AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Er nyutdannet i starten av juni og søker jobber nå. Har fått innkalling til forskjellige intervju hos vikarbyrå - de oppgir ikke lønn i stillingsannonsene sine, slik kommunale og statlige aktører ofte gjør. Fra årskullet som gikk ut før meg, og annonser hos andre vet jeg at alt fra 440.000-540.000 er normal startlønn som nyutdannet på dette feltet. Men kan man gå utifra at det er (mye) lavere om man jobber gjennom et vikarbyrå? Gleder meg til å begynne å jobbe, men er litt bekymret for dette med lønn da mannen er ufør og det er mye opp til meg hvordan fremtiden vår blir. Disse jobbene jeg har fått intervju til er helt relevante for min utdannelse, og føler jeg ikke bør si nei uansett om jeg er så heldig å få noe rett etter å ha tatt eksamen. Ønsker heller ikke å bruke mye tid på intervju og forberedelser dersom lønnen blir for dårlig, så når er det fair å ta opp dette med lønn? Skal i et møte med vikarbyrået før jeg møter bedriften, er det innafor å spørre om lønnsnivå? Anonymkode: 633b7...626
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Jeg har stort sett fått bedre lønn i vikarbyrå. Anonymkode: 61cd3...329
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 Det er krav om likebehandling, dvs de skal lønne deg det samme som de fast ansatte i samme stilling : https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/likebehandlingsprinsippet/ Anonymkode: ef0d8...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 Selv om det teknisk sett skal være likebehandling så er det ikke ukjent at man kan ha litt annen lønn/vilkår gjennom byrå. Jeg brukte det som springbrett til fast ansettelse i annet firma, delvis pga lønn (ca 10 000 lavere årslønn gjennom bemanningsfirma,) men og generelle forhold slik som ikke samme mulighet til å søke velferdspermisjon (slik som begravelse, tannlege osv) eller sette opp ferieønsker, og frynsegoder var kun for direkteansatte.... Anonymkode: 767e0...178 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Som nyutdannet kan det være veien inn til fast ansettelse. Min jobb ansetter feks ikke nyutdannede, men tar gjerne mot konsulenter rett fra skolebenken (itbransjen) Anonymkode: 1094d...8e7 1
Baktusen Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 Den rene lønnen skal være helt lik. Men betingelsene for ansettelsen er sjeldent like gode. Så du må nok se på det som erfaring også kan man søke fast ansettelser etterhvert når man har fått vist seg.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Som nyutdannet kan det være veien inn til fast ansettelse. Min jobb ansetter feks ikke nyutdannede, men tar gjerne mot konsulenter rett fra skolebenken (itbransjen) Anonymkode: 1094d...8e7 Det var slik jeg fikk jobb. Det er vanlig med ca. 50.000 lavere i begynnerlønn i forhold til å være direkte ansatt. Anonymkode: 1896d...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ønsker heller ikke å bruke mye tid på intervju og forberedelser dersom lønnen blir for dårlig, så når er det fair å ta opp dette med lønn? Skal i et møte med vikarbyrået før jeg møter bedriften, er det innafor å spørre om lønnsnivå? Anonymkode: 633b7...626 Nei! Det er ikke innafor å spørre om lønn. Ta det du får og skaff deg erfaring og deretter skifter du jobb! Anonymkode: 1896d...ca4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei! Det er ikke innafor å spørre om lønn. Ta det du får og skaff deg erfaring og deretter skifter du jobb! Anonymkode: 1896d...ca4 Har som sagt flere intervju og lønnen har betydning så lenge alle jobbene er relevant for min utdannelse. Mener du man skal takke ja og bare godta det om lønna er på 100.000 mindre enn forventet? Det går jo ikke. Anonymkode: 633b7...626 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå