Gå til innhold

Hvordan komme seg til koronatest uten bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei så, sett at du må teste deg men ikke har bil. Hvordan i alle dager gjør man det? Det er snakk om noen som bor i Oslo. Jeg prøvde å google litt, men fant kun artikler hvor folk er frustrerte, finnes det noen løsning? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Lambino
Skrevet
Havtorn skrev (Akkurat nå):

Okei så, sett at du må teste deg men ikke har bil. Hvordan i alle dager gjør man det? Det er snakk om noen som bor i Oslo. Jeg prøvde å google litt, men fant kun artikler hvor folk er frustrerte, finnes det noen løsning? 

Folk tar taxi 

Skrevet
5 minutter siden, Lambino said:

Folk tar taxi 

Men det er vel strengt tatt ikke lov? Er en venn av meg som mistenker at hen har blitt smittet, men hen ønsker ikke å bryte noen regler for å få seg testet.

• Liker 1
Gjest Lambino
Skrevet
Havtorn skrev (2 minutter siden):

Men det er vel strengt tatt ikke lov? Er en venn av meg som mistenker at hen har blitt smittet, men hen ønsker ikke å bryte noen regler for å få seg testet.

Jo

Gjest Leila87
Skrevet

Kan man ikke bare gå? Her jeg bor er det alltid noen som går, stiller seg i kø bak bilene eller mellom bilene.

Skrevet
Just now, Leila87 said:

Kan man ikke bare gå? Her jeg bor er det alltid noen som går, stiller seg i kø bak bilene eller mellom bilene.

Vennen min kan dessverre ikke gå så langt. Fikk ringt koronatelefonen og de sa at man kan bestille test hjem til seg da, så det blir sannsynligvis løsningen :) De sa at man ikke kunne ta taxi. 

• Liker 2
Gjest Rocka69
Skrevet
Havtorn skrev (28 minutter siden):

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/rad-for-transport-av-personer-med-mistenkt-eller-bekreftet-covid-19-sykdom-via-pasientreise/

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/testing-og-provesvar/

I tillegg, så er det også opprettet teststasjoner i de fleste bydeler(minst en) - noen er kommunale (og gratis) andre er private legekontor (som koster noe).

I tillegg så kan man ringe Korona-telefonen for Oslo: 

Telefon

21 80 21 82

Skrevet
1 minutt siden, Rocka69 said:

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/rad-for-transport-av-personer-med-mistenkt-eller-bekreftet-covid-19-sykdom-via-pasientreise/

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/testing-og-provesvar/

I tillegg, så er det også opprettet teststasjoner i de fleste bydeler(minst en) - noen er kommunale (og gratis) andre er private legekontor (som koster noe).

I tillegg så kan man ringe Korona-telefonen for Oslo: 

Telefon

21 80 21 82

Vet du tilfeldigvis om det finnes noen transportselskap i Oslo som frakter folk med mistanke om smitte? Ser FHI refererer til det og jeg fant en artikkel om noen som gjorde det et annet sted i landet, men finner ingenting i hovedstaden. Nå løste det seg for vennen min sin del, men tenker det kan være matnyttig for andre å vite :)

• Liker 1
Gjest Rocka69
Skrevet
Havtorn skrev (3 minutter siden):

Vet du tilfeldigvis om det finnes noen transportselskap i Oslo som frakter folk med mistanke om smitte? Ser FHI refererer til det og jeg fant en artikkel om noen som gjorde det et annet sted i landet, men finner ingenting i hovedstaden. Nå løste det seg for vennen min sin del, men tenker det kan være matnyttig for andre å vite :)

Taxiselskaper som har inngått avtale om transport av syke med Helse Sør-Øst eller Oslo Kommune mener jeg er pliktige til å frakte syke, eller de kan få dagbøter i forhold til kontrakten. Vet at Oslo Taxi hadde dette før, men vet ikke hvem som har avtalen nå - det kan godt være Oslo Taxi, Norgestaxi eller andre - eller alle.

Men taxi må rekvireres av helsepersonell, dvs lege, sykehus, sykepleier, teststasjon o.l.

Skrevet

Hvis det ikke er noen mobil teststasjon i nærheten som man kan gå til, kan man få de på koronatelefonen til å bestille en test hjemme. Det har vi gjort 2 ganger, og det fungerer veldig fint.

• Liker 1
  • Opprett ny...