Gå til innhold

Flere som drikker før de drar på vors/fest? Sosial angst..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jente 22 år her. Sliter ekstremt med sosial angst og hver gang jeg skal på fest eller vors med venner og det muligens kommer folk jeg ikke kjenner, så sitter jeg på rommet mitt rett før jeg drar og tar meg et par glass vin eller et par halvlitere med øl/cider for å ikke være så nervøs. Er god i formen når jeg kommer dit men drikker da ikke så mye så folk merker det.  Er jeg helt unormal? Eller er det flere der ute som er som meg? 

Anonymkode: 936f4...0f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det noen gang jeg også, men da ikke mer enn én pils. Har en regel på hvor mye jeg kan drikke på en kveld så jeg ikke blir full og gjør noe dumt 😅

Anonymkode: beb1f...bae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør akkurat det samme. Tror Ikke det er veldig uvanlig.

Anonymkode: 68638...9db

• Liker 3
Skrevet

Det er nok ikke veldig unormalt, men hva om du bestemte deg for å ikke drikke først? Om så bare de neste 5 gangene du skal på fest? 

Jeg ville prøvd det som et lite eksperiment. Jeg tenker at hvis du ikke klarer det, så har du et gryende alkoholproblem. Alkoholen blir din måte å selvmedisinere bort angsten din på. Problemet er bare at dersom du noen gang vil bli kvitt angsten din for godt, må du eksponere deg for det som gir angst. Altså dra på fest uten å drikke først. Jeg tipper at dersom du klarer å la være å drikke før fest de neste 5-10 gangene vil du kanskje ikke trenge det lenger.

Men har du diagnosen sosial angstlidelse? Hva sier behandleren din om dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. Drikker mens jeg steller meg. Men kan fint la være også. 

Anonymkode: 7c273...1b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det kun er før man drar på fest eller sosiale lag der andre også drikker, så er det jo ikke unormalt å ta seg en drikke når man gjør seg klar. Pleier å gjøre det selv iblant, å ta en pils i dusjen er undervurdert. Men skjer dette veldig ofte er det jo ikke så sunt i lengden. 

Anonymkode: 7b8d3...75f

Skrevet (endret)

Gjør det jeg også. Alltid før fest, for å i det hele tatt tørre å gå dit.

Er nok ikke så uvanlig.

Endret av miztyia
AnonymBruker
Skrevet

Liker å ta meg en liten pjall mens jeg fikser meg før jeg drar på noe sosialt. Hyggelig å lade opp litt. Det er ikke noe jeg har behov for, spesielt ikke om jeg bare skal med venner. Skal jeg f.eks på noe sosialt i jobb-sammenheng, kan jeg nok føle litt mer på at jeg vil tjuvstarte litt for å komme i et litt mer avslappet humør.

Anonymkode: b799c...f91

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok veldig vanlig. Du blir mer avslappet og får mindre angst. Som du sa så trenger det ikke være mye alkohol, bare nok til å bli roligere. Det er flere som tar en liten en før de skal tale, holde prestasjoner etc også, men det gjelder å holde alkohol til de anledningene der det er akseptert. Det er bedre å ta et par øl og å gå, enn å ikke gå i det hele tatt. Etterhvert så trenger du det kanskje ikke mer, når du har opplevd at det har gått bra mange ganger. 

Så gjelder det selvsagt å ikke drikke for mye når du er der, slik at du ikke gjør dumme ting som gir ny angst. 

Anonymkode: 370e8...91e

Gjest TheCatLady
Skrevet

Det er koselig å ta seg et glass vin når man gjør seg klar og for min del har ikke alkohol hjulpet mot angsten, men jeg er litt mer avslappet enn uten. 

Men for min del er det nok en kombinasjon av de to tingene. Ofte har jeg en tendens til å komme litt sent og da er jeg den eneste som ikke har dukket. Liker bedre å ha tatt meg et glass vin først, men viktig å begrense det til de  anledningene der man drikker og ikke hver gang man er nervøs :)

AnonymBruker
Skrevet

Unormalt er det vel ikke, men for oss som har noe som alkoholen virker som medisin på, er det lett å bli hekta.

Anonymkode: 0fbc4...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei!

Jente 22 år her. Sliter ekstremt med sosial angst og hver gang jeg skal på fest eller vors med venner og det muligens kommer folk jeg ikke kjenner, så sitter jeg på rommet mitt rett før jeg drar og tar meg et par glass vin eller et par halvlitere med øl/cider for å ikke være så nervøs. Er god i formen når jeg kommer dit men drikker da ikke så mye så folk merker det.  Er jeg helt unormal? Eller er det flere der ute som er som meg? 

Anonymkode: 936f4...0f3

Minner om tiden da man var ung. Vors og nach hører til en svunnen tid 😅. Savner å være ung noen ganger.

men ja, tror mange har det som deg. 

Skrevet

Jeg tar ofte et lite glass vin eller to før jeg skal på fest, julebord osv. 

Litt for å lade opp, litt fordi jeg synes det er koselig å drikke et glass mens jeg pynter meg osv. Drikker aldri mye, kun litt for kosens del og for å komme i humør til fest. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det også, så jeg slipper å være så sosialt stresset og nervøs når jeg ankommer.

Er koselig å ta med drikke på badet, sette på musikk, dusje og ordne seg og sminke seg mens man drikker litt, for å komme i god stemning. :)

Anonymkode: d3348...60b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snårter kokain og tar piller tupé benzo, og GHB før jeg drar på Fårsj. 

partyyyy partyyyyyy danseløve muves partai partai 

og så mens jeg er der drikker jeg kun et glass rødvin 🙂 må ha litt klasse foran folk!!! Besvimer snart. 

Anonymkode: de4b3...b13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...