Gå til innhold

Kostholdsendring og sosialt liv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Etter en periode med usannsynlig mye magetrøbbel skal jeg forsøke å legge om kostholdet en periode til lav FODMAP. Så fort magen har stabilisert seg skal jeg gradvis innføre et kosthold med litt av alt.

Så kommer utfordringen min. Jeg er ikke så veldig fan av å dele dette med venner og kjente, av den enkle grunn at jeg ikke orker å forsvare kostholdet mitt. Jeg tror heller ikke min tarmfunksjon er det kuleste samtaletemaet på kafé. Når jeg nå fremover for eksempel skal på ut med venner må jeg jo også unngå en del matvarer. Dette er ikke noe problem for meg, men hvordan skal jeg takle det sosialt sett? Sist jeg var på kafé med en venninne og nøyde meg med en cappuccino på laktosefri melk fikk jeg kommentaren: ''Hvorfor er du så sunn, da?''. Naturligvis fordi jeg ikke kjøpte bolle på grunn av magen. Hadde ikke lyst til å forklare dietten, så jeg sa bare at jeg hadde spist.

Tenkte kanskje at dere som slanker dere eller har prøvd lignende dietter har noen tips til slike situasjoner?

Anonymkode: 08738...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er for en periode? Tja..i disse tider, så er kanskje ikke kafetur med venner noe som skjer hver dag? Og kanskje ikke med 20 ulike folk heller?

Tror kanskje jeg hadde sendt en melding på forhånd og bare sagt noe som at «jeg stever litt med magen for tiden og fått anbefalt å teste ut et kosthold som kan hjelpe - så det vil nok farge hva jeg velger å bestille når vi treffes».  Du trenger ikke gå dypt inn i verken teorien bak, hva plagene går i eller noe slikt. Eller avtalt plass på forhånd, sjekka menyen og bare sagt «å! Dette hørte jeg var godt, det vil jeg prøve i dag!» viss det er litt utenfor hva du vanligvis velger. 🤷‍♀️

Anonymkode: f50fa...cbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan si med en gang at å spise ute på lav fodmap er vanskelig, så helt ærlig hadde jeg unngått å spise lunsj/middager ute :)

Men om du vil, så kan du bare si "jeg prøver et allergivennlig kosthold som legen anbefaler meg". Spør noen mer så kan du bare si at du ikke er komfortabel med å prate så mye om det, eller si at det er bare for noen uker så ikke så mye å prate om egentlig :)

Blir du invitert på middag kan du foreslå å ta med noe selv, og om du skal invitere til middag kan du lage noe alle kan ha.

Løk og hvitløk er det verste å unngå, husk at glutenfritt er ikke det samme som lav fodmap. Du må lese på alt, og belage deg på å lage det meste fra bunnen av. Husk at rent kjøtt, ris, poteter og quinoa er ok, og mange grønnsaker er også bra. Glutenfritt havregryn og knekkebrød funker bra som frokost og lunsj, og hvitost er naturlig laktosefritt. Vet du ikke ba om råd, men her har du et par fra en veteran som heldigvis kan spise normalt igjen :)

Anonymkode: 28435...fd8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er egentlig off-topic, men: Jeg spiste lav-FODMAP et par måneder for en stund siden og syntes det var et helt fryktelig kosthold. Tabben min var at jeg forsøkte å beholde akkurat den samme type kosthold som jeg vanligvis har, så derfor endte jeg opp med å spise knekkebrød og brød som var dårlig i smak og konsistens og gav masse tomme kalorier og samtidig lite av det som kroppen min egentlig trengte. Nøkkelen er å tenke nytt om kostholdet sitt og ikke tviholde på erstatningsmat som smaker dritt og oppfører seg som dritt. Litt som at vegetarianere gjør lurt i ikke å stappe i seg høyprosessert erstatningskjøtt til alle måltider.

Uansett, for min del gav dessverre ikke lav-FODMAP noen bedring, men det hjelper for en stor andel, så jeg ønsker deg lykke til!!

Anonymkode: 35bce...bdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har stort sett bare venner som er veldig glade i god mat og drikke og jeg har nylig tatt en ganske radikal endring av kostholdet. Har ganske ille IBS kombinert med overvekt, så jeg spiser ikke helt lav-FODMAP, men ganske nær. Jeg har rett og slett vært ærlig med alle venner om at jeg kjører en diett som gjør meg friskere og jeg ber vennene mine om å respektere det uten å komme med kommentarer da jeg selvfølgelig aller helst skulle ha koset meg med masse snacks hver eneste dag, men det går bare ikke. De har alle vært forståelsesfulle og støttende og jeg spiser maten min mens de spiser maten deres uten noen problemer. Gode venner og god kommunikasjon var altså nok :)

Anonymkode: a10a6...786

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hatet low foodmap også. Det er første dietten jeg noen gang har sluttet før tiden. Jeg ble så lei jeg endte opp med å spise hovedsakelig gulrot. Håper du klarer det da. Venner forstår om man forteller om det.

Anonymkode: 45735...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts her! 

Jeg er forberedt på at dietten blir forferdelig, men jeg er så lei av å nesten gråte av mageknip og aldri gå på do normalt at jeg bare må prøve. Og ja, det er konstantert at det ikke er noe annet galt med meg av lege enn tidvis sensitiv mage. 

Og ute blir det å velge f.eks. en kopp te og ikke noe annet. Det er det som er så vanskelig, for jeg vil jo bli med! 

Anonymkode: 08738...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...