AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Jobber i helsevesenet og her har det blitt alt alt for travelt. Der vi var 3 før har vi blitt 1 nå og oppgavene flere og har også med voldelige brukere å gjøre. Etter å ha jobbet litt for mye nå i 14 dager er jeg helt ferdig. Og med det helt tom i kroppen, nesten sånn feberaktig på en måte. Denne uken har jeg litt fri men neste uke er det over 50t jobb og over 40 uken etter, på turnusen. Tror ikke jeg klarer det og er noe redd for å bli dårlig av det her. Så jeg tenker å bli sykmeldt i 14 dager. Har 3 småbarn også og må ha et snev av overskudd til dem. Har jobbet med det her i 15 år og har ikke vært sykemeldt for psykisk belastning før. Samtidig er jeg mann og synes nesten det er flaut. Så hva i alle dager skal jeg sykmelde meg for? Er redd for å få nei til legen. Anonymkode: a754c...13a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Det er ikke du som sykemelder deg, det er legen som gjør det. Du kan ikke gjøre noe særlig annet enn å få en time hos legen, forklare situasjonen og se hva legen sier. Anonymkode: b3015...246 10
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 Hvis du er for syk til og gå på jobb, så tar du egenmelding. Er du ikke bedre etter noen dager så bestiller du time hos legen. Der forklarer du symptomene dine, ikke arbeidssituasjonen din. Legen kan ikke sykemelde deg fordi at dere er for få på jobb. Anonymkode: df1c3...58b 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvis du er for syk til og gå på jobb, så tar du egenmelding. Er du ikke bedre etter noen dager så bestiller du time hos legen. Der forklarer du symptomene dine, ikke arbeidssituasjonen din. Legen kan ikke sykemelde deg fordi at dere er for få på jobb. Anonymkode: df1c3...58b Nei, det er nå en slik at det i så fall blir fordi vi er for få, at jeg evt blir sykemeldt her da. Så åjoda det blir fordi vi er for få på jobb og resultatet av akkurat det. Anonymkode: a754c...13a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Det første du må gjøre er å snakke med arbeidsgiver og si ifra at du begynner å få tydelige tegn på overbelastning. Er 50 timer i uka lov? Hva sier fagforening om det? Legen kan ikke gi deg sykemelding som forebygging, du må faktisk være syk. Og i din situasjon er problemet arbeidssituasjon, så du MÅ jo snakke med arbeidsgiver og eventuelt bytte jobb. Sykemelding i 14 dager hjelper ingenting på sikt. Men ja, du kan spørre legen. Anonymkode: 3822e...612 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det første du må gjøre er å snakke med arbeidsgiver og si ifra at du begynner å få tydelige tegn på overbelastning. Er 50 timer i uka lov? Hva sier fagforening om det? Legen kan ikke gi deg sykemelding som forebygging, du må faktisk være syk. Og i din situasjon er problemet arbeidssituasjon, så du MÅ jo snakke med arbeidsgiver og eventuelt bytte jobb. Sykemelding i 14 dager hjelper ingenting på sikt. Men ja, du kan spørre legen. Anonymkode: 3822e...612 Arbeidsgiver er ikke en person du drar å forklarer noe slikt til, da blir du truet med nettopp å bytte jobb eller så blir du en av dem første som forsvinner ved nedbemmaninger. For det skjedde sist. Det er lov, så lenge en får tilsvarende fri senere. Dette er en kommune som er kjent for å ha et nesten korrupt hierarki fra topp til tå. Klager du for mye eller ikke er enig med ledelse, så sliter du med å få jobb her. Verste er at dette går utover brukerne og da spesielt dem som ikke har pårørende som står på. Hadde det vært en mulighet, hadde jeg bytta jobb på dagen. Anonymkode: a754c...13a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 Ta kontakt med fagforening eller verneombud. Anonymkode: c8483...f22
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ta kontakt med fagforening eller verneombud. Anonymkode: c8483...f22 Vi har forsøkt flere år uten å komme noen vei, da hele kommunen er bygget på kameratskap i hierarki. Til og med fylkesmannen har forsøkt seg, men kommer ingen vei de heller og gav vel opp sist. Anonymkode: a754c...13a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 Er ikke dette brudd på arbeidsmiljøloven ifht mengde overtidstimer? Hadde kontakte arbeidstilsynet og bedt om en vurdering. Du kan sikkert be om å være anonym. En sykemelding er kortsiktig løsning, problemet forsvinner ikke dersom du er sykemeldt 14 dager. Anonymkode: 1c2fa...b84
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er nå en slik at det i så fall blir fordi vi er for få, at jeg evt blir sykemeldt her da. Så åjoda det blir fordi vi er for få på jobb og resultatet av akkurat det. Anonymkode: a754c...13a Går du til legen og sier du må bli sykmeldt fordi det er for få på jobb så får du jo ikke sykmelding. Går du til legen og sier du er syk vil han spørre deg rundt det, og komme med en vurdering av hvorvidt du er syk på en sånn måte at du skal sykmeldes. Personalutfordringer løses ikke via sykmelding, men sykmelding kan oppstå som en følge av personalutfordringer. Anonymkode: 0ba1e...269
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke dette brudd på arbeidsmiljøloven ifht mengde overtidstimer? Hadde kontakte arbeidstilsynet og bedt om en vurdering. Du kan sikkert be om å være anonym. En sykemelding er kortsiktig løsning, problemet forsvinner ikke dersom du er sykemeldt 14 dager. Anonymkode: 1c2fa...b84 Jeg har flere uker hvor jeg jobber 55 timer og så en annen uke 23 timer osv. Ville heller jobbet fast 35.5 timer hver uke istenfor slike svingninger. Spesielt natt-kveld-dag på samme uke. Anonymkode: 358c3...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #12 Skrevet 11. mai 2021 Vet du hva, det er helt innafor å måtte ta en pause fra jobb for å komme til hektene igjen. Det er ikke greit om man over tid er så utslitt og ikke har noe overskudd til barna. Ingen kan leve at dette skal gå utover barna dine. Dessverre har mange her på KG et annet syn. At jobb er jobb og fritid er fritid. At man må skille. Men det virker jo som rovdrift av dere ansatte. Dette skjedde meg en gang også. Flere som ble sykemeldt samme tid pga stress, alt for travelt, krevende arbeidsdager, veldig krevende situasjoner på jobb som ledelsen burde tatt tak i. Jeg sto igjen som eneste ansatt som kunne ivareta en del oppgaver. Det ble alt for mye. Advarte og ba de sette inn vikarer noe som ikke ble gjort. Tok egenmelding første dag (gikk ikke inn på hvorfor) og gikk til legen og forklarte problemet dagen etter. Fikk sykemelding en uke. Kunne sikkert fått den utvidet, men følte press på å komme tilbake. Vi må hake av for om fravær kan skyldes forhold på jobben og jeg krysset av for "ja". Leder viste jo, men brydde seg ikke. Pga at så mange ble sykemeldt og over lang tid så måtte de til slutt gjøre noe med problemene på jobb. Følte nesten det ble en sykemeldings-"streik". Men det sier vel sitt også. Folk var utslitt! Ingen "streiket" bare for å få fri. Vi viste jo at de få som var igjen ville få det ekstra tungt, men ikke vårt problem når ikke ledelsen satt inn vikarer. De måtte nesten se med egne øyne hvor ille det kunne bli. Tror leger er mindre skeptisk med å sykemelde en uke av gangen om det er første gang. Men de vil nok ha deg inn igjen for samtale innen 1-2 uker. Kanskje gradert sykemelding etter hvert. Fortell litt om situasjonen på jobben, hva det gjør med kroppen din (bekymringer, stress, søvnløse netter, energiløs). Stress kan feks føre til økt blodtrykk og det kan jo legen sjekke. Jeg tenker også at det er bedre med et par egenmeldingsdager i ny og ne eller en sykemelding en uke i stedet for å ende opp med å møte veggen helt og ende opp som langtidssykemeldt. Arbeidsgiver må også tilrettelegge hvis de vil ha sykemeldte tilbake. Anonymkode: 44342...e22
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå