer hvis du når hovedmålet ditt et halvår etter du ønsker? Det er jo like bra jobba, og det er kanskje bedre jobbet fordi du fant en måte du kan vedlikeholde som livsstil og da unngå vektoppgang i tiden etter. Som andre sier, vektnedgang er ikke lineært. Man får kanskje mensen, man har ferie, man har en dårlig uke eller en selv eller familie blir syke eller skader seg. Det er mye som skjer i løpet av et år som gjør at man ikke kan forvente å gå ned hver eneste uke. De aller fleste av oss opplever at vekta står stille iblant, og noen uker går den litt opp før den går ned igjen. Så lenge man ikke gir seg så fortsetter man jo nedover, såfremt du har færre kalorier inn enn ut. Husk også at det er greit å spise mer om det er en bursdag eller 17. mai eller jul. Det er hva du gjør de fleste dagene som betyr noe, ikke hva du gjør som unntak noen dager i året 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå