Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det hender at en venninne låner bilen min, hun har ikke bil selv. Har i utgangspunktet ikke tenkt så mye over det, men endte nylig opp med store verkstedutgifter etter at jeg krasjet. Har kun delkasko. Innså da at det fort kan oppstå en kjip situasjon om hun skulle krasje bilen min. Ingen av oss vil ha råd til større utgifter.

Ville dere krevd at den som låner bilen tar utgifter om de skader bilen? Eller latt en god venn låne bilen og godta at hvis de skulle ødelegge den så er det eget tap?

Anonymkode: 09cc1...28b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke lånt bort bilen min hvis jeg ikke hadde forsikring som dekket eventuelle skader en annen fører påfører bilen.

• Liker 8
Skrevet

Ville verken lånt bort eller selv lånt en bil uten kasko.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble spurt om å låne bort bilen min til en god veninne for en stund siden. har fullkasko, men med 8000 kr i egenandel valgte jeg å si nei. Hun har dårlig råd og hadde aldri betalt de. i så fall hadde det blitt på et dyrt kredittkort. Jeg har ca like dårlig råd, så endte med at jeg sa nei. hun fant en løsning og vi er venner enda☺️

Anonymkode: d3689...8f4

• Liker 1
Skrevet

Nei jeg hadde nok ikke gjort det. Mest sannsynlig hadde det gått helt fint, men hva med den ene gangen det ikke gjør det? Er det verdt å potensielt ødelegge et vennskap for? Hadde det vært fullstendig krise og venninnen hadde hatt et kjempestort behov for bilen, så ja. Ellers nei.

Ellers er det viktig å huske at kasko kun dekker skader man ikke er skyld i selv. Jeg vrengte unna en elg en gang og havnet i grøfta. Traff den eneste steinen i mils omkrets med betydelige skader på bilen. Både jeg og elgen slapp unna med skrekken. Jeg fikk ikke dekket en krone med full kasko fordi jeg selv hadde tatt valget og kjøre ut i grøfta 🙈 Hadde jeg heller valgt å kjøre på elgen, potensielt drept både denne og meg selv og garantert totalvraket bilen så hadde de dekt. Forstå det den som kan.

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (1 time siden):

Nei jeg hadde nok ikke gjort det. Mest sannsynlig hadde det gått helt fint, men hva med den ene gangen det ikke gjør det? Er det verdt å potensielt ødelegge et vennskap for? Hadde det vært fullstendig krise og venninnen hadde hatt et kjempestort behov for bilen, så ja. Ellers nei.

Ellers er det viktig å huske at kasko kun dekker skader man ikke er skyld i selv. Jeg vrengte unna en elg en gang og havnet i grøfta. Traff den eneste steinen i mils omkrets med betydelige skader på bilen. Både jeg og elgen slapp unna med skrekken. Jeg fikk ikke dekket en krone med full kasko fordi jeg selv hadde tatt valget og kjøre ut i grøfta 🙈 Hadde jeg heller valgt å kjøre på elgen, potensielt drept både denne og meg selv og garantert totalvraket bilen så hadde de dekt. Forstå det den som kan.

herregud. glad jeg nedgraderte kjerra mi til delkasko og sparer 3000kr årlig🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

herregud. glad jeg nedgraderte kjerra mi til delkasko og sparer 3000kr årlig🤭

Jeg vurderte det sterkt selv, men syntes det er tryggest å ha full kasko likevel. Neste gang er det ikke sikkert jeg rekker å vrenge unna.

Det skal legges til i historien at jeg var godt kjent i området så jeg viste at det ikke var farlig å kjøre ut i grøfta. Hadde ikke så høy fart. Bare uflaks at den steinen lå akkurat der 🙃

AnonymBruker
Skrevet

Du må lage en kontrakt, der hun er pliktig til å dekke alt som hun står for. Om hun bulker/andre ting.

Uansett, unngå å lån bort ting. Det kan skape store konflikter om noe blir ødelagt. 

Anonymkode: 3fd0d...8cf

Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2021 den 18.52):

Du må lage en kontrakt, der hun er pliktig til å dekke alt som hun står for. Om hun bulker/andre ting.

Uansett, unngå å lån bort ting. Det kan skape store konflikter om noe blir ødelagt. 

Anonymkode: 3fd0d...8cf

Om det er en god venninne, hva med å fortelle om eget uhell og kostnadene til reparasjon nettopp pga delkasko. Da vil jo billåneren forstå at: Jo, du kan godt låne, men om du skulle være skyld i en skade må du betale siden forsikringen ikke dekker

Skrevet

Slikt bør avklares på forhånd.

Jeg tar det som en selvfølge at den som skader dekker reperasjon eller egenandel + ev. bonustap, men vet at ikke alle er like enige i det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...