Gå til innhold

Ukelønn til barn på mellomtrinnet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke summer får barna deres til hvilke typer jobber mtp ukelønn?

Jeg ønsker kun å høre fra de med barn på mellomtrinnet.

Anonymkode: f4ec3...1d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dem rydder etter seg, tømmer oppvaskmaskin og det vi ellers ber dem om. Får 100 kr i uken.

Anonymkode: 218e8...cd6

Skrevet

Her får de 10 kr per klassetrinn i ukelønn, så 7. klassingen får 70 kr. Han får alt han trenger, inkludert lørdagsgodt og mobilabonnement, fra oss så ukelønnen går til sparing eller hvis han vil kjøpe seg noe spesielt, derfor synes vi ikke han trenger noe mer enn det.

Oppgavene i huset er ikke knyttet til ukelønn, det er en selvfølge at alle i familien bidrar med husarbeid uten å få betalt for det. Han må rydde etter seg, vaske det ene badet en gang i uka, koste trappene en gang i uka, tømme oppvaskmaskinen to ganger i uka, holde rommet sitt i orden og (sammen med søsknene) holde kjellerstua i orden.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Arkana said:

Her får de 10 kr per klassetrinn i ukelønn, så 7. klassingen får 70 kr. Han får alt han trenger, inkludert lørdagsgodt og mobilabonnement, fra oss så ukelønnen går til sparing eller hvis han vil kjøpe seg noe spesielt, derfor synes vi ikke han trenger noe mer enn det.

Oppgavene i huset er ikke knyttet til ukelønn, det er en selvfølge at alle i familien bidrar med husarbeid uten å få betalt for det. Han må rydde etter seg, vaske det ene badet en gang i uka, koste trappene en gang i uka, tømme oppvaskmaskinen to ganger i uka, holde rommet sitt i orden og (sammen med søsknene) holde kjellerstua i orden.

Idéelt sett er det en blanding mellom ca slik som dette, og små oppdrag i hjemmet med visse "lønninger" jeg ønsker at vi også skal ha det.

Når begynte dere med at barnet måtte vaske gulv jevnlig? 

Vi kjøper selvsagt også alt som vår trenger, og egentlig mer til. Ønsker ikke å ende med en bortskjemt tenåring, når den tid kommer.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Idéelt sett er det en blanding mellom ca slik som dette, og små oppdrag i hjemmet med visse "lønninger" jeg ønsker at vi også skal ha det.

Når begynte dere med at barnet måtte vaske gulv jevnlig? 

Vi kjøper selvsagt også alt som vår trenger, og egentlig mer til. Ønsker ikke å ende med en bortskjemt tenåring, når den tid kommer.

ts

Han begynte med gulvvask det siste året. Det blir ikke nødvendigvis vasket etter min standard (som ikke nødvendigvis er eneste rette heller da), men det er jo en læringsprosess. Jeg pirker ikke på litt unøyaktighet, men ser jeg at det har vært dårlig vasket flere ganger sier jeg i fra. Når han blir eldre ser jeg for meg en relativt høy økning i ukelønn/månedslønn, men hvor han da vil være nødt til å dekke enkelte ting selv, som mobilabonnement, klær som er dyrere enn det vi ønsker å betale for osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Går på 5 trinn:

25 kr for å vaske, tørke og brette sammen 90-graderne. Det skjer ca hver 1,5 uke.  (bytta det ut fra støvtørking, men angra fort uten at hun får bytte)

20 kr i uken for å dekke bordet

1 kr pr sokkepar

1 kr pr søppelpose

Hun pakker ut av sekken selv når hun kommer hjem fra skolen. Pakker også gym/svømmetøyet selv. Dette går på automatikken.

Nye forhandlinger på starten av hvert skoleår, da både hvilke oppgaver og hva prisen skal være. Ungen bruker ikke pengene, så det havner på fondet hennes når det når 500 kr.

Ser for meg at først på ungdomsskolen blir det ukelønn.  Lørdagsgodt og mobil betaler jeg. Men tenker at dette skal dekkes selv senere. Usikker på fra hvilken alder. Ungdomsskolen eller vgs?  Følger med i tråden for å hente tips.

Anonymkode: f78b5...6d2

AnonymBruker
Skrevet

5. trinn: 200 kroner i måneden.

Begynte med det i februar. Jeg dekker egentlig alt, så det går til sparing og til nettspill. Har også sagt det skal dekke spontane isturer til butikken ol.

Ikke knyttet opp til konkret oppgaver da barna må bidra for å få hjulet til å gå rundt. 

Anonymkode: e1ba3...d62

AnonymBruker
Skrevet

6. trinn. Hun får 50 kr til lørdagsgodt, fast. Så får hun ukelønn for oppgaver hvis hun har gjort dette i tillegg:

30 kr støvsuge stue og trapper. 10 kr for å ta ut av oppvaskmaskin og sette inn skitne kopper. 20 kr for å sette på klesvask og henge opp på snora etterpå. Vi har en fast liste over oppgaver med "priser".

Hun får også 50 kr barnevakt for lillebror et par timer om kvelden, så jeg og pappaen får luftet oss litt, og kommet oss på fritidsaktivitetene våre. Barnevaktpengene setter hun inn på sparekonto, resten går til dilldall, butikkturer, fidget toys som hun har dilla på osv.

Anonymkode: 29a61...c3f

AnonymBruker
Skrevet

8.trinn og 1.vgs 500kr mnd. De støvsuger, vasker bad, tømmer oppvaskmaskinen og tar av middagsbordet. I tillegg bretter de klær innimellom. Kanskje mye arbeid for lite penger, men det går til unødvendig shopping, godteri etc. Nødvendige klær og utstyr får de fra oss. I tillegg har eldste hest som koster 2000kr mnd + 1600kr hver 8.uke ca i skoing + forsikring og dyrlege, yngste driver med fotball og får relativt dyrt treningsutstyr, turneringer etc.

Anonymkode: d0dca...6e1

AnonymBruker
Skrevet

50 kr i uka. 

Da skal rommet holdes ryddig, de skal kunne rydde opp sitt eget rot, sette ting inn i oppvaskmaskinen osv. 

Gjør de ikke dette får de ingenting. 

Anonymkode: b547b...53c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn må tjene ukelønna si 😆 

Vi har ikke noe spesielt lørdagsgodt, vi kjøper noe som alle spiser av. Alt av sko, klær, utstyr dekker vi selvfølgelig. 

Det vi gjør er å bruke appen Gimi, hvor vi har lagt inn oppgaver og hvor mye de er verdt. Dermed avgjør ungene selv hvor mye de vil ha i ukelønn 😉 7.klassingen har flest oppgaver, og gjør de ikke med glede... Men ser jo at det blir penger av det! Ta ut av oppvaskmaskinen er 5kr, det samme sette inn. Vips; 70,-/uka om det gjøres hver dag! Hente post er 2 kr, gå ut med søppel det samme. Vaske eget bad to ganger i uka er 50,-.  Ved god innsats (dvs at ting blir gjort av eget initiativ uten at jeg må mase) gir 50,- i bonus. Osv. 

Ingen av mine barn er særlig interessert i å bruke penger (og derfor er det ikke alltid like interessant å tjene penger), men 7.klassingen ser nå at det er kjekt å ha egne penger når de henger ute hele dagen og faktisk kan ta seg en tur på butikken på egen hånd. 

Tanken er å øke til månedslønn (barnetrygd ++) etterhvert, hvor de selv må styre pengene. Da må også visse ting betales selv, f.eks mobilabonnement og klær/sko. 

Anonymkode: 2b6b0...cb4

AnonymBruker
Skrevet
On 5/12/2021 at 9:22 AM, AnonymBruker said:

6. trinn. Hun får 50 kr til lørdagsgodt, fast. Så får hun ukelønn for oppgaver hvis hun har gjort dette i tillegg:

30 kr støvsuge stue og trapper. 10 kr for å ta ut av oppvaskmaskin og sette inn skitne kopper. 20 kr for å sette på klesvask og henge opp på snora etterpå. Vi har en fast liste over oppgaver med "priser".

Hun får også 50 kr barnevakt for lillebror et par timer om kvelden, så jeg og pappaen får luftet oss litt, og kommet oss på fritidsaktivitetene våre. Barnevaktpengene setter hun inn på sparekonto, resten går til dilldall, butikkturer, fidget toys som hun har dilla på osv.

Anonymkode: 29a61...c3f

Tusen takk for konkrete tips til størrelse på sum, samt konkrete oppgaver! 😄 

21 hours ago, AnonymBruker said:

50 kr i uka. 

Da skal rommet holdes ryddig, de skal kunne rydde opp sitt eget rot, sette ting inn i oppvaskmaskinen osv. 

Gjør de ikke dette får de ingenting. 

Anonymkode: b547b...53c

Interessant! Føler du at dere må mase på dem for at det skal bli gjort?

19 hours ago, AnonymBruker said:

Mine barn må tjene ukelønna si 😆 

Vi har ikke noe spesielt lørdagsgodt, vi kjøper noe som alle spiser av. Alt av sko, klær, utstyr dekker vi selvfølgelig. 

Det vi gjør er å bruke appen Gimi, hvor vi har lagt inn oppgaver og hvor mye de er verdt. Dermed avgjør ungene selv hvor mye de vil ha i ukelønn 😉 7.klassingen har flest oppgaver, og gjør de ikke med glede... Men ser jo at det blir penger av det! Ta ut av oppvaskmaskinen er 5kr, det samme sette inn. Vips; 70,-/uka om det gjøres hver dag! Hente post er 2 kr, gå ut med søppel det samme. Vaske eget bad to ganger i uka er 50,-.  Ved god innsats (dvs at ting blir gjort av eget initiativ uten at jeg må mase) gir 50,- i bonus. Osv. 

Ingen av mine barn er særlig interessert i å bruke penger (og derfor er det ikke alltid like interessant å tjene penger), men 7.klassingen ser nå at det er kjekt å ha egne penger når de henger ute hele dagen og faktisk kan ta seg en tur på butikken på egen hånd. 

Tanken er å øke til månedslønn (barnetrygd ++) etterhvert, hvor de selv må styre pengene. Da må også visse ting betales selv, f.eks mobilabonnement og klær/sko. 

Anonymkode: 2b6b0...cb4

Den app'en skal jeg sjekke ut! 😄  Tusen takk for tips!

ts

Skrevet

50,- i uka 

Skrevet

Sønnen som går i 4 klasse får 75kr i uken. Går opp til 100 kr i uken når han starter i 5 klasse til høsten.

AnonymBruker
Skrevet

4. og 6.kl Har hatt 250 kr måneden. Har nå godt over til liste med betalt for arbeidsoppgaver. Går veldig i perioder og følte egentlig at de gjorde mer før. Mulig det ble for dårlig betalt per enkelt ting så de ikke ser behovet. Men tjener mye bedre når de går all-in. 

Anonymkode: e7214...e1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...