Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter år der jeg har latt mannen ta alt ansvar for lån og forsikringer, har jeg bestemt meg for å ta grep og få oversikt! Det er tross alt jeg som ukritisk betaler forsikringen...

Det jeg lurer på; hva er lurt - å samle lån og forsikring i samme bank? Å ha alle forsikringer samme sted? Hva har dere erfaring med eller kunnskap om at lønner seg? 

Anonymkode: b340b...69d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Etter år der jeg har latt mannen ta alt ansvar for lån og forsikringer, har jeg bestemt meg for å ta grep og få oversikt! Det er tross alt jeg som ukritisk betaler forsikringen...

Det jeg lurer på; hva er lurt - å samle lån og forsikring i samme bank? Å ha alle forsikringer samme sted? Hva har dere erfaring med eller kunnskap om at lønner seg? 

De fleste forsikringsselskap gir rabatter dersom du samler alt. Så såfremt dere ikke får spesielt gode vilkår på enkeltforsikringer, vil det lønne seg å samle. NB. De fleste selskap skiller på tingskade og personforsikringer, slik at det ikke er gitt at det lønner seg å samle uføreforsikring sammen med hus, bil og reise.

Det er ikke gitt at det er lønnsomt å samle lån og forsikring. Snarere tvert imot.

Endret av Brunello
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (14 minutter siden):

De fleste forsikringsselskap gir rabatter dersom du samler alt. Så såfremt dere ikke får spesielt gode vilkår på enkeltforsikringer, vil det lønne seg å samle. NB. De fleste selskap skiller på tingskade og personforsikringer, slik at det ikke er gitt at det lønner seg å samle uføreforsikring sammen med hus, bil og reise.

Det er ikke gitt at det er lønnsomt å samle lån og forsikring. Snarere tvert imot.

Takk for svar😄 Mener du da at det kanskje ikke lønner seg å samle forsikringene? Altså blir dyrere. Eller at det ikke nødvendigvis lønner seg, og prisen er lik?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Personforsikringer bør en ha i det selskapet en opprettet de (pga helseerklæringer og karantenetid). 
Øvrige forsikringer (bolig, innbo, bil, hytte, katten, reise mm) bør en innhente tilbud på med jevne mellomrom. Det er nesten alltid billigst å ha disse forsikringene samlet, men det behøver ikke nødvendigvis være i samme selskap som personforsikringene. Det spiller normalt sett liten rolle om en har lån i samme selskap.

Anonymkode: 68998...bdc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk for svar😄 Mener du da at det kanskje ikke lønner seg å samle forsikringene? Altså blir dyrere. Eller at det ikke nødvendigvis lønner seg, og prisen er lik?

ts

Jeg mener at det normalt lønner seg å samle bil, hus, reise m.m.

• Liker 1
Skrevet

Lurt å sjekke tilbud fra fagforeningen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor hører du ikke med din mann? Skjønner ikke hvorfor du plutselig må blande deg, om han har full kontroll 🤷‍♀️

Anonymkode: de611...134

AnonymBruker
Skrevet

Det KAN lønne seg å samle alt av bank og forsikring i ett, men ikke nødvendigvis.
Du kontakter forsikringsselskapene selv og ber om pris på det som skal forsikres også må du be om vilkår også. De kan sende et tilbud til deg på mail, det er uforpliktende. Så sammenlikner du. Om en eller begge av dere er i fagforening, sjekk opp avtalene de har. Det er ofte der man sparer mest.

Om ingen av dere er i fagforening, bør dere melde dere inn. Men det er en sidespor av temaet, bare et tips :)

Anonymkode: ef72a...400

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor er det du som betaler? Deles ikke kosnadene??

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

Lurt å sjekke tilbud fra fagforeningen. 

Vi har lån og forsikring etter tilbud fra fagforeningen min. Nå har fagforningen byttet leverandør, men vi har beholdt godene og blitt der vi var. Vil likevel sjekke mulighetene. Og f.eks barneforsikringer er ulike fra leverandør til leverandør, så det er ikke sikkert det billigste tilbudet er best.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor hører du ikke med din mann? Skjønner ikke hvorfor du plutselig må blande deg, om han har full kontroll 🤷‍♀️

Hvorfor? Fordi det er helt idiotisk at jeg ikke har bedre oversikt, det må da vel være greit at jeg ønsker kontroll over egen økonomi? Mannen har heller ikke oversikt, men han tok ansvaret den gangen vi flyttet lånet til ny bank, og opprettet forsikringer der. Han svarer bare «vet ikke» når jeg spør om ting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor er det du som betaler? Deles ikke kosnadene??

Jeg betaler forsikringskostnadene. Mannen betaler andre kostnader vi som familie har. Splitter du og din partner alle kostnader i to, og betaler halvparten av regningen hver? For det hadde vært å komplisere ting for vår del.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for nyttige svar😊 Har satt meg litt inn i forsikringene vi har nå, og har allerede telefonavtale med et annet forsikringsselskap☺️

ts

AnonymBruker
Skrevet

Det som lønner seg er å ha forsikringer der de er billigst. Du må bare passe på at du får de dekningene du vil ha.

Her i huset er det jeg som styrer økonomien og krever bare samboeren for en sum i mnd han skal betale meg for sin halvpart av utgiftene, bortsett fra huslånet, som vi betaler halvparten av hver direkte til banken.

Jeg reviderer hans sum en gang i året og han har fast trekk fra seg til meg.

Anonymkode: df5ba...18c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor? Fordi det er helt idiotisk at jeg ikke har bedre oversikt, det må da vel være greit at jeg ønsker kontroll over egen økonomi? Mannen har heller ikke oversikt, men han tok ansvaret den gangen vi flyttet lånet til ny bank, og opprettet forsikringer der. Han svarer bare «vet ikke» når jeg spør om ting. 

Ok. Men da er det bra du involverer deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...