Gå til innhold

Kan leder kreve at jeg ikke forteller kolleager om økt lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forhandlet lønn. Fikk ikke beskjed der og da om at jeg ikke kunne si noe videre. Fikk beskjed om dette nå 6mnd etter. Er ansatt i en kommune. Maaaange andre har samme yrke, er ikke en spesiell tittel som kun noen få har. 

Anonymkode: d035d...0eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Tvert imot burde du fortelle dine kollegaer om det. Det er gjennom åpenhet og samarbeid at vi har klart å oppnå gode lønnsforhold i dette landet. 

Anonymkode: 28c25...48c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan de selvsagt ikke kreve

Anonymkode: 664c8...2bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er kontraktsfestet, så kan de ikke kreve det nei. I andre land er det normalt å aldri kunne diskutere lønn, det er oppsigelsesgrunn, men dette er ikke vanlig i Norge heldigvis.

Sjefen vil nok ikke at kollegaer skal kreve det samme, men jeg hadde følt meg dum om jeg ikke hjalp dem opp og frem altså.

Anonymkode: ed468...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med mindre det er kontraktsfestet, så kan de ikke kreve det nei. I andre land er det normalt å aldri kunne diskutere lønn, det er oppsigelsesgrunn, men dette er ikke vanlig i Norge heldigvis.

Sjefen vil nok ikke at kollegaer skal kreve det samme, men jeg hadde følt meg dum om jeg ikke hjalp dem opp og frem altså.

Anonymkode: ed468...313

Jeg tror ikke det er lov å kontraktsfeste at man må holde lønnen hemmelig.

Har du en oversikt over land tenker du på når du sier at det er oppsigelsesgrunn å diskutere lønn? Til og med i USA, som er et veldig arbeiderfiendtlig land, er det ulovlig for arbeidsgiver å sanksjonere arbeidere for å diskutere lønn.

Men overraskende nok er det lovlig å ha sånne kontrakter i Australia.

Anonymkode: f52c3...fe3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...