AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Vi har ikke fått barnehageplass før i august, så samboer er hjemme med datteren vår på 14mnd. NAV kaller inn til møter med saksbehandler o.l. og da lurer jeg på om jeg må ta meg fri fra jobb, eller om han kan ta med barnet på møtet? Jeg jobber fra 10-17, men de kunne ikke ha møte klokken 09 (blankt nei, ikke mulig noen dager), så føler de ikke var så fleksible. Har ingen som kan sitte barnevakt, da de er på jobb, og det er ingen barnehager som har mulighet til å la henne starte nå før sommeren, og da ville vi også måtte hatt tilvenning først. NAV har ikke gitt et pip fra seg siden han ble sykmeldt, og så fikk AAP for 2 år siden, og nå virker det som de skal gjøre seg vanskelige (telefonmøter, zoom, teams har vel vært vanlig lenge nå for å unngå smitte) med å kreve personlig oppmøte. Ikke en gang fastlegen krever dette med mindre det er helt nødvendig. Anonymkode: 82447...b95
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Er jo bare for han å ta med barnet. Anonymkode: 9ea72...82c 10
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 Just now, AnonymBruker said: Er jo bare for han å ta med barnet. Anonymkode: 9ea72...82c Takk da gjør vi det sånn, visste bare ikke om dette var noe som var lov/vanlig Anonymkode: 82447...b95
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk da gjør vi det sånn, visste bare ikke om dette var noe som var lov/vanlig Anonymkode: 82447...b95 Joda, det må man jo bare om man er hjemme med barn. Jeg har måtte ta med datteren min på forskjellige behandlinger, møter og alt mulig. Kjedelig for barnet, men må man så må man! Anonymkode: 9ea72...82c 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Jamen kjære vene, selvsagt kan han ta med barnet, noe annet hadde ært utrolig rart. Anonymkode: 9b362...7c1 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 Det er hans ansvar å ev ordne med barnepass. Dere må også sørge for tilvenning for barnet, for han må være forberedt til å møte på Nav og ev delta i tiltak. Det står det vel noe om i vedtaket hans. Det er ikke uvanlig å måtte møte opp på Nav heller. Man bruker munnbind, spriter hendene og holder avstand. Anonymkode: 5ab4d...af2 7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 Ta med barnet ja:) nav har fått mulighet til å flytte møtet til et tidspunkt hvor han ikke trenger det, da gir de dere intet valg. Anonymkode: dfa4e...139 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det er hans ansvar å ev ordne med barnepass. Dere må også sørge for tilvenning for barnet, for han må være forberedt til å møte på Nav og ev delta i tiltak. Det står det vel noe om i vedtaket hans. Det er ikke uvanlig å måtte møte opp på Nav heller. Man bruker munnbind, spriter hendene og holder avstand. Anonymkode: 5ab4d...af2 De har ikke ville hatt et eneste møte med han på snart 2 år, altså siden før barnet ble født, først var det bare stor pågang og han skulle få møte noen for å se på muligheter. Deretter pga covid hadde de for mye å gjøre. Så vi har selvfølgelig ikke betalt for barnepass i tilfelle de en dag på kort varsel skulle komme og kreve møter uten å kunne ta det et tidspunkt innenfor normal arbeidstid. Dagmamma er uaktuelt og barnehagene er fulle frem til August selv om vi sikkert kan få flyttet oppstart fra 15. til 1. Veldig rart at NAV prioriterer fysiske møter, men da er det kanskje ikke så rart at de har hatt smitteutrbudd/oppfordring til å teste seg mer enn en gang. Anonymkode: 82447...b95 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De har ikke ville hatt et eneste møte med han på snart 2 år, altså siden før barnet ble født, først var det bare stor pågang og han skulle få møte noen for å se på muligheter. Deretter pga covid hadde de for mye å gjøre. Så vi har selvfølgelig ikke betalt for barnepass i tilfelle de en dag på kort varsel skulle komme og kreve møter uten å kunne ta det et tidspunkt innenfor normal arbeidstid. Dagmamma er uaktuelt og barnehagene er fulle frem til August selv om vi sikkert kan få flyttet oppstart fra 15. til 1. Veldig rart at NAV prioriterer fysiske møter, men da er det kanskje ikke så rart at de har hatt smitteutrbudd/oppfordring til å teste seg mer enn en gang. Anonymkode: 82447...b95 Uansett om han har hatt møter med Nav eller ikke, så er han ansvarlig for å sørge for barnepass sånn at han kan møte opp på møter og- eller tiltak. Det er da ikke rart å møte personlig på Nav. Jeg har vært på to møter der siden i høst. Det er ikke akkurat på Nav møter at smitte oppstår. Anonymkode: 5ab4d...af2 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 10 minutter siden, AnonymBruker said: Uansett om han har hatt møter med Nav eller ikke, så er han ansvarlig for å sørge for barnepass sånn at han kan møte opp på møter og- eller tiltak. Det er da ikke rart å møte personlig på Nav. Jeg har vært på to møter der siden i høst. Det er ikke akkurat på Nav møter at smitte oppstår. Anonymkode: 5ab4d...af2 Vi bor på et lite sted så er ikke noe dagmamma her og har som sagt ikke plass i barnehage før til høsten. Å henge opp en lapp på butikken om dagmamma er uaktuelt da man aldri kan vite hva slags bakgrunn vedkommende har. Jeg synes det er rart med personlig oppmøte nå, da hverken legen, banken, universitet eller lignende har det. Anonymkode: 82447...b95 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi bor på et lite sted så er ikke noe dagmamma her og har som sagt ikke plass i barnehage før til høsten. Å henge opp en lapp på butikken om dagmamma er uaktuelt da man aldri kan vite hva slags bakgrunn vedkommende har. Jeg synes det er rart med personlig oppmøte nå, da hverken legen, banken, universitet eller lignende har det. Anonymkode: 82447...b95 Nav systemet tar ikke hensyn til om dere bor på stor eller liten plass, har barnehageplass osv. Systemet sier at man skal være klar for å stille opp på møter og tiltak. Rart at det er helt nedstengt hos dere da, i en liten kommune. Jeg bor ikke i en storby, men her er Nav åpent for timeavtaler. Jeg har også vært flere ganger hos legen og psykolog. Anonymkode: 5ab4d...af2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #12 Skrevet 11. mai 2021 Da får du ta ulønnet permisjon som oss andre. Din mann er på aap og hans jobb er da å møte på nav. Han får ikke aap for å dulle hjemme med en unge. Anonymkode: 89ef7...74c 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #13 Skrevet 11. mai 2021 Pass på at han ikke forteller til Nav at barnet ikke har barnehageplass og at han må være hjemme og passe. For da betyr det jo at han ikke skulle hatt AAP om han ikke er klar til å stille på tiltak. Om Nav bestemmer seg for at han skal på tiltak neste uke, så mister han pengene om han ikke kan pga barnet.. Anonymkode: 5c93c...beb 8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #14 Skrevet 11. mai 2021 Jeg har ikke personlig kjennskap til AAP, men dersom han skal avklares så kan han jo ikke være hjemme for å passe barn, da må han vel kunne stille på møter og tiltak på kort varsel ? 🤔 Og da er det vel en særs dårlig ide å ta med barnet på møtet, med begrunnelsen at dere ikke har barnehage/dagmamma ? Her bør nok du ta fri fra jobb slik at mannen kan fremstå som ledig og klar til å stille på arbeidsutprøving/tiltak. Anonymkode: f301f...b93 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #15 Skrevet 11. mai 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Pass på at han ikke forteller til Nav at barnet ikke har barnehageplass og at han må være hjemme og passe. For da betyr det jo at han ikke skulle hatt AAP om han ikke er klar til å stille på tiltak. Om Nav bestemmer seg for at han skal på tiltak neste uke, så mister han pengene om han ikke kan pga barnet.. Anonymkode: 5c93c...beb Det er jo fryktelig bakvendt å skulle betale for barnehage når han likevel er hjemme, og de ikke har gitt lyd fra seg på over et år. Han kan selvfølgelig bli med på ordentlige tiltak, men litt rart å ha ungen i barnehage i de 4 månedene fra 1 år i tilfelle de kanskje vil ha et møte på en time? Dersom han skal være med på et faktisk opplegg, så kan jeg godt være hjemme, men det virker bortkastet at vi begge skal sitte hjemme når det ikke har vært noe som helst fra de på så lang tid. Han har ringt og sendt mail mange ganger, men har bare fått beskjed at på grunn av stor pågang har det ikke vært mulig å få til noe.. Jeg kan ikke regelverket og har bare tenkt sunn fornuft her. Uansett får han ta med barnet på møtet denne gangen siden de ikke kan tilpasse til mine arbeidstider og det ikke er mulig med barnepass på så kort varsel. (De ringte på mandag og møtet er i morgen). Anonymkode: 82447...b95 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #16 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er jo fryktelig bakvendt å skulle betale for barnehage når han likevel er hjemme, og de ikke har gitt lyd fra seg på over et år. Han kan selvfølgelig bli med på ordentlige tiltak, men litt rart å ha ungen i barnehage i de 4 månedene fra 1 år i tilfelle de kanskje vil ha et møte på en time? Dersom han skal være med på et faktisk opplegg, så kan jeg godt være hjemme, men det virker bortkastet at vi begge skal sitte hjemme når det ikke har vært noe som helst fra de på så lang tid. Han har ringt og sendt mail mange ganger, men har bare fått beskjed at på grunn av stor pågang har det ikke vært mulig å få til noe.. Jeg kan ikke regelverket og har bare tenkt sunn fornuft her. Uansett får han ta med barnet på møtet denne gangen siden de ikke kan tilpasse til mine arbeidstider og det ikke er mulig med barnepass på så kort varsel. (De ringte på mandag og møtet er i morgen). Anonymkode: 82447...b95 Du må gjerne mene at det burde være annerledes, men det er det ikke. Hvis han leser i vedtaket sitt så skal det stå at han skal være klar til å møte på kort varsel, og det å få beskjed på mandag om møte på onsdag, er ikke uvanlig. Det er hans "jobb" å være klar. Som andre skriver her, man får ikke AAP for å være hjemme med barn. Dere har vel et nettverk? Besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler, venner osv, som kan se etter barnet den tiden møtet tar? Vet det er korona, men barnet ser vel andre enn mor og far? Anonymkode: 5ab4d...af2 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #17 Skrevet 11. mai 2021 Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt og enten jobbet hjemmefra den dagen eller tatt sykt barn dag hvis du ikke har mulighet. Det å ta med barnet stiller ham i veldig dårlig lys. Det viser at han passer barnet og ikke formen er såpass god at han skulle ha vært ute i en liten jobb allerede for lenge siden. Anonymkode: ea62d...03e 6
Baktusen Skrevet 11. mai 2021 #18 Skrevet 11. mai 2021 (endret) Ville også tatt meg fri og ikke at han stiller med barn. Dere har ikke rett på ytelse så lenge han er hjemme og passer barnet deres, så jeg mistenker dere får dobbelt opp med ytelse hvis han får stønad fra nav også..... Og det er teknisk sett svindel. Nav kontorene jeg kjenner til, er slik at i disse korona tider er det kun åpent mellom 10-14 så kun mulighet til avtaler da. Ja verden var stengt men nå har vi hatt korona i over et år, og da måtte ulike instanser gå videre for å kunne ha en fungerende verden, så fysiske møter er noe som skjer. Forøvrig rart med lege og slik hos dere. Jeg har vært hos lege flere ganger det siste året. Såfremt han har denne ytelsen stønaden fra nav plikter han å møte på dagen hos nav. Om er bestemmer et tiltak fra neste uke, så plikter han å delta der dagtid, hver eneste dag. Så dette med barnepass bør dere tenke litt på å ha en plan dersom det skulle bli en realitet på kort varsel. Dere må vel forstå at han ikke går hjemme på aap for å passe barnet deres...?? Her er ikke nav vanskelige. Dere er. Endret 11. mai 2021 av Baktusen 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #19 Skrevet 11. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dere har vel et nettverk? Besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler, venner osv, som kan se etter barnet den tiden møtet tar? Vet det er korona, men barnet ser vel andre enn mor og far? Ja men de jobber fra 8-16. Han mener selv han kan jobbe men nav vil kartlegge. Saken er uansett løst, men takk for alle svar Anonymkode: 82447...b95 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #20 Skrevet 11. mai 2021 Hvis han kan jobbe så er det jo sannsynlig at samtalen handler om at AAP avsluttes (da vilkår ikke er oppfylle lengre), og da har han kort tid igjen av ytelsen. Sånne samtaler er gjerne på NAV- kontoret for å legge en plan for resterende tid. Anonymkode: 844e8...bcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå