Gå til innhold

Finne graven til dødfødt søsken født i 1971/2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hele livet vist at mine foreldre mistet et fullbårent barn, en gutt, noen år før jeg ble født. Dette var i 1971 eller 72.

Ut i fra hva jeg har lest ble dødfødte barn gravlagt med andre utenom familien. Mine foreldre har aldri hatt en grav å gå til. Er det noen mulighet for meg som er helsøsken å finne ut hvor min bror ble gravlagt for 50 år siden? 
TO. Min far er død, min mor lever. Hun hadde nok ønsket en grav. Men snakker aldri om det. Ting pp 70-tallet snakkes ikke om dessverre.

Anonymkode: 5a03e...d6f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Veit du kva sjukehus barnet var på? Det kan henda du må ha litt hjelp av f.eks privatetterforsker. Det er vanskelig å vurdera om det kan la seg gjera.

Anonymkode: 63536...b70

Skrevet

Kontakt kirken? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt kirkekontoret.

Anonymkode: b8a9a...f58

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på! Mine foreldre mistet lillebroren min i fødsel. Pappa har savnet å ha en grav å gå til. Sikkert mamma også, men hun snakker aldri om det, Pappa sa at det ikke var vanlig på den tiden og undersøke noe mer rundt hvorfor barnet døde, og de døde barna ble bare båret bort uten noe mer informasjon... Tenker ofte på at denne gutten selv, og det hadde vært fint med en grav ❤️ 

Anonymkode: 1039e...222

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror de som hadde med graving av graver. Kirketjener eller noe la døde spedbarn i random graver til folk som døde nogenlunde samtidig. Tror ikke det er noe register dessverre.

Anonymkode: 6eb09...883

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vet dere hvilken kirke dere var tilknyttet på tidspunktet? Jeg ville startet der. Jeg tror ikke alle har nedskrevet hvor nyfødte ble gravlagt, men det kan være dere er heldige. (Evt så kan dere lese på gravsteinene og finne en grav til en person som døde omtrent på samme tidspunkt. Siden dødfødte ofte ble lagt sammen med andre.)

Anonymkode: 59264...e37

• Liker 1
Skrevet

Kontakt kirkekontoret der hvor barnet ble født. De kan noen ganger ha opptegnelser over hvilke graver de dødfødte barna ble lagt i. Men vær forberedt på at dere kan få et negativt svar. Selv om de kjenner til den graven barnet ligger i, er det ikke sikker de kan oppgi dette pga at de som eier gravstedet ikke er klar over at det ble lagt ned et barn i samme grav som deres avdøde familiemedlem.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kontakt kirkekontoret.

Anonymkode: b8a9a...f58

Jeg er ikke ts, men hvilket kirkekontor hvis man ikke vet hvor personen er gravlagt? Jeg har også en grav jeg kunne tenke meg å besøke, men jeg har ingen å spørre hvor hun ligger. Jeg kjenner fornavn og etternavn, men aner ikke hvor hun ble gravlagt. Hvem henvender man seg til?

Anonymkode: ea58f...0c6

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vet hvor barnet ble født, så prøv de omliggende kirkene

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du skal spør din mor,

Anonymkode: 5176e...c23

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke ts, men hvilket kirkekontor hvis man ikke vet hvor personen er gravlagt? Jeg har også en grav jeg kunne tenke meg å besøke, men jeg har ingen å spørre hvor hun ligger. Jeg kjenner fornavn og etternavn, men aner ikke hvor hun ble gravlagt. Hvem henvender man seg til?

Du kan jo søke i digitalarkivet først hvis det er noen år siden vedkommende døde. Det står ikke hvor de avdøde ligger begravet, men kommunen de bodde i ved død kan jo gi en pekepinn.

• Liker 1
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Du kan jo søke i digitalarkivet først hvis det er noen år siden vedkommende døde. Det står ikke hvor de avdøde ligger begravet, men kommunen de bodde i ved død kan jo gi en pekepinn.

Er ikke det tilgjengelig før etter ganske mange år?

AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (Akkurat nå):

Jo.. etter hundre år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo.. etter hundre år.

1971/2 er nok da litt for kort tid siden 

Skrevet
Just now, Mei88 said:

Det ligger data tilgjengelig fra 1951-2014.

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (44 minutter siden):

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

https://slektogdata.no/gravminner/finn-en-grav Du kan søke her, om du ikke skriver inn navn og sånt men bare fylke, kommune og gravsted får du opp alle.

Anonymkode: 99761...db7

Takk, tror jeg fant personen.

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Millimani

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...