AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Jeg håper at folk leser før dere svarer, vær så snill og ikke kom med utsagn om hvor dum jeg har vært, det vet jeg, og jeg er langt nede nå.. Greia er, jeg har totalt mistet kontroll på økonomien min. Jeg har ikke lån utover studielån eller kredittkort, men har likevel klart å miste kontrollen, og jeg vet ikke hvordan engang. Jeg var for noen år tilbake involvert i en traumatisk, voldelig hendelse som gjorde meg ute av stand til å ta tak i livet mitt. Det gikk utover hvordan hjemmet mitt så ut, og at jeg ikke klarte håndtere økonomi. Jeg har til dels klart å stable meg på beina igjen i form av at jeg har fått meg 100% jobb, leiligheten min ser bra ut, men det er dette med økonomi som tynger meg. Hvordan kan man gå fram for å få hjelp? Jeg vil bare få kontroll igjen og slippe ha denne mørke skyen hengende over meg.. Anonymkode: 73ff7...759 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Med så lite detaljer er eneste råd jeg kan gi å sette opp et detaljert og stramt budsjett, selg alt du kan selge og forhandle med kreditorene. Anonymkode: 75b34...740 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 Kan du forklare hva det er som gjør at du ikke har kontroll? Anonymkode: a52ba...640
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Råååsa skrev (Akkurat nå): Hva nøyaktig er du ikke har kontroll på? Jeg vet ikke hvem det er jeg skylder penger til og hvor mye. Har fått et brev fra det offentlige, og det var angående Lånekassen. Anonymkode: 73ff7...759
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du forklare hva det er som gjør at du ikke har kontroll? Anonymkode: a52ba...640 Det var vanskelig for meg å betale regninger etterhvert som jeg fikk de, etterhvert ble jeg så engstelig for å åpne postkassen at jeg kun gjorde det hver 3-4 måned og kastet innholdet. Jeg ville rett og slett ikke forholde meg til problemet, jeg hadde nok å stri med. Så jeg har vært utrolig, utrolig dum. Anonymkode: 73ff7...759
Gjest Råååsa Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke hvem det er jeg skylder penger til og hvor mye. Har fått et brev fra det offentlige, og det var angående Lånekassen. Anonymkode: 73ff7...759 Åpner du brevpost? Har du logget inn i digipost? Har du sjekket kredittregisterert? Gjør alt dette og lag ei liste. Så lager du et budsjett. Endret 11. mai 2021 av Råååsa
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 Råååsa skrev (Akkurat nå): Åpner du brevpost? Har du logget inn i digipost? Har du sjekket kredittregisterert? Gjør alt dette og lag ei liste. Så lager du et bydsjett. Jeg har ikke fått noe på digipost utenom det nevnte med Lånekassen. Takk for tips om kredittregisteret, det skal jeg sjekke ut. Anonymkode: 73ff7...759
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 hva er poenget med tråden dersom du du unnlater det viktigste.... HVOR MYE ER GJELDEN Anonymkode: e4e7e...b0e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hva er poenget med tråden dersom du du unnlater det viktigste.... HVOR MYE ER GJELDEN Anonymkode: e4e7e...b0e Jeg har ca 490 000 i studielån, utenom det har jeg ikke oversikt. Anonymkode: 73ff7...759
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 Jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med å få hjelp fra NAV eller lignende, jeg tror at det kan være noe jeg trenger Anonymkode: 73ff7...759
Gjest Råååsa Skrevet 11. mai 2021 #12 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke fått noe på digipost utenom det nevnte med Lånekassen. Takk for tips om kredittregisteret, det skal jeg sjekke ut. Anonymkode: 73ff7...759 Og selvsagt; sjekk selvangivelsen også. Og så åpner du brevpost fortløpende. Tenk på det som å stupe fra 10-meteren. Kjempeskummelt, men du blir bra stolt og lettet etterpå.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #13 Skrevet 11. mai 2021 Råååsa skrev (Akkurat nå): Og selvsagt; sjekk selvangivelsen også. Og så åpner du brevpost fortløpende. Tenk på det som å stupe fra 10-meteren. Kjempeskummelt, men du blir bra stolt og lettet etterpå. Tusen takk for så mange gode tips, du er god ❤️ Anonymkode: 73ff7...759
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #14 Skrevet 11. mai 2021 Uansett hvordan situasjonen din er, hvor mye gjeld osv, så vil jeg sterkt anbefale deg å kontakte kommunen for gjeldsrådgivning. NAV kontoret har dette her jeg holder til. De vil hjelpe deg og få oversikt, og bistå med veien videre. Er i samme situasjon selv, så vil virkelig anbefale deg å starte der, så vil de kunne hjelpe deg videre. Lykke til ❤️ Anonymkode: 48cc7...adf 3
Gjest Råååsa Skrevet 11. mai 2021 #15 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for så mange gode tips, du er god ❤️ Anonymkode: 73ff7...759 Det ordner seg dette. Alle kan få konvoluttangst. Du spør om NAV. Hvorfor ikke? Jeg har ikke brukt de selv, men jeg tror du kan få gode råd der. Det er bare å ringe de med en gang (det kan være lang venteliste).
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #16 Skrevet 11. mai 2021 I forhold til det du har opplevd tidligere, så ville jeg anbefalt deg å ta kontakt med psykolog og få en henvisning til dps. Jeg har selv opplevd å gå gjennom noe traumatiserende og selv de minste ting ble vanskelig. Prøv å legge minst mulig energi på å skamme deg, dette kan skje med de beste. ❤️ Mulig du også kan legge ved et lite notat fra legen om du kontakter firmaene der du skylder penger for å få litt ekstra tid til å få oversikt. ☺️ Anonymkode: 0406b...2da 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #17 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I forhold til det du har opplevd tidligere, så ville jeg anbefalt deg å ta kontakt med psykolog og få en henvisning til dps. Jeg har selv opplevd å gå gjennom noe traumatiserende og selv de minste ting ble vanskelig. Prøv å legge minst mulig energi på å skamme deg, dette kan skje med de beste. ❤️ Mulig du også kan legge ved et lite notat fra legen om du kontakter firmaene der du skylder penger for å få litt ekstra tid til å få oversikt. ☺️ Anonymkode: 0406b...2da Og samme som de over sier, NAV er helt sikkert også veldig gode å prate med. ☺️ Anonymkode: 0406b...2da 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #18 Skrevet 11. mai 2021 Sjekk selvangivelsen din, det skal alt være oppført. Lykke til! :) Anonymkode: b8ce4...17e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå