Gå til innhold

Venninne som deler for mye om seg selv på sosiale medier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har gjennomgått flere tøffe ting de siste årene. Et par ekte og skikkelige livskriser. Hun er i en ekstremt sårbar situasjon nå, noe som påvirker dømmekraften hennes en del. I det siste har hun laget noen ganske selvutleverende Facebook-statuser om situasjonen sin. Hun gjør det jo fordi det føles godt å hente sympati, og sikkert også fordi det kan være godt å lette på trykket. Ulempen er bare hun er i en situasjon der hun ikke burde dele så mange detaljer, da det hun sier kan bli brukt mot henne i en helt konkret  framtidig situasjon hvor disse tingene ikke bør være allment kjent. Jeg kan ikke si så mye mer fordi det kan bli gjenkjennbart.

Selv om hun er voksen og styrer over sitt eget liv synes jeg at det er leit å se at hun potensielt ødelegger veldig for seg selv på denne måten. Jeg skulle så gjerne ha gitt henne et råd eller to i all vennskapelighet om å tenke seg godt om før hun deler den informasjonen hun gjør, men jeg lurer veldig på hvordan jeg kan legge det fram uten at hun blir fornærmet og trassig. Hun er veldig egenrådig og bestemt, så det kan bli en utfordring. Jeg har nemlig hørt hennes reaksjoner når hun forteller om tilbakemeldinger hun har fått på helt andre ting tidligere, og kan trygt si at å ta imot velmente råd og saklig kritikk ikke er blant hennes sterkeste sider. 

Sånn bortsett fra "ligg unna": er det noen som har noen råd om hvordan man kan gå fram? 

Er nemlig redd for at vi vennene hennes vil bli møtt med "Hvorfor stoppet dere meg ikke?" dersom vi ligger unna.

Anonymkode: 61361...fe2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du foreslå at hun deler det med dere? Skriver dagbok? Eller oppsøker en profesjonell? Eller at hun deler på forum, anonymt? Hun har nok et voldsomt indre trykk og trenger å få utløp for tankene og følelsene sine, men kanskje et litt mer anonymt sted, evt. med de nærmeste eller en profesjonell, slik at det ikke kan knyttes opp mot hennes navn offentlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale dagbokskriving. Få skrevet ned og konkretisert tanker og følelser. Dette i kombinasjon med psykolog er veldig bra.

Anonymkode: c0f8e...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Hva med en samtale som går noe ala "Jeg leste innlegget ditt her om dagen, du skal jammen ikke ha det lett for tida<3 jeg håper du aldri slutter å dele sånt med meg, men det kan være det er lurt å dele litt mindre i sosiale medier, bare sånn frem til rettsaken/barnefordelingssaken/hvadetnåer. Du fortjener jo absolutt alle.mulig hjelp og støtte, men jeg har hørt om tilfeller der sånne detaljer blir brukt mot en, så vær litt forsiktig <3" (helst.muntlig, men greit å ha en plan for helheten man vil formidle)

Anonymkode: 0cbfd...223

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for tilbakemeldingene så langt. :) Jeg glemte å skrive at hun allerede går i samtaler. Jeg tror hun har behov for å dele med flere, men det hun deler er ikke så lurt at blir tilgjengelig for alle nå. Det som er vanskelig er at jeg er så redd hun blir veldig fastlåst dersom noen nevner for henne at delingen kanskje burde ventet.  

Anonymkode: 61361...fe2

AnonymBruker
Skrevet

Ei 'venninne' av meg gjør akkurat det samme nå. Hun ba om råd, hun fikk råd. De rådene likte hun ikke, og dermed er jeg sletta og blokkert overalt. Hun var en ekstremt dårlig venninne mot meg da jeg var i tilsvarende krise, så jeg orker ikke å legge mer energi i å prøve å gi henne råd.

Jeg har mer enn nok erfaring på området, men hun vil ikke høre. Det passer ikke i hennes bildet. Hun vil rett og slett ikke ta inn over seg hvordan systemene fungerer, men heller syter og klager over manglende hjelp fra instansene.

Anonymkode: 7777a...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er noe du bekymrer deg mye for, prat med henne på telefon (oftere) så forsvinner kanskje noe av "behovet" for å dele med verden? (det første jeg kom på)

Anonymkode: fae69...554

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle nesten tro vi har samme venninne. Hun er så til de grader utleverende at hun burde vært permanent utestengt fra Facebook. Det er på grensen til at hun burde hatt verge. Hun sletter og blokkerer venner over en lav sko, og har snart ingen igjen som holder ut med henne. 

Anonymkode: c7bee...782

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...