Gjest Gjest Skrevet 4. september 2005 #1 Del Skrevet 4. september 2005 Noen som har tatt dette? På papirene står det at man kan spise kun frokost dagen før undersøkelsen, og etter dette kun saft, kaffe og vann. Kan jeg ikke spise suppe engang? Er undersøkelsen helt forjævlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aloha Skrevet 4. september 2005 #2 Del Skrevet 4. september 2005 Colonoskopi - er det den undersøkelsen hvor man får et rør ført inn i endetarmen? Isåfall har jeg vært gjennom det, for en del år siden. Når det gjelder forberedelsene, hva du kan spise og ikke dagen før etc, er jeg litt usikker. Har tatt gastroscopi også og blander litt når jeg tenker tilbake på de to undersøkelsene. Men selve undersøkelsen husker jeg godt... den var ikke så ille faktisk, selv om det selvfølgelig er litt pinlig å ligge der i våken tilstand og få en slange ført inn i stumpen. Men det var nok det "verste", og slik jeg husker det gikk det ganske fort. Selve slangen som føres inn har et kamera på seg, og jeg lå hele tiden og fulgte med på kameraets vandring gjennom tarmene på en TV-skjerm over meg, det var jo faktisk litt interessant. Husker ikke så mye ellers, men det må jo være positivt....? Tror ikke du skal bekymre deg så mye. Men det kan hende du er litt sulten dagen før, for du må nok tømmes før de fører noe inn der. Se på det som en renselsesprosess. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 4. september 2005 #3 Del Skrevet 4. september 2005 Noen som har tatt dette? På papirene står det at man kan spise kun frokost dagen før undersøkelsen, og etter dette kun saft, kaffe og vann. Kan jeg ikke spise suppe engang? Er undersøkelsen helt forjævlig? ← Hvis du skal ta colonskopi må du faste fra kl. 2400 dagen før. Jeg tror du også må tømme deg på morgenen. Men dette skal egentlig stå i de papirene du får fra sykehuset. Om det er noe du er usikker på så kan du jo ringe og spørre. Er det vondt? Tja, jeg har tatt det flere ganger siden jeg har en ulcerøs colitt og noen ganger har det vært vondt, mens det andre ganger har gått greit. Jeg har inntrykk av at det er veldig viktig å slappe av under undersøkelsen, for da går det som regel bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 4. september 2005 #4 Del Skrevet 4. september 2005 Noen som har tatt dette? På papirene står det at man kan spise kun frokost dagen før undersøkelsen, og etter dette kun saft, kaffe og vann. Kan jeg ikke spise suppe engang? Er undersøkelsen helt forjævlig? ← Du må i alle fall følge instruksjonene du har fått! Har nettop hatt en slik undersøkelse, og man blir jo sulten før... Drikk mye! Og du kan "spise" klar kjøttsupe (terning som løses opp i varmt vann). Ikke den store næringen, men det er godt å få i seg noe salt også. Har tatt slik undersøklse to ganger. Jeg har fått noe avslappende (likegladsprøyte?) før de begynte undersøkelsen, og jeg har ikke hatt noe ubehag da. Følg med på skjermbildet, og ikke tenk så mye på at det er noen som driver og stikker et rør inn... Verste med en slik undersøkelse er tømmingen i forkant! Første gangen kastet jeg opp etter å ha tatt avføringsmiddelet, men det gikk bedre siste gangen (selv om jeg brekker meg når jeg drikker det). Lykke til! Det går nok bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2005 #5 Del Skrevet 4. september 2005 Jeg har lest mye om kolitt, og er veldig redd for at det er nettopp det jeg har. Noen som har dette og kan fortelle litt om hvordan det er å leve med sykdommen ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 4. september 2005 #6 Del Skrevet 4. september 2005 Jeg har lest mye om kolitt, og er veldig redd for at det er nettopp det jeg har. Noen som har dette og kan fortelle litt om hvordan det er å leve med sykdommen ? ← Jeg fikk diagnosen ulserøs kolitt for et halvt år siden. Har hatt mange perioder med "trøblete" mage, mye luft, treg mage og vondt (pga luft). Har ofte vært ille i forbindelse med mensen eller når jeg har vært på ferier (forandring av miljø sikkert). Ved undersøkelse kan man se at det er betennelse i tarmen (rødt), men det kjennes ikke sårt (som f.eks ved halsbetennelse). Har gått på noen tabletter en stund nå, og det ser ut til å hjelpe! Legen snakker om at jeg kanskje må gå på disse tablettene resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå