Gå til innhold

Valp på 6 mnd - mister tenner nå og alle virker til å være råtne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette normalt? Valpen skal på kontroll for tenner neste uke, så jeg skal ta dette med veterinær.

Har prøvd å pusse tennene på den, men det blør fælt nå som det er tannfelling på gang!

Tenkte at vi får oppta dette for fullt så snart melketennene er ute, men til å være 6 mnd bare er jeg veldig bekymret for stygge tenner allerede. Kan se masse tannstein allerede, men vet ikke 100% hva som er nye tenner og ikke. 

De som ramler ut er iallfall ikke mye sunne..

Anonymkode: 2abcb...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Oi. Da må det være en alvorlig tannssykdom i hvertfall. Er foreldrene helsesjekk og fri fra tannssykdommer? Har du kontakt med eierne til noen av søsknene? Har du snakket med oppdretter? 

Anonymkode: cafa0...e47

Skrevet

Dessverre er det en del hunderaser, særlig de små miniatyrrasene, som er avlet slik på at de er født med dårlige odds for tennenes del. En venninne har f.eks. en Yorkshire terrier, og den har knapt tenner igjen, de har måttet trekke en hel drøss av dem. Dette er helt vanlig hos mange små hunder. Utrolig dårlig avl over mange år er årsaken.

Hva slags rase er det du har?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags rase er det? Vi har en ganske stor rase, og hun hadde alle voksentennene sine da hun var seks måneder. Kommer det nye tenner under de som faller ut?

Anonymkode: 5f8cb...641

AnonymBruker
Skrevet

Det er en miniatyr ja, men jeg har hatt 4 miniatyrer før uten denne problematikken. Noe har det vært med de små, men ikke allerede som valp. Det er faktisk skremmende!

Hunden er ellers i ekstremt bra form, altså kanskje det beste jeg har hatt i valp!

Har ikke kontaktet oppdretter vedrørende dette og har heller ikke kontaktinfo til eiere av søsken. Det kan jeg antagelig få av oppdretter om jeg spør, men til syvende og sist står jeg her med valpen uansett og går gjort lite med det sånn sett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva slags rase er det? Vi har en ganske stor rase, og hun hadde alle voksentennene sine da hun var seks måneder. Kommer det nye tenner under de som faller ut?

Anonymkode: 5f8cb...641

Ja det kommer nye tenner ser det ut som🙏🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en miniatyr ja, men jeg har hatt 4 miniatyrer før uten denne problematikken. Noe har det vært med de små, men ikke allerede som valp. Det er faktisk skremmende!

Hunden er ellers i ekstremt bra form, altså kanskje det beste jeg har hatt i valp!

Har ikke kontaktet oppdretter vedrørende dette og har heller ikke kontaktinfo til eiere av søsken. Det kan jeg antagelig få av oppdretter om jeg spør, men til syvende og sist står jeg her med valpen uansett og går gjort lite med det sånn sett.

Oppdretter må du prate med.

Det er veldig bekymringsverdig at valpen har så dårlige tannhelse allerede som 6mnd gammel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Oppdretter må du prate med.

Det er veldig bekymringsverdig at valpen har så dårlige tannhelse allerede som 6mnd gammel.

Hva kan evt oppdretter gjøre? Mammaen til valpen skal ikke brukes mer pga alder, det vet jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva kan evt oppdretter gjøre? Mammaen til valpen skal ikke brukes mer pga alder, det vet jeg.

Oppdretter vil vite om evt sykdom på linjene, det kan ha noe å si for avl på søsken osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...