Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha googlet litt har jeg skjønt at det kan være trøblete å få innvilget ung ufør. Jeg ønsker gjerne å høre fra andre som har søkt og fått innvilget eller avslag og på hvilket grunnlag. Jeg har selv planer om å søke, men jeg prøver å ikke ha for store forventninger etter å ha lest andres historier.

Jeg er på tredje året på aap nå, og har fått beskjed av psykiater at det kan være lurt å undersøke muligheten for ung ufør. Jeg er 27 år gammel, og hadde første runde på dps i 2015 hvor det ikke ble konkludert med en spesifikk lidelse annet enn tilbakevendene depresjoner. Etter det var det en ny runde på dps i 2018 hvor jeg endelig fikk en skikkelig utredning og fikk en diagnose på noe som klassifiseres som en alvorlig mental lidelse. 

Jeg har akkurat gått igjennom en ny utredning med psykiater, har havnet på samme diagnose samt autismeproblematikk og angst. Han har skrevet en spesialisterklæring til nav i forbindelse med aap, men han sa at denne også kan brukes dersom jeg skal søke om ung ufør. Jeg ser jo helst at jeg skulle klart å kunne jobbe på kort sikt, men det er trolig ønsketenkning. Jeg har en betydelig redusert arbeidsevne, og vil kanskje aldri kunne jobbe fullt. Det er derfor jeg gjerne vil få innvilget ung ufør isteden for aap, fordi det gir en større økonomisk trygghet, samt at jeg da har tid til å jobbe med problemene mine uten å ha fristen for aap hengende over meg. 

Beklager at dette ble litt langt, og takk til dere som har lest alt og kanskje svarer meg. 

Og i tilfelle noen skal skrive nedsettende, vær så snill å spar meg. Jeg ser nok ned på meg selv og situasjonen jeg er i selv og trenger ikke å høre det fra andre.

Anonymkode: 8fd2b...7ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke tar helt feil, så søler man ikke på ung ufør, men får det tillegget om man oppfyller kravene. 

Anonymkode: fac58...c6f

AnonymBruker
Skrevet

Slenger med denne lista fra rundskrivet til NAV. Er du i autismespekteret burde sjansen for ung ufør være ganske god.

Eksempler på sykdomstilstander som kan anses som alvorlige (listen er ikke uttømmende):

• Nedsatt funksjon som følge av alvorlige sykdommer i nervesystem eller muskelsystem, for eksempel alvorlig epilepsi, alvorlig cerebral parese eller lammelser
  • Nedsatt hjertefunksjon, for eksempel på grunn av medfødt uttalt hjertefeil
  • Nedsatt respirasjonsfunksjon, for eksempel på grunn av cystisk fibrose
  • Alvorlig og utbredt hudsykdom, for eksempel sklerodermi
  • Alvorlig leddsykdom, for eksempel alvorlig leddgikt
  • Betydelig sansetap, for eksempel blindhet eller døvhet
  • Kronisk alvorlig sinnslidelse, for eksempel schizofreni
  • Massive angst-, tvangs- og depressive lidelser
  • Alvorlige psykosenære personlighetsforstyrrelser
  • Autisme
  • Alvorlig grad av Aspergers syndrom
  • De alvorligste tilfellene av ADHD

Anonymkode: 16736...0e1

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Etter å ha googlet litt har jeg skjønt at det kan være trøblete å få innvilget ung ufør. Jeg ønsker gjerne å høre fra andre som har søkt og fått innvilget eller avslag og på hvilket grunnlag. Jeg har selv planer om å søke, men jeg prøver å ikke ha for store forventninger etter å ha lest andres historier.

Jeg er på tredje året på aap nå, og har fått beskjed av psykiater at det kan være lurt å undersøke muligheten for ung ufør. Jeg er 27 år gammel, og hadde første runde på dps i 2015 hvor det ikke ble konkludert med en spesifikk lidelse annet enn tilbakevendene depresjoner. Etter det var det en ny runde på dps i 2018 hvor jeg endelig fikk en skikkelig utredning og fikk en diagnose på noe som klassifiseres som en alvorlig mental lidelse. 

Jeg har akkurat gått igjennom en ny utredning med psykiater, har havnet på samme diagnose samt autismeproblematikk og angst. Han har skrevet en spesialisterklæring til nav i forbindelse med aap, men han sa at denne også kan brukes dersom jeg skal søke om ung ufør. Jeg ser jo helst at jeg skulle klart å kunne jobbe på kort sikt, men det er trolig ønsketenkning. Jeg har en betydelig redusert arbeidsevne, og vil kanskje aldri kunne jobbe fullt. Det er derfor jeg gjerne vil få innvilget ung ufør isteden for aap, fordi det gir en større økonomisk trygghet, samt at jeg da har tid til å jobbe med problemene mine uten å ha fristen for aap hengende over meg. 

Beklager at dette ble litt langt, og takk til dere som har lest alt og kanskje svarer meg. 

Og i tilfelle noen skal skrive nedsettende, vær så snill å spar meg. Jeg ser nok ned på meg selv og situasjonen jeg er i selv og trenger ikke å høre det fra andre.

Anonymkode: 8fd2b...7ee

Jeg har trodde ikke jeg kom til å få ung uføre når jeg søkte. Jeg var 100 % sikker på at det var fullstendig uaktuelt for meg. Jeg følte at det ikke var noe som traff meg når det kom til funksjonsevne og sykdomsbilde. Når vedtaket kom så måtte jeg leste det rundt 50 ganger før jeg klarte å oppfatte hva som sto. :daane:Så ringte jeg for å spørre om det faktisk stemte.Joda, det stemte. Jeg hadde fått innvilget ung uføre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk avslag på grunnlag av at jeg hadde studert. Jeg kom inn på et studie, møtte opp første dag og ble innlagt på sykehus alvorlig syk på grunn av belastningen dagen førte med seg.... jeg fikk avslag fordi jeg studerte i 1 dag..... 

Anonymkode: 69840...b6d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk avslag på grunnlag av at jeg hadde studert. Jeg kom inn på et studie, møtte opp første dag og ble innlagt på sykehus alvorlig syk på grunn av belastningen dagen førte med seg.... jeg fikk avslag fordi jeg studerte i 1 dag..... 

Jeg har studert i langt flere enn en dag.. og fikk ikke avslag.. merkelig hvor forskjellig det kan være 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg ikke tar helt feil, så søler man ikke på ung ufør, men får det tillegget om man oppfyller kravene. 

Det kommer nok an på saken. Ofte legges den ved søknaden om ufør samtidig, men tar lenger tid.

Ofte avslås ung ufør, i håp om at du ikke klager. 

Hvis du trenger advokat noen gang, anbefaler jeg disse advokatene. De er spesialisert på trygdesaker, er raske, og hjelper deg veldig.

https://advokat-egeland.no/

Anonymkode: e443d...719

AnonymBruker
Skrevet
Blått skrev (5 minutter siden):

Jeg har studert i langt flere enn en dag.. og fikk ikke avslag.. merkelig hvor forskjellig det kan være 😅

Det er et lotteri

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er et lotteri

Virker sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer nok an på saken. Ofte legges den ved søknaden om ufør samtidig, men tar lenger tid.

Ofte avslås ung ufør, i håp om at du ikke klager. 

Hvis du trenger advokat noen gang, anbefaler jeg disse advokatene. De er spesialisert på trygdesaker, er raske, og hjelper deg veldig.

https://advokat-egeland.no/

Anonymkode: e443d...719

Det har visst blitt ekstremt vanskelig å få ung ufør. Dette er urettferdig tillegg som heldigvis kommer til å bli borte. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har googlet burde du ha fått med deg at ung-tillegget ikke er noe du skal søke om...

Anonymkode: 73acf...9c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...