AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Denne artikkelen peker på noen årsaker: https://www.businessinsider.com/why-we-stop-discovering-new-music-around-age-30-2018-6?r=US&IR=T Jeg synes det er veldig merkverdig med mennesker som selv omtaler seg selv som musikkelskere, men så liker de bare én sjanger. Typisk eksempel er boomers som bare liker rock og omkringliggende sjangre. Med det sagt går det begge veier. Jeg kjenner også mange 30-åringer som bare hører på det samme om og om igjen. Gjerne musikk fra egen ungdom. Merker jeg har litt fordommer mot dette. Etter min mening er man ikke en ekte musikkelsker/kjenner hvis man ikke kan sette pris på flere sjangre og musikk fra flere tidsaldre. Jeg liker alt fra hiphop, rock, klassisk, folk. Til og med litt country! Det finnes så sykt mye bra der ute i verden! Anonymkode: 375b1...011 2
Jadzia Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Jeg kan høre på det meste jeg. Alt avhengig av situasjonen. Rap, konstant dunk dunk og pling plong takler jeg ikke. Men skal jeg selv velge noe, så blir det 95% av tida rock eller metal. Det er der jeg finner rytmene, tekstene og roen jeg liker når jeg hører musikk. Kaller meg fremdeles musikkelsker. Det handler ikke om at man må like alt eller være i konstant jakt på noe nytt. Men at man nyter musikken for det den er. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #3 Skrevet 12. mai 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Merker jeg har litt fordommer mot dette. Etter min mening er man ikke en ekte musikkelsker/kjenner hvis man ikke kan sette pris på flere sjangre og musikk fra flere tidsaldre. Jeg liker alt fra hiphop, rock, klassisk, folk. Til og med litt country! Det finnes så sykt mye bra der ute i verden! Anonymkode: 375b1...011 De som kun hører på rock sier vel at de elsker rock og ikke at de er "ekte musikkelskere"? På samme måte som de som kun spiser italiensk mat sier de "elsker italiensk mat" og at de ikke er "ekte matelskere"? Når det er sagt så er det ingen som sier "du er ikke heterofil, du har jo vært sammen med samme partner hele livet". Anonymkode: e304d...5b9 3
FrankDrebin Skrevet 12. mai 2021 #4 Skrevet 12. mai 2021 Selv om jeg "hoppet av" rundt 2000 en gang, kan jeg godt høre på flere sjangre. Jeg skal innrømme at jeg som oftest låner øre til det jeg vokste opp med, i mitt tilfelle 80-talls, men jeg liker også klassisk, og mye av musikken som ble laget før min tid (fra 1920-tallet til 1970-tallet). "Sutremusikk", som vi fikk et eksempel på i en annen tråd, styrer jeg glatt unna. Rap er heller ikke min tekopp, men det finnes noen få unntak. Eminem synes jeg er helt ok. Jeg liker også noe techno fra tidlig 90-tall. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #5 Skrevet 12. mai 2021 Jeg hører på ny musikk , men mye moderne musikk gjør meg sliten i hodet. Anonymkode: 2f465...28f 3
DeLorean Skrevet 12. mai 2021 #7 Skrevet 12. mai 2021 (endret) Jeg er konstant søkende og letende etter ny musikk. Og i motsetning til kamerater kjøper jeg også musikk fysisk. Det er en glede for meg. Og i disse tider er det ekstra viktig. Det er primært rock som er sjangeren min med alt av undergrener der (alternativ, indie, poprock, metal, hardrock). Lytter også sporadisk til elektronika, rap, jazz og country. Misliker techno, edm og black/death metal. Alt var ikke bedre før, det lages mye bra musikk fortsatt. Men man må gidde å utforske, lete og LYTTE. For den beste musikken er den som vokser og vokser for hver gjennomhøring. Jeg har funnet hundrevis av artister bare ved å gå på 'similar artists' på Spotify. Og bruker mine Sony headphones meget flittig! Edit: er 41 Endret 12. mai 2021 av DeLorean 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #8 Skrevet 12. mai 2021 Jeg hører nesten bare på elektronika og house. Jeg blir snart 37 og har likt den samme musikken i 20 år, siden jeg var 16-17. Nå som jeg står på trappene til de middelaldrende burde jeg kanskje ikke høre på Phlegmatic dogs.. Anonymkode: e5fef...11d
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. mai 2021 #9 Skrevet 12. mai 2021 Jeg liker veldig mange forskjellige typer musikk. Så lenge det har en fin melodi (altså utgår rapping og deaf metal) kan jeg høre på alt fra country til klassisk.
OlsenHansen Skrevet 12. mai 2021 #10 Skrevet 12. mai 2021 Selv er jeg veldig interessert i å finne ny musikk men den ser ikke ut til å finnes lengre. Kommersialiseringen har tatt over alt, og penger lager ikke god musikk.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #11 Skrevet 12. mai 2021 Jadzia skrev (23 timer siden): Jeg kan høre på det meste jeg. Alt avhengig av situasjonen. Rap, konstant dunk dunk og pling plong takler jeg ikke. Men skal jeg selv velge noe, så blir det 95% av tida rock eller metal. Det er der jeg finner rytmene, tekstene og roen jeg liker når jeg hører musikk. Kaller meg fremdeles musikkelsker. Det handler ikke om at man må like alt eller være i konstant jakt på noe nytt. Men at man nyter musikken for det den er. \m/ \m/ Anonymkode: 3e380...774 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 Kjenner ganske mange som "falt av" ikke lenger etter at de fylte 25. Personlig synes jeg det er veldig rart å fremdeles holde på musikken man hørte på som tenåring, uten å utvikle seg videre. Det blir vel litt som å bare fortsette med grandis og rusbrus inn i alderdommen, på en måte. For all del, jeg kan sette pris på en boks med Spaghetti a la Capri av og til, men føler da på et vis jeg har kommet litt videre smaksmessig. Nå skal det sies at jeg verken har barn eller samboer da, så hører nok mer musikk enn de fleste på min alder. Det kan nok ha en del å si. Anonymkode: fcf02...c78 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 Honey Dew skrev (3 timer siden): Hvorfor teste ut musikk som vi ikke liker? Dette er definisjonen på konservatisme og ignoranse. Anonymkode: 2f465...28f 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 OlsenHansen skrev (1 time siden): Selv er jeg veldig interessert i å finne ny musikk men den ser ikke ut til å finnes lengre. Kommersialiseringen har tatt over alt, og penger lager ikke god musikk. Det er jo ikke sant. Da har du ikke letet godt nok. Det er mange artister som ikke er styrt av det kommersielle og som lager musikken sin selv. Anonymkode: 375b1...011 1
DeLorean Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 Jeg bruker ofte denne siden til å finne ny musikk: https://www.metacritic.com/ Gå til 'music' øverst og new releases så ser man hvor utrolig mye musikk som blir laget.
Sheik Skrevet 12. mai 2021 #16 Skrevet 12. mai 2021 Jeg har perioder hvor jeg aktivt leter etter ny musikk, i andre perioder er jeg godt fornøyd med musikken jeg allerede har i spillelistene mine. Det er ofte de samme artistene som går igjen. Blir gira når de gir ut nye album. Jeg blir i blant lei av musikken jeg hører på selv om jeg har spillelister fylt med mange sjangre. Da går jeg inn på radio laget for meg i Spotify og finner ofte nye ting. Må innrømme at det skjer sjeldnere nå enn for 5 år siden (ser det på hvor ofte/sjeldent jeg legger til musikk i Spotify).
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #17 Skrevet 12. mai 2021 Sheik skrev (7 minutter siden): Jeg har perioder hvor jeg aktivt leter etter ny musikk, i andre perioder er jeg godt fornøyd med musikken jeg allerede har i spillelistene mine. Det er ofte de samme artistene som går igjen. Blir gira når de gir ut nye album. Jeg blir i blant lei av musikken jeg hører på selv om jeg har spillelister fylt med mange sjangre. Da går jeg inn på radio laget for meg i Spotify og finner ofte nye ting. Må innrømme at det skjer sjeldnere nå enn for 5 år siden (ser det på hvor ofte/sjeldent jeg legger til musikk i Spotify). Ja! Den radioen på Spotify er et bra tips for å finne ny musikk. Jeg har funnet masse der. Anonymkode: 375b1...011
Metalbitch Skrevet 12. mai 2021 #18 Skrevet 12. mai 2021 Ifølge Spotify oppdaget jeg 284 nye artister i fjor. Hørte på 163 nye genrer. Jeg er 45 år. Men det er heavy metal som er musikk for meg. Kaller meg selv en musikkelsker likevel og driter i hva noen anonyme som ikke tør å stå for egne meninger under navn synes .... 1
Jadzia Skrevet 13. mai 2021 #19 Skrevet 13. mai 2021 Metalbitch skrev (5 timer siden): Ifølge Spotify oppdaget jeg 284 nye artister i fjor. Hørte på 163 nye genrer. Jeg er 45 år. Men det er heavy metal som er musikk for meg. Kaller meg selv en musikkelsker likevel og driter i hva noen anonyme som ikke tør å stå for egne meninger under navn synes .... Samme greia her. Men det er nettopp det, at å oppdage ny musikk trenger ikke å bety en ny sjanger eller slutte å høre på det man elsker.
Cuntzilla Skrevet 13. mai 2021 #20 Skrevet 13. mai 2021 (endret) Kjenner meg igjen i å slutte å høre på mye ny musikk på et tidspunkt i livet, jeg har gjort det og foreldrene mine gjorde det. Man hører liksom mest på musikken man oppdaget i 20-årene. Et tema jeg har diskutert mye med musikkinteresserte venner, det var morsomt å se noe forskning på det. Vi mener jo også da at det ikke lages spesielt mye ny spennendene musikk, men det er vel også typisk tegn på at man er blitt gammel Men det er mye dårlig ny musikk, altså.. en annen diskusjon: https://www.benjamingroff.com/blog/10-reasons-why-music-sucks-so-hard-right-now Om det at jeg ikke oppsøker nye ting på spotify spesielt ofte gjør meg til "ekte musikkelsker" eller ei driter jeg i, synes det er litt barnslig og streberaktig å skulle lage regler for sånt. Jeg har fordommer mot sånne som deg, TS. Minner meg om 20-årene faktisk, hvor jeg ved et par anledninger omtrent ble quizet av noen pretensiøse rasshøl om hvem som var trommis i band og sånt fordi man ikke var "ekte fan" om man ikke visste det. Skjer jo særlig med oss kvinner tror jeg, jeg følte på det i musikkmiljø og det er velkjent fenomen i gamer-miljøet. Noen som skal bestemme hva som er reglene for at man får like noe. Skjønner ikke helt motivasjonen bak det? Jeg visste for øvrig alltid hvem trommisen var, for jeg var sinnsykt interessert i musikk, jeg jobbet i platebutikk og bare hørte musikk, leste om musikk, levde for musikk. Jeg synes det er trist at den store, brennende interessen for å oppdage ny musikk har falmet, men jeg ELSKER musikk fremdeles, det rører ved noe dypt i meg og er fremdeles en stor og viktig del av livet mitt. Men det som ofte skjer når jeg hører ny musikk er at jeg tenker ÅH, jeg hører så sinnsykt godt hvem de er inspirert av, så ender jeg opp med å sette på en steingammel, knitrete vinylplate med originalene som den nye låta er en blek, overprodusert kopi av. Endret 13. mai 2021 av Cuntzilla 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå