AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Biologisk far soner en dom i fengsel, men har frigang for arbeid. Han får lønn, men fengselet disponerer lønnen hans, tror jeg. Jeg vet ikke om bidraget kommer inn på hans konto eller til fengselet sitt. Nav vet ikke, og setter meg videre og over til den ene og den andre hele tiden, og fengselet sin sosionom henviser til nav. er det bien her som vet eller har erfaring med dette? Anonymkode: 330d3...5a8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Jeg er ganske sikker på at han er bidragspliktig fortsatt. Anonymkode: e8789...a95 1
got2go Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 Må ikke vedkommende tjene x mye for å bli det? Den lønna han får i fengsel er bare dagsatser, så og si ingenting.
Brunello Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 Alle som ikke bor sammen med barnet sitt er vel bidragspliktige. Det avgjørende er om de har bidragsevne.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 got2go skrev (26 minutter siden): Må ikke vedkommende tjene x mye for å bli det? Den lønna han får i fengsel er bare dagsatser, så og si ingenting. Ja, man må tjene x antall kroner, frem til nylig har han hatt ordinær soning uten arbeidsinntekt, men nå har han frigang til arbeid. Det betyr at han er på jobb som vanlig og har vanlig inntekt, men dersom pengene går rett til fengselet vil han fremdeles stå med 0 i inntekt og dermed ikke være bidragspliktig. Dersom han får pengene inn på egen konto, har han inntekt og vil være bidragspliktig, men han «skylder» fengselet hele lønnen sin, og da vet jeg ikke om han er bidragspliktig, da heller. Anonymkode: 330d3...5a8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 Brunello skrev (25 minutter siden): Alle som ikke bor sammen med barnet sitt er vel bidragspliktige. Det avgjørende er om de har bidragsevne. Jeg forstår. Beklager feil bruk av ordene. Vet du om han har bidragsevne når han har frigang for arbeid, da? Anonymkode: 330d3...5a8
Gjest O.G. Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, man må tjene x antall kroner, frem til nylig har han hatt ordinær soning uten arbeidsinntekt, men nå har han frigang til arbeid. Det betyr at han er på jobb som vanlig og har vanlig inntekt, men dersom pengene går rett til fengselet vil han fremdeles stå med 0 i inntekt og dermed ikke være bidragspliktig. Dersom han får pengene inn på egen konto, har han inntekt og vil være bidragspliktig, men han «skylder» fengselet hele lønnen sin, og da vet jeg ikke om han er bidragspliktig, da heller. Anonymkode: 330d3...5a8 Hmm, det der høres helt merkelig ut.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 Han opparbeider seg bidragsgjeld. Du får forskuttert fra Nav. Anonymkode: 81ff9...eea 1
Brunello Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg forstår. Beklager feil bruk av ordene. Vet du om han har bidragsevne når han har frigang for arbeid, da? Anonymkode: 330d3...5a8 Det kommer an på hvor mye fengselet har krav på av inntekten, og om fengselets rett går foran barnets. Har heldigvis aldri vært verken bidragspliktig eller innsatt, så vet ikke.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 Nei. Jeg tapte nesten 150 000 på at far sonet for volden sin. De opparbeider seg ikke gjeld heller som folk her tror. Anonymkode: 4a2d8...17d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei. Jeg tapte nesten 150 000 på at far sonet for volden sin. De opparbeider seg ikke gjeld heller som folk her tror. Anonymkode: 4a2d8...17d Takk for svar. Jeg får bidragsforskudd på en knapp 1000 lapp, men om han opparbeider seg gjeld eller ikke, vet jeg ikke. Jeg vet han ikke er bidragspliktig så lenge han soner «vanlig», men han har nå altså frigang til arbeid, og er lønnet mye høyere enn meg. Var det slik i din situasjon også? At far jobbet med inntekt, men likevel ikke var bidragspliktig/hadde bidragsevne? Anonymkode: 330d3...5a8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #12 Skrevet 11. mai 2021 Brunello skrev (33 minutter siden): Det kommer an på hvor mye fengselet har krav på av inntekten, og om fengselets rett går foran barnets. Har heldigvis aldri vært verken bidragspliktig eller innsatt, så vet ikke. Ja, det er det jeg lurer på, har fengselet mer krav på pengene, eller barna? Jeg aner ikke om lønnen kommer inn på egen konto eller til fengselet sin, heller, for ingen kan svare meg. Han tjener om lag 250 000 kroner mer enn meg og har null samvær, så jeg antar at jeg k utgangspunktet burde ha hatt krav på noen tusenlapper i mnd. Anonymkode: 330d3...5a8
Mango Skrevet 11. mai 2021 #13 Skrevet 11. mai 2021 Vil tro han er bidragspliktig. Om han er på åpen soning og jobber som normalt, betaler han "leie" til overgangsboligen, f. Eks 4000,- , resten går til han.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #14 Skrevet 11. mai 2021 Dette er det NAV som bidragsfogd som skal svare deg på. De skal ikke sette deg hit og dit. Anonymkode: b1e8b...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #15 Skrevet 11. mai 2021 Mango skrev (1 time siden): Vil tro han er bidragspliktig. Om han er på åpen soning og jobber som normalt, betaler han "leie" til overgangsboligen, f. Eks 4000,- , resten går til han. Slik jeg forsto det er soner han i fengsel, og bor ikke i overgangsbolig. Innsatte ved Bastøy har f.eks mulighet for frigang til arbeid, men er like fullt innsatt. Anonymkode: e8789...a95
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #16 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Han opparbeider seg bidragsgjeld. Du får forskuttert fra Nav. Anonymkode: 81ff9...eea Hvis han ikke har bidragsevne opparbeider han ikke gjeld. Og hvis ts tjener over grensen for forskudd, får hun ingenting. Den grensen er forresten ganske lav. Jeg fikk redusert forskudd samtidig som barnefar ikke hadde bidragsevne da vi tjente nokså nøyaktig det samme. Han slapp altså å betale for barna, jeg fikk noe sånt som 600 kroner måneden fra nav og måtte skaffe resten selv, jeg hadde visst evne til det på samme inntekt. Det gikk jo, det måtte det. Anonymkode: e85f8...c72
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #17 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis han ikke har bidragsevne opparbeider han ikke gjeld. Og hvis ts tjener over grensen for forskudd, får hun ingenting. Den grensen er forresten ganske lav. Jeg fikk redusert forskudd samtidig som barnefar ikke hadde bidragsevne da vi tjente nokså nøyaktig det samme. Han slapp altså å betale for barna, jeg fikk noe sånt som 600 kroner måneden fra nav og måtte skaffe resten selv, jeg hadde visst evne til det på samme inntekt. Det gikk jo, det måtte det. Anonymkode: e85f8...c72 Ja, til og med når jeg hadde halvparten i årsinntekt pga 100% sykdom (hadde kun aap) fikk jeg nei til forskudd mens far fikk nedsatt evne og hadde 100% jobb og 100% inntekt . Finurlig hvordan de får regnestykket til å gå opp. Beklager avsporing. Anonymkode: dab77...f42
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #18 Skrevet 11. mai 2021 Google har svar: Straffegjennomføringsloven med forskrift og retningslinjer "20.8 Arbeidsavtale ved frigang. Arbeidslønn Ved frigang til arbeid skal vedtaksorganet påse at det inngås arbeidsavtale mellom innsatte og arbeidsgiver. Arbeidslønnen skal, etter at lovbestemte trekk er foretatt, overføres til fengselet. Hvor mye av lønnen som skal trekkes for innsattes opphold, avgjøres etter nærmere bestemmelser, fastsatt av Kriminalomsorgsdirektoratet. Dersom den innsatte selv står ansvarlig for innkjøp og tilberedning av egen kost, skal det ikke foretas trekk for dette. Det resterende beløp avsettes på egen rentebærende konto som disponeres av fengselet og den innsatte i fellesskap. Dersom innsatte ønsker det, kan pengene settes inn på en (ikke rentebærende) konto i fengselet. Foruten til dekning av nødvendige kost- og reiseutgifter, bør kontoen i utgangspunktet benyttes til nødvendige økonomiske forpliktelser, slik som utgifter til bolig og eventuell forsørgelsesbyrde, samt løslatelsesforberedende tiltak. For innsatte som har frigang til skole eller deltar i programvirksomhet, utbetales dagpenger etter ordinære satser, og det skal i utgangspunktet ikke foretas trekk for opphold. Dersom vedkommende mottar skolepenger, stipendier eller lignende, avgjør leder av fengselet om trekk skal foretas. I de tilfelle hvor innsatte selv kjøper og tilbereder sin mat, skal det utbetales et passende beløp i kostpenger. Når det gjelder utgifter i forbindelse med frigang, vises for øvrig til pkt. 8 i rundskriv I- 11/2000 utgitt av Justisdepartementet og Sosialdepartementet. Innsatte skal gjøres kjent med bestemmelsene i dette punkt i forbindelse med at frigangsavtale inngås." Send en skriftlig henvendelse adressert til både far og fengselet der du krever bidrag. Han disponerer ikke inntekten sin selv, og har dermed heller ikke mulighet til å inngå bidragsavtale på egenhånd. Men det som måtte være igjen etter at han har betalt statens utgifter til kost og losji osv, disponeres av ham og fengselet i fellesskap. Ergo er det dem du må henvende deg til i første omgang. La nav ta seg av det dersom du ikke klarer å få en direkte avtale med far/fengselet. Forutsatt at lønnen faktisk er høy nok til at han har bidragsevne. Det koster deg en drøy tusenlapp, men da er det nav sitt problem å fastsette størrelse på bidraget og kreve inn pengene. Anonymkode: dbdb6...7c9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #19 Skrevet 11. mai 2021 Hva om ingen melder fra om endring i inntekt og den som soner, har penger nok på konto til å dekke betaling av barnebidrag? Anonymkode: 909d7...5b8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #20 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva om ingen melder fra om endring i inntekt og den som soner, har penger nok på konto til å dekke betaling av barnebidrag? Anonymkode: 909d7...5b8 Da fortsetter det som vanlig. Det må søkes om endring. Anonymkode: e85f8...c72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå