Heltærlig Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Mens flere bydeler i Oslo har vaksinert over 50 % av alle over 18 år. FYFAAN jeg er lei, nå er det nok. 6
Knitalong Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Kan jo være at de fordeler vaksine til de stedene der det er mye smitte nå, som Porsgrunn og Skien. Men skjønner at det er kjedelig å vente. Jeg måtte også vente lenge før jeg fikk første dose i forrige uke. 2
Rosa Sitron Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 Hvilke bydeler er det? Trodde de fortsatt var på risikogruppene? 1
Heltærlig Skrevet 11. mai 2021 Forfatter #4 Skrevet 11. mai 2021 I forrige uke nådde bydel Stovner i Oslo en milepæl. Da hadde 50 prosent av alle over 18 år fått én vaksinedose. De andre bydelene som har kommet lengst med vaksineringen i Oslo er bydelene Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grorud og Søndre Nordstrand.
kokkos Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 ...og hvor lenge har Trondheim vært fullstendig nedstengt, sa du? 🙄 Sånn apropos lei: jeg bor i en bydel i Oslo som har vaksinert færre enn Trondheim, og som har vært stengt siden 10 november. Og fortsatt er det eviglenge til jeg får et tilbud om vaksine. Hvertfall om de snur den siste gruppa 🤯😄 16
Sermina Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 (endret) I gjennomsnitt er det andre fylker som har vaksinert større del andel av befolkningen enn Oslo. Innlandet har vaksinert 29% av befolkningen, Viken 28,8% og Oslo 28,4%. Trøndelag 26,2%. Som du ser er det totalt sett ikke stor forskjell mellom fylkene, selv om et par bydeler i Oslo har fått flere vaksiner enn andre steder. I min bydel i Oslo holder de på med 60åringene fortsatt. Edit: skriveleif Endret 11. mai 2021 av Sermina 9
Rosa Sitron Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 38 minutter siden, Heltærlig said: I forrige uke nådde bydel Stovner i Oslo en milepæl. Da hadde 50 prosent av alle over 18 år fått én vaksinedose. De andre bydelene som har kommet lengst med vaksineringen i Oslo er bydelene Alna, Bjerke, Gamle Oslo, Grorud og Søndre Nordstrand. Ok. Står på bydelens sider at de vaksinerer gruppe 5 og nedover nå, så regner med det har en del i risikogruppen. 1
Axa Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 Heltærlig skrev (7 minutter siden): Smitten er på vei opp i Trondheim. Er den? 1 testet positivt i går 9
Knitalong Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 Axa skrev (Akkurat nå): Er den? 1 testet positivt i går Da er den jo på vei opp 5
LaBomba Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 Slutt å sutre. Bor også i Trondheim. Oslo/Viken har hatt det mye, mye verre enn oss. Egoist 13
Gjest Føsleguri Skrevet 11. mai 2021 #12 Skrevet 11. mai 2021 Sermina skrev (39 minutter siden): selv om et par bydeler i Oslo er forfordelt. Forfordelt betyr at de har fått mindre enn de har krav på.
Gjest Timeplan Skrevet 11. mai 2021 #13 Skrevet 11. mai 2021 Trondheim er jo ikke i en kritisk fase nå. Man kan kjøpe utepils, butikkene er åpne, og som tidligere nevnt var det hele 1 som testet positivt i går. Vaksinene må først og fremst distribueres der det brenner.
Sermina Skrevet 11. mai 2021 #14 Skrevet 11. mai 2021 Føsleguri skrev (2 minutter siden): Forfordelt betyr at de har fått mindre enn de har krav på. Du skjønte uansett poenget mitt 😊
Frida Skrevet 11. mai 2021 #15 Skrevet 11. mai 2021 Føsleguri skrev (9 minutter siden): Forfordelt betyr at de har fått mindre enn de har krav på. Forfordele betyr begge deler nå, både om man får mer eller om man får mindre. link
Gjest Føsleguri Skrevet 11. mai 2021 #16 Skrevet 11. mai 2021 Frida skrev (13 minutter siden): Forfordele betyr begge deler nå, både om man får mer eller om man får mindre. link Har du lest det som står i linken?
semperflorens Skrevet 11. mai 2021 #17 Skrevet 11. mai 2021 Siden dette har blitt en liten språkdiskusjon, skal du få enda et ord å tenke på: solidaritet. 4
Frida Skrevet 11. mai 2021 #18 Skrevet 11. mai 2021 Føsleguri skrev (8 minutter siden): Har du lest det som står i linken? Ja, og det står tydeligere forklart her
Gjest Føsleguri Skrevet 11. mai 2021 #19 Skrevet 11. mai 2021 Frida skrev (3 timer siden): Ja, og det står tydeligere forklart her Dette skriver språkrådet i linken i la ut i forrige innlegg: "Tradisjonelt tyder forfordele å gje nokon for lite eller gjere urett mot dei på anna vis. Det er altså det motsette av å favorisere. Vi tilrår å bruke ordet i den tradisjonelle tydinga eller å velje andre ord." "Når den nye tydinga er komen inn i ordbøkene, er det fordi ordbøkene er nøydde til beskrive utbreidd faktisk bruk av orda. Meininga er altså ikkje å skifte den gamle tydinga ut med den nye."
Othilia Skrevet 11. mai 2021 #20 Skrevet 11. mai 2021 Håper du skjønner at situasjonen i Trondheim ikke kan sammenlignes med hvordan oslofolk har hatt det i månedsvis. 14-åringen har vært mer på hjemmeskole enn i klasserommet hele skoleåret. Fritidsaktiviteter innendørs har vært avlyst i månedsvis. Ingen barn/ungdom har fått konkurrere i idrett siden i fjor høst. Altså har hele sesonger røket. Utelivet i Oslo har vært nedstengt siden november. Det er ikke lov å sette seg ned og ta en kopp kaffe engang på en kafé. Butikkene har akkurat nå åpnet etter å ha vært stengt i 100 dager, og det har veldig lenge vært forbudt med mer enn 2 på besøk. Foreldrene mine som og bor her i Oslo, har ikke møtt barn og barnebarn innendørs siden oktober. Samtidig hører vi om venner i Trondheim som feirer barnebursdag, spiller fotballkamper og går i butikker. 9
Anbefalte innlegg