Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg begynte for ca. 3 uker siden på et nytt hudpleieprogram fra Dermalogica. 

Har tidligere slitt mye med kviser, men har blitt kvitt det verste med to runder iso behandling. 

Nå har jeg derimot fått et MASSIVT kviseutbrudd - tett i tett med småkviser i hele panne, midt mellom øyenbrynene, det éne kinnet og på haka.. Er nesten helt på gråten. Har brukt nesten 4000 på produktene. 

Er dette normalt? Går det over? Bør jeg avslutte asap? 

Anonymkode: 88c2b...376

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke kvalifisert til å svare på det, men har hørt flere ganger at det er vanlig at man etter oppstart med noe nytt (tror også jeg har hørt det mye om Dermalogica) får et skikkelig utbrudd. Og at det skyldes at alle urenhetene og grums som har ligget der nå kommer frem, og at det vil bli bedre etter det. Men dette er bare ting jeg har hørt, og ikke vet om stemmer. Jeg tror jeg ville ringt en hudpleiesalong eller stedet du kjøpte det for å spørre.

Anonymkode: b39e6...630

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som purging ja. Antar du har kjøpt en del produkter med aktive ingredienser, da kan man fort få litt kviser i starten. Gi produktene litt bedre tid, så retter de nok opp i problemet! 

Anonymkode: 8008c...79c

• Liker 2
Skrevet

Det kan være purging, men det kan også være noe i produktene du ikke tåler. Om det er førstnevnte, kan det visstnok ta et sted mellom 4-8 uker før huden har stabilisert seg. Hvilke produkter er det du har begynt å bruke? En slik reaksjon er spesielt vanlig dersom man begynner med produkter med aktive ingredienser (f.eks. syrer og retinoider). 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei.

Jeg begynte for ca. 3 uker siden på et nytt hudpleieprogram fra Dermalogica. 

Har tidligere slitt mye med kviser, men har blitt kvitt det verste med to runder iso behandling. 

Nå har jeg derimot fått et MASSIVT kviseutbrudd - tett i tett med småkviser i hele panne, midt mellom øyenbrynene, det éne kinnet og på haka.. Er nesten helt på gråten. Har brukt nesten 4000 på produktene. 

Er dette normalt? Går det over? Bør jeg avslutte asap? 

Mnja.....

Jeg personlig har ikke troa på plutselig purging ut av det blå.

Forverring midlertidig av noe man så der fra før - ja, men helt nytt og åpenbart irritert? 🤷‍♀️

Jeg personlig har ikke matchet særlig med Dermalogica, og ville vel egentlig ikke tenkt det var åpenbart valg etter problemer med acne.

Men: hvilke produkter bruker du? Er de aktive? Hvis ja tenker jeg huden din er irritert. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du nå plutselig har begynt med masse produkter med aktive ingredienser, kan det være lurt å kutte ut noe av det for en stund slik at huden din vender seg til noen produkter om gangen. Og om du reagerer på ett produkt vil du isåfall finne ut av det ved å bare bruke ett og ett produkt. 

Jeg håper det går seg til, for jeg er i alle fall blitt helt frelst av dermalogica. Hadde dehydrert hud før jeg begynte med det, og nå er alle fine linjer borte og huden er hydrert og fin.

Anonymkode: 2f5f8...70b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med Dermalogica. Begynte du på alle de nye produktene samtidig? Isåfall kan det ha blitt overveldende for huden. Nye produkter skal man venne inn 1 og 1. Kan også ha blitt for aktivt og det kan være det er et produkt du reagerer på - men umulig å si hvilken om du har startet på alle samtidig. 

Anonymkode: 6137c...5d9

AnonymBruker
Skrevet

det med at huden skal renses i dypet og utbrudd i starten er bare tull !! slutt med det før du får arr !!

Anonymkode: 66884...524

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du anbefalt produkter tilpasset din hud, eller har du plukket ut selv? Etter flere tiår med kviser i voksen alder, er huden min endelig blitt bra med Dermalogica. 

Anonymkode: a9c6a...8ed

AnonymBruker
Skrevet

Det tar 6 uker (mener jeg min hudpleier sa) for huden å venne seg til noe nytt. Har ikke gode erfaringer med dermalogica, aldri likt de produktene. Shiseido defend er det eneste som har funket på min både tørre og urene hud. Ikke klem på kvisene også får du kanskje prøve litt til. Kjipt å bruke så mye penger på produkter men da vet du at det ikke fungerer for deg.

Anonymkode: d3d0c...719

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber med Dermalogica. Begynte du på alle de nye produktene samtidig? Isåfall kan det ha blitt overveldende for huden. Nye produkter skal man venne inn 1 og 1. Kan også ha blitt for aktivt og det kan være det er et produkt du reagerer på - men umulig å si hvilken om du har startet på alle samtidig. 

Anonymkode: 6137c...5d9

Hm, ok. Jeg begynte med alle på én gang ja. Dumt av meg, men hun på apoteket sa ingenting om det. Bortsett fra Powerbright serumet. Det begynte jeg med ca 1,5 uke etter det andre. 

Jeg bruker: 

PreCleanse

Special Cleansing gel

Daily Microfoliant (1 gang per dag) 

Biolumin C- serum (om dagen) 

Powerbright dark spot serum (om natta) 

Prisma Protect SPF 30 / Intensive Moisture Balance (bytter litt på) 

Jeg er i 30-åra. Fikk hjelp av Vitus Apotek. Hadde mye kviser som tenåring, gikk da på 3 (!!!) antibiotikakurer uten at det hjalp noen verdens ting (annet enn å ødelegge magen). I slutten av tjueåra fikk jeg endelig isotritinoin behandling, men kvisene kom tilbake ca. 3 måneder etter avsluttet behandling. Hudlegen ga meg en runde til, og det er nå 2 år siden jeg avsluttet den behandlingen. Huden har vært stabil og fin siden (annet enn et par uskyldige kviser her og der). 

Har fått en del "merker" (pigmentflekk-lignende) i ansiktet da jeg er litt mørk i huden og enkelte kviser har satt spor etter seg. Så jeg har ikke arr som i dype søkk i huden, men som litt annen hudfarge akkurat der kvisen har vært.. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hm, ok. Jeg begynte med alle på én gang ja. Dumt av meg, men hun på apoteket sa ingenting om det. Bortsett fra Powerbright serumet. Det begynte jeg med ca 1,5 uke etter det andre. 

Jeg bruker: 

PreCleanse

Special Cleansing gel

Daily Microfoliant (1 gang per dag) 

Biolumin C- serum (om dagen) 

Powerbright dark spot serum (om natta) 

Prisma Protect SPF 30 / Intensive Moisture Balance (bytter litt på) 

Jeg er i 30-åra. Fikk hjelp av Vitus Apotek. Hadde mye kviser som tenåring, gikk da på 3 (!!!) antibiotikakurer uten at det hjalp noen verdens ting (annet enn å ødelegge magen). I slutten av tjueåra fikk jeg endelig isotritinoin behandling, men kvisene kom tilbake ca. 3 måneder etter avsluttet behandling. Hudlegen ga meg en runde til, og det er nå 2 år siden jeg avsluttet den behandlingen. Huden har vært stabil og fin siden (annet enn et par uskyldige kviser her og der). 

Har fått en del "merker" (pigmentflekk-lignende) i ansiktet da jeg er litt mørk i huden og enkelte kviser har satt spor etter seg. Så jeg har ikke arr som i dype søkk i huden, men som litt annen hudfarge akkurat der kvisen har vært.. 

TS

Jeg vet ingenting om alle disse produktene. Det eneste jeg vet om er hva som hjelper mot kviser. Honning. I kid you not. Så det kan kanskje være en krisehjelp for deg akkurat nå. 

❤️ 

Anonymkode: 89f9d...88a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg vet ingenting om alle disse produktene. Det eneste jeg vet om er hva som hjelper mot kviser. Honning. I kid you not. Så det kan kanskje være en krisehjelp for deg akkurat nå. 

❤️

Anonymkode: 89f9d...88a

Jeg har prøvd alt mot kviser, inkludert honning opp gjennom åra 😛 det eneste som fungerte var isotritinoin. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 19.16):

Jeg er ikke kvalifisert til å svare på det, men har hørt flere ganger at det er vanlig at man etter oppstart med noe nytt (tror også jeg har hørt det mye om Dermalogica) får et skikkelig utbrudd. Og at det skyldes at alle urenhetene og grums som har ligget der nå kommer frem, og at det vil bli bedre etter det. Men dette er bare ting jeg har hørt, og ikke vet om stemmer. Jeg tror jeg ville ringt en hudpleiesalong eller stedet du kjøpte det for å spørre.

Anonymkode: b39e6...630

Som de sier om antidepressiva altså 😛 

Jeg fikk testere fra Dermalogica og elsket precleanse balmen deres!! Den er balm men blir oljen år du masserer deg. Den glir kjempe lett over huden og så bare tar du en annen cleanser som jeg tror er sånn melk eller noe og renser av alt med vann til slutt. Huden ble kjempe fin :)

AnonymBruker
Skrevet
Uakseptabel skrev (3 timer siden):

Som de sier om antidepressiva altså 😛 

Jeg fikk testere fra Dermalogica og elsket precleanse balmen deres!! Den er balm men blir oljen år du masserer deg. Den glir kjempe lett over huden og så bare tar du en annen cleanser som jeg tror er sånn melk eller noe og renser av alt med vann til slutt. Huden ble kjempe fin :)

Ja, jeg bruker den ballen jeg også.. men vet ikke hvilke av produktene jeg reagerer på.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Første feilen var å starte med en haug av nye produkter på en gang. Du skulle startet med å innføre ett og ett nytt produkt, ventet ett par uker før du så innførte ett nytt. Særlig hvis du tidligere har hatt såpass mye akne at du trengte iso. Det kan være at det er ett produkt du reagerer på, eller at det er flere, og det kan også hende huden ikke responderer godt på Dermalogica produkter. Selv bruker jeg en rutine som består av mange forskjellige hudpleieserier, men det er gode produkter som fungerer godt for min hud, men jeg hadde nok aldri gått for bare produkter fra en serie. 

Min første anbefaling, stopp med alle produktene, og se om huden retter seg. Og hvis den gjør det, introduser ett og ett produkt pr to uker. Da vil du se hva du eventuelt reagerer på. 

Ett annet tips, jeg ser du har startet med c-vitamin serum, mange reagerer på dette, så det kan også hende det er det du reagerer på. Selv har jeg en hud som tåler c-vitamin veldig dårlig dessverre. Jeg skulle ønske jeg kunne bruke det da det er veldig positivt for huden, for de som har en hud som tåler det. 

Det kan også være at huden din nå reagerer på at du bruker Daily microfoliant hver dag. Jeg vet det i teorien er ett lett eksfolierende produkt som er beregnet til bruk hver dag, men de fleste hudtyper har ikke godt av daglig eksfoliering selv om den er mild, så denne ville jeg kun benyttet ca tre ganger pr uke dersom du ikke har ekstremt oljete hud og en hud som tåler veldig mye. 

Anonymkode: 35c34...c91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også massivt utbrudd av dermalogica. Aldri fått før, og aldri fått siden. Altså, jeg har vært borti purgingperioder som har vært ganske kjipe noen ganger, men med dermalogica var trynet fullt av kviser. Det var ikke en kviseløs flekk i ansiktet. Gikk fort bort etter jeg avsluttet.

Anonymkode: dbce5...829

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Første feilen var å starte med en haug av nye produkter på en gang. Du skulle startet med å innføre ett og ett nytt produkt, ventet ett par uker før du så innførte ett nytt. Særlig hvis du tidligere har hatt såpass mye akne at du trengte iso. Det kan være at det er ett produkt du reagerer på, eller at det er flere, og det kan også hende huden ikke responderer godt på Dermalogica produkter. Selv bruker jeg en rutine som består av mange forskjellige hudpleieserier, men det er gode produkter som fungerer godt for min hud, men jeg hadde nok aldri gått for bare produkter fra en serie. 

Min første anbefaling, stopp med alle produktene, og se om huden retter seg. Og hvis den gjør det, introduser ett og ett produkt pr to uker. Da vil du se hva du eventuelt reagerer på. 

Ett annet tips, jeg ser du har startet med c-vitamin serum, mange reagerer på dette, så det kan også hende det er det du reagerer på. Selv har jeg en hud som tåler c-vitamin veldig dårlig dessverre. Jeg skulle ønske jeg kunne bruke det da det er veldig positivt for huden, for de som har en hud som tåler det. 

Det kan også være at huden din nå reagerer på at du bruker Daily microfoliant hver dag. Jeg vet det i teorien er ett lett eksfolierende produkt som er beregnet til bruk hver dag, men de fleste hudtyper har ikke godt av daglig eksfoliering selv om den er mild, så denne ville jeg kun benyttet ca tre ganger pr uke dersom du ikke har ekstremt oljete hud og en hud som tåler veldig mye. 

Anonymkode: 35c34...c91

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg skal prøve å stoppe med alle produktene en periode og se hva som skjer. Og så eventuelt re-introdusere ett og ett produkt med litt tid mellom. 

Skal også droppe å bruke daily microfoliant hver dag når jeg begynner igjen, men heller 2-3 ganger per uke :) Skal også revurdere c-vitamin serumet.. mener å huske at jeg tidligere har reagert på et annet c-vit serum, så mulig det er den.. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...