Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en person bli oppsagt for å levere dårlig på noen arbeidsoppgaver? Søsteren min har arbeidet i en statlig bedrift i to år. Ingen problemer tidligere. Nå har hun vært i to kortvarige prosjekter etter jul. Hun følte at hun kom til kort i begge, at hun ikke forsto oppgavene og ikke kunne bidra så mye. Nå er hun innkalt til drøfting. Det er snakk om advarsel for svak faglig prestasjon. Kan det på sikt føre til oppsigelse rett og slett fordi hun er «dum» på enkelte områder, når hun klarer flertallet av andre arbeidsoppgaver uten problemer?

Anonymkode: 9ea64...6d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo helt an på. Hun har vel tatt opp at hun ikke har forstått oppgavene? 

AnonymBruker
Skrevet

Nå svarer jeg helt uten kunnskap om regelverket, men jeg vil jo tro hun kan bli oppsagt dersom hun faktisk ikke klarer å utføre arbeidsoppgavene. Om hun klarer "det meste" er det kanskje et spørsmål om hvorvidt de kan tilrettelegge for at hun gjør det bare det hun klarer.

Anonymkode: 4fa2a...4a4

Skrevet

Det skal vel mye til å bli oppsagt i staten? De prøver vel helst å omplassere om de kan. Det hadde vel kanskje også vært til det beste for henne, å få arbeidsoppgaver hun føler seg kapabel til å gjennomføre?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ikke kan utføre de oppgavene som arbeidsgiver har behov for at hun utfører så kan hun jo det. Men arbeidsgiver plikter å gi grundig veiledning og oppfølging i forkant. Slike tilfeller må dokumenteres grundig, så det høres ryddig ut av arbeidsgiveren. 

Det er lurt av henne å forberede seg til møtet og tenke ut noen løsningsforslag som hun kan presentere.

Anonymkode: 0db00...6ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår hun ikke må hun skaffe seg forståelse. Dykke ned i problemet og evt diskutere med kollegaer. Om kollegaer fjerner seg fra et evt samarbeid kan det bli vanskelig. For en ung og uerfsren person kan en ny jobb være tøff. Kansjenhun kan ha en mentor? Eller evt skaffe seg en jobb med lettere oppgaver.

Anonymkode: e9f21...086

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan en person bli oppsagt for å levere dårlig på noen arbeidsoppgaver? Søsteren min har arbeidet i en statlig bedrift i to år. Ingen problemer tidligere. Nå har hun vært i to kortvarige prosjekter etter jul. Hun følte at hun kom til kort i begge, at hun ikke forsto oppgavene og ikke kunne bidra så mye. Nå er hun innkalt til drøfting. Det er snakk om advarsel for svak faglig prestasjon. Kan det på sikt føre til oppsigelse rett og slett fordi hun er «dum» på enkelte områder, når hun klarer flertallet av andre arbeidsoppgaver uten problemer?

Anonymkode: 9ea64...6d4

Hva tenker din søster om situasjonen, da? Hvilke forslag til endring har hun kommet med? Dersom du får en oppgave og ikke forstår den må du selvsagt gi klart og tydelig beskjed om det. Føler du så at din manglende forståelse blir avfeid uten tilstrekkelig forsøk på opplæring må dette også kommuniseres. Har din søster tatt på seg prosjekt hun er underkvalifisert for så er jo spørsmålet: løy hun på seg kompetanse eller erfaring for å få oppgavene? Eller var hun ærlig på at «dette kan jeg ikke, men jeg skal forsøke»? 

En arbeidsgiver har null bruk for en arbeider som ikke utfører sin jobb. Det er bortkastet lønn til en person og ekstra påkjenning for de andre, som må gjøre jobben den late eller udugelige er satt til. Både din søster, arbeidsgiver og alle hun jobber med er tjent med at hun er plassert i en jobb hun faktisk evner utføre, selv om det betyr å bytte arbeidsgiver. Vi er, som samfunn, faktisk bedre tjent med at hun er arbeidsledig enn i en jobb hun ikke utfører.

Anonymkode: 7061f...da4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I prøvetiden kan hun selvsagt bli sagt opp hvis hun ikke klarer å utføre de oppgavene som arbeidsgiver har behov for

Anonymkode: b48bb...ed4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...