*anne Skrevet 4. september 2005 #1 Skrevet 4. september 2005 Hei! Lurer på om noen har noen gode tips til hva man kan erstatte ølet med når man skal en tur ut på byen? Det er en kjent sak at alkohol ikke er særlig sunt, men hva er det sunneste, eller det vil si det minst usunne, når man skal drikke litt? Er det bedre med drinker? I såfall hvilke?? Håper noen har noen gode tips her!
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2005 #2 Skrevet 4. september 2005 Hvitvin/rødvin er et godt alternativ... Men ikke akkurat partydrikke Når det gjelder drinker så er det mange alternativer med frukt i..som feks strawberry daquriy .. men deverre sjelden at de har ren frukter og bær og lage drikker med. Men ok til vorspiel da Har endel oppskrift på sunne drinker.. kan poste de om du vil
Gjest gjest1 Skrevet 4. september 2005 #3 Skrevet 4. september 2005 Rusbrus er i hvert fall det mest usunne. Hvitvin er vel noe av det bedre..men sprit kan fort bli det sunneste, fordi man ikke drikker så mye av det. Bloody mary er jo nærmest som en sunnhetsdrikk
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2005 #4 Skrevet 4. september 2005 Pr 1,5 dl så har faktisk rødvin og hvitvin 98 kcal - og øl har 60. Rusbrus har 90.
Gjest gjest1 Skrevet 4. september 2005 #6 Skrevet 4. september 2005 Pr 1,5 dl så har faktisk rødvin og hvitvin 98 kcal - og øl har 60. Rusbrus har 90. ← Men med alkohol er det ikke alltid like fornuftig å regne etter mengde, da man gjerne drikker mer øl enn vin..
Gjest gjesta Skrevet 4. september 2005 #7 Skrevet 4. september 2005 Vin er vel det sunneste alternativet. Men det er en god del kalorier der også, hvis det er det du mener med sunt/usunt.
skrue Skrevet 4. september 2005 #8 Skrevet 4. september 2005 Pr 1,5 dl så har faktisk rødvin og hvitvin 98 kcal - og øl har 60. Rusbrus har 90. ← Men de færreste kjøper en 4-5 halvlitere med rødvin når de er en tur på byen vil jeg tro Jeg har iallefall aldri gjort det.
*anne Skrevet 4. september 2005 Forfatter #9 Skrevet 4. september 2005 (endret) Hvitvin/rødvin er et godt alternativ... Men ikke akkurat partydrikke Når det gjelder drinker så er det mange alternativer med frukt i..som feks strawberry daquriy .. men deverre sjelden at de har ren frukter og bær og lage drikker med. Men ok til vorspiel da Har endel oppskrift på sunne drinker.. kan poste de om du vil ← Noen oppskrifter hadde vært kjempeflott! Etter fadderuker, men øl to uker i strekk kunne jeg trengt litt andre ting fremover! Hvis du vil maile de til meg så er det supert! Mailadresse slettet, se KGs regler, Mie (mod) Hjertelig takk! Endret 4. september 2005 av Mie
Gjest 1111 Skrevet 4. september 2005 #10 Skrevet 4. september 2005 Jasmin, kanskje du kan poste oppskriftene på de drinkene her inne? Skulle gjerne fått dem med meg, jeg og
Gjest Catwoman Skrevet 4. september 2005 #11 Skrevet 4. september 2005 Tørr hvitvin er vel det beste. Fordi den inneholder minst sukker. Ellers så sies det jo at rødvin er sunt. I moderate mengder. 1 gram alkohol inneholder 7 kcal ( til sammenligning 4 i et gram karbohydrat eller protein og 9 i et gram fett) Men likevel så blir den reelle mengden kalorier du får i deg fra et gram alkohol ca halvparten. Fordi en del fordamper eller noe sånt. ergerlig at jeg ikke husker hvor jeg leste det, så kunne jeg funnet det igjen.
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2005 #12 Skrevet 4. september 2005 Jeg kan poste de her jeg ---------------------------------------------------------------------------------- Fersken champagne : 40 ml champagne 40 ml fersken-juice 40 ml appelsinjuice 60kcal per glass ca ---------------------------------------------------------------------------------- PÅ denne siden finner du drinker med hylleblomst : http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5989 ------------------------------------------------------------------------------ Skal få inn noen flere senere Har bare ikke tid nå
Brunhilde Skrevet 4. september 2005 #13 Skrevet 4. september 2005 (endret) Rødvin er desidert sunnest pga det høye innholdet av antioksidanter. Allikevel er det vel bare å stikke fingeren i jorda og innse at alkohol strengt tatt ikke er særlig sunt uansett hvordan man vrir og vrenger på det... Endret 4. september 2005 av Brunhilde
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2005 #14 Skrevet 4. september 2005 Wild Strawberry Smash Ingredienser: 3 ferske jordbær 2 appelsinbåter 2 cl limejuice 1 cl sukkerlake 3 cl Svensk Vodka Smultron 1 cl Curacao Orange Fremgangsmåte: Muddle frukt med sprit, fyll på med is og topp med clubsoda. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Strawberry daquiry Ingredienser: 4cl vodka 1½ cl jordbærsirup Saften av ½ lime 4-5 friske eller frosne jordbær Friskt jordbær til garnityr Fremgangsmåte: Kjør i blender med knust is eller bruk frosne jordbær. Hell over i godt avkjølt glass. --------------------------------------------------------------------------------------------- Kiwi drink Antall porsjoner: 1 Ingredienser: 4 cl Bacardi ½ kiwi 2 mangobiter 1 cl sukkerlake 4-6 cl soda Fremgangsmåte: Mudle frukten i et stort highball glass. Tilsett Bacardi og lake,og fyll opp med knust is. Topp med soda, og rør godt. Pynt med mangostang. ------------------------------------------------------------------------------------------- Cold Kiwi Cocktail Ingredienser: 2 cl Absolut Citron 2 cl Sourz apple (eller Kiwilikør) ½ kiwifrukt bitter lemon Fremgangsmåte: Knus kiwifrukten direkte i glasset med en mudler. Tillsett masse knust is og ha i vodka + likør. Fyll upp med litt bitter lemon og rør om. Garnér med kiwibiter på pinne ----------------------------------------------------------------------- Kiwitini Ingredienser: ½ kiwi 1 cl sukkerlake 4 cl vodka is Fremgangsmåte: Skjær av skallet på kiwien og del den i biter, knuses med morter. Kiwi, sukkerlake, vodka og is shakes og siles over i et cocktailglass med is. ------------------------------------------------------------------------------------- Boy Delicious Ingredienser: 3 vodka 2 bringebær 2 bjørnebær 1 jordbær 1 cl gommesirup (sukkerlake) Eplejuice 1cl Peach Tree Fremgangsmåte: Muddle frukt og gommesirup sammen i et Collinsglass, fyll opp med is. Tilsett vodka og eplejuice, rør om og topp med Peach Tree. Garnér med en limebåt og gjerne friske bær. ---------------------------------------------------------------------------------------- Litt kalorier vil det være i alkohol uansett, men dette er sunne alternativer.,
Gjest Gitte Skrevet 4. september 2005 #15 Skrevet 4. september 2005 Tørr hvitvin og tequila er det minst sukker i.
Tusseline Skrevet 4. september 2005 #16 Skrevet 4. september 2005 Skal jammen prøve ut oppskriftene dine, Jasmin.
Piglet Skrevet 5. september 2005 #19 Skrevet 5. september 2005 Jeg har hørt at gin og (light) tonic er noe av det beste. Men etter min mening smaker det grantre... Genrelt bør man vel bare droppe alkohol, hvis man skal være veldig sunn. Piglet
skrue Skrevet 7. september 2005 #20 Skrevet 7. september 2005 Jeg har hørt at gin og (light) tonic er noe av det beste. Men etter min mening smaker det grantre... Genrelt bør man vel bare droppe alkohol, hvis man skal være veldig sunn. ← Det at gin-tonic er sunt var nytt for meg, men den ble en populær drink i de engelske koloniene da tonic inneholder kinin som forebygger malaria. Jeg vil tro at smaken (jeg synes den er god) var også medvirkende til at drinken ble populær. Tonic inneholdt mer kinin da en nå. Så idag er det smaken som er poenget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå