Gjest Acer Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 (endret) Den etterlengta ferieturen til utlandet 2020 måtte i fjor avlyses grunnet pandemien, og kanskje også 2021. Mange valgte Norgesferie, men også den satte sine begrensninger grunnet stengte hoteller etc. Nå hevdes det at mange har lagt seg opp en buffer som følge av lave renter, og eit eksplosivt forbruk når pandemien engang tar slutt. Samtidig som dei fleste har fått mindre i lønningsposen har også prisene økt. Det hevdes at nedstengningen under pandemien har ført til at mange har lagd seg opp en fet buffert, og ein forventer ein eksplosiv kjøpefest / forbruk når pandemien engang tar slutt. Ja, undres på hvem er alle desse som har lagd seg opp en stor buffert under pandemien, og hva med alle dem som har fått langt dårligere råd Pandemien har kanskje ført til økt klasseskille i Norge som bør gji grunn til allvorlige bekymringer, men Sandman og Co / regjeringen tenker tilsynelatende bare tall. Endret 12. mai 2021 av Skybe
sicario Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Skybe skrev (1 minutt siden): Den etterlengta ferieturen til utlandet 2020 måtte i fjor avlyses grunnet pandemien, og kanskje også 2021. Mange valgte Norgesferie, men også den satte sine begrensninger grunnet stengte hoteller etc. Nå hevdes det at mange har lagt seg opp en buffert som følge av lave renter, og eit eksplosivt forbruk når pandemien engang tar slutt. Samtidig som dei fleste har fått mindre i lønningsposen har også prisene økt. Det hevdes at nedstengningen under pandemien har ført til at mange har lagd seg opp en fet buffert, og ein forventer ein eksplosiv kjøpefest / forbruk når pandemien engang tar slutt. Ja, undres på hvem er alle desse som har lagd seg opp en stor buffert under pandemien, og hva med alle dem som har fått langt dårligere råd Pandemien har kanskje ført til økt klasseskille i Norge som bør gji grunn til allvorlige bekymringer, men Sandman og Co / regjeringen tenker tilsynelatende bare tall. Tror aldri jeg har jobbet så mye som siste året. Ikke samboer heller. men det generelle forbruket vårt har jo ikke vært noe mindre. Spiser de samme tingene, shopper de samme tingene etc. vi er heldige som har kommet godt ut av de siste 12 mnd. Verdien på bolig fyker i været. Jobbet mer en aldri før. Laveste rente på boliglånet noen gang (1.29%). føler oss nesten litt priveligerte sammenlignet med mange andre vi kjenner som har vært permiterte i lengre perioder, mistet jobb/inntekt etc. 1
Gjest Acer Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 (endret) Folk med jobb og bustadlån har vert budsjettvinnerene under pandemien. De som er blitt pærmiterte / opsagde er de største taperne sålangt. Ingen tvil om at pandemien vil skape økt klasseskilje, og økte forskjeller mellom folk flest, og det bør ringe noen alarmklokker eit sted. Pris / kostnadsveksten har ikkje akkurat gått ned under pandemien, men heller går betrakteleg opp. Fergeprisene har økt med 30 % , bomvegprisene, strømprisene, bensinprisen øker i takt med oljeprisen. Samlet sett så har utgiftene for dei fleste økt samtidig som mange ikkje har fått tilsvarende påfyll økning i sin pensjon, trygd, og lønningsposen. Boligprisene har økt jevnt å trutt under pandemien samtidig som har dem som setter penger på sparing fått lite å ingenting i renteinntekter. Til høsten er det valg, og de som skal ta over får ingen enkel ryddejobb etter pandemien, og en skakk-kjørt fordelingspoltikk. Endret 11. mai 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 Jeg kommer ikke til å øke forbruket mitt når pandemien er over, heller ikke med en ferietur. De økte boligprisene spesielt det siste året har bare gjort at det krever mer av meg for å komme meg inn. Så her er planen å fortsette som før. Eneste er at det kommer nok til å friste litt mer å bruke penger på lunsj når vi skal tilbake på kontoret, men skal prøve å holde meg selv i ørene. Anonymkode: 0b0c7...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Jeg har levd bortimot som vanlig under pandemien og ikke hatt noe mindre forbruk enn ellers. Hvorfor putter du så mange mellomrom inn i teksten din? Det gjør innleggene veldig rotete. Anonymkode: e9369...d35 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 Vi har ikke lagt av noe mer buffer enn tidligere. Vi ferierte i Norge i fjor og skal det i år også. Kan ikke si at man sparer på det, syns det på mange måter er dyrere.. Anonymkode: 3305a...e33 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 Vi har brukt vår buffer på å overleve, og har ikke særlig mye igjen. Jeg tok planlagt ulønnet permisjon før landet ble nedstengt, og min mann ble permittert, og har vært permittert i snart ett år nå. Med andre ord har vi ingen planer om et stort forbruk når landet åpner opp, ettersom vi ikke har midler å bruke. Anonymkode: 49dc4...e75
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 Nei, vi kjøpte nytt hus og skal bruke penger på normalt vedlikehold og kjappere nedbetaling av lån fremover. Vi har et lavt forbruk jevnt over, og fortsetter nok med det Anonymkode: 480f4...64f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 Eneste forskjellen med 2020 fra tidligere år er at jeg reiste mindre det året. Jeg skal ikke «ta igjen» noe reising, men jeg kommer til å reise like mye som før 2020. Anonymkode: 48240...c65
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 Tja, vi har fått satt av litt mer enn vi ellers hadde gjort i fjor. Men den tenker vi ikke å bruke opp. Når verden åpner opp så kommer vi til å bruke på å reise til utlandet. Ifjor og i år er det Norges ferie som ikke er billigere enn å reise til utlandet. Anonymkode: 6f7ae...de9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 Buffer skrives og uttales uten "t". Tror ikke at det vil bli noen eksplosjon av forbruk. Anonymkode: 2b61a...ae6 4
Gjest Acer Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Buffer skrives og uttales uten "t". Tror ikke at det vil bli noen eksplosjon av forbruk. Anonymkode: 2b61a...ae6 Og vi seier " Trur". Mange skriver på dialekt, og det må ein respektere. ! ! !. 😁 Ellers er det grunn til å "Tru " det kjem ein blåmandag etter pandemien 😀 Endret 12. mai 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 Skybe skrev (20 minutter siden): Og vi seier " Trur". Mange skriver på dialekt, og det må ein respektere. ! ! !. 😁 Ellers er det grunn til å "Tru " det kjem ein blåmandag etter pandemien 😀 Står i regelverket for KG at man skal skrive enten på nynorsk eller bokmål. Tror er bokmål, trur er nynorsk. Skjønner ikke hvorfor du pirket på tror. Det holder med et mellomrom mellom ord og/eller tegn. Anonymkode: e9369...d35 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 Jeg har vært helt og delvis permittert i et år. På grunn av det så har jeg spart mer penger enn vanlig til tross for lavere inntekt. Jeg bruker mye mindre på transport, mindre på mat siden jeg har bedre tid til å lage mat fra bunnen av og jeg har knapt brukt penger på restaurant/uteliv. Sminkeprodukter har det nok også gått mindre penger på. Jeg har brukt mere penger på friluftsklær. Håper det lave forbruket fortsetter når pandemien tar slutt, men regner med det blir høyere utgifter på alle nevnte poster. Anonymkode: 26a14...7ea
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 I løpet av 2020-2021 har både min samboer og jeg satt inn 100K hver på vår bufferkonto. I tillegg har jeg nedbetalt et forbrukslån på 50K. Vi har hatt overskudd som har blitt plassert i aksjer og fond og fått god avkastning der. Boliglånsrenten er redusert, slik at vi har et par tusen til overs der også. Begge har i 2021 fått nye jobber og husholdningen har gått opp ca 350K i bruttolønn. Vi kommer definitivt bruke masse penger på reiser (med det så. Mener jeg booking, reisingen utsetter vi til 2022), klær, interiør og ny bil (2022-modell) resten av året! Anonymkode: bd14f...b0f
Gjest Acer Skrevet 12. mai 2021 #16 Skrevet 12. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Står i regelverket for KG at man skal skrive enten på nynorsk eller bokmål. Tror er bokmål, trur er nynorsk. Skjønner ikke hvorfor du pirket på tror. Det holder med et mellomrom mellom ord og/eller tegn. Anonymkode: e9369...d35 Ønsker du å gji folk på KG en leksjon i rettskriving får du heller ta det opp i annen tråd ! Det er vert å minne om at ein stor del av norges befolkning har dysleksi / lese og skrivevansker, og en konsekvensen blir at dei vegrer seg for å skrive eit brev / kommunisere skriftleg. Mange synes sikkert DU oppfører deg som ein idiot i trafikken, men det handler om dine kjøreferdigheter . 😰 Endret 12. mai 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #17 Skrevet 12. mai 2021 Skybe skrev (1 minutt siden): Mange synes sikkert DU oppfører deg som ein idiot i trafikken, men det handler om dine kjøreferdigheter . 😰 Totalt usaklig. Anonymkode: e9369...d35 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #18 Skrevet 12. mai 2021 Jeg tror pandemien heller har lært folk verdien av å droppe overforbruket og kjøpefesten. Mat, strøm, bensin, og alle varer som inngår i husbygging har blitt dyrere, samtidig som boligveksten fortsetter. Ja til sparing, gjenbruk, og et rolig liv med hjemmedyrket og hjemmelaget mat sammen med familien. ❤️ Anonymkode: a3d17...d27
Uakseptabel Skrevet 12. mai 2021 #19 Skrevet 12. mai 2021 Se på hvordan det ble i Oslo når butikkene åpnet da! Folk vet ikke bedre. Bekymringsverdig. Det er nettopp dette jeg er redd for. At hvis samfunnet åpner igjen kommer det til å være helt fullt. At det blir en ny sirkel med venting fordi det blir for mange om ting. Det er kanskje ikke annet å gjøre enn å dele folk inn i grupper da, selv om også dette vil føre til problemer for enkelte.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #20 Skrevet 12. mai 2021 Jeg har spart 250 000 under pandemien. Og samtidig lært at jeg ikke trenger så mye. Det blir nok en ferietur, men ellers skal jeg fortsette å spare, enten til hytte eller til bolighjelp til barna. Anonymkode: 7b221...985
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå