Gå til innhold

Etter spontanabort - sjanse for at det skjer igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sitter med en så stor tomhet nå... Gikk nylig gjennom en spontanabort ganske sent i svangerskapet. Hvor stor sjanse er det for at det skjer igjen? 

Jeg er 33 år gammel. Jeg er ganske tung, overvektig, kanskje såvidt fedme, jeg vet ikke helt, men har en forholdsvis smal mage (hos meg legger fettet seg på rompe og lår). Jeg røyket også sigaretter fra jeg var 15, men har sakte men sikkert kuttet det ut de siste fem årene, og har nå ikke rørt tobakk på et år. Jeg har også lavt stoffskifte, men går på medisiner. Jeg vokste også opp med ofte å vaske hendene i salo/sterk såpe (leste et sted det har noe å si?). Kan noen av disse tingene ha gjort at det som skjedde, skjedde?

Anonymkode: 3720f...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De er liten fare for at det skjer igjen rent statistisk. Veldig få sliter med hyppige spontanaborter, men du finner litt flere av dem her enn ellers, av naturlige årsaker. Det beste du kan gjøre er å prøve igjen og forhåpentligvis går det bedre denne gangen. Vanligvis øker sjansen for et vellykket svangerskap dersom man blir gravid i månedene etter en spontanabort. 

Anonymkode: 1a551...6ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste SA'er skjer på grunn av uflaks, altså at det ikke er noe genetisk feil. Så da er det ikke noe spesiell grunn til at dette skal skje igjen. Ingene av de tingene du nevner er evnt. årsaker til at du har opplevd abort. Det er ingenting (dessverre) du kunne gjort fra eller til.

Skulle du bli gravid igjen så har du nok samme odds som alle oss andre for at det holder :klemmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke dun feil, sannsynligvis var det noe galt med fosteret, slik er naturen, kroppen kvitter seg da med det....

Jeg har mistet 3 ganger, er sunn og slank- det har ingenting med vekten din å gjøre!

De fleste får ett vanlig svangerskap etter en spontanabort, sannsynligvis skjer det også med deg?

Men hva mener du med sent? Mulig du da får ekstra oppfølging neste gang! 

Anonymkode: c2e18...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er stoffskifteverdiene dine? TSH bør ligge mellom 0,5 og 2 når du blir gravid,  og Levaxindosen må økes umiddelbart ved positiv test. For lav dose Levaxin øker sjansen for spontanabort!!!!

Du bør diskutere dette med legen før du prøver å bli gravid igjen.

Anonymkode: 83282...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Amatariel skrev (4 timer siden):

De aller fleste SA'er skjer på grunn av uflaks, altså at det ikke er noe genetisk feil. Så da er det ikke noe spesiell grunn til at dette skal skje igjen. Ingene av de tingene du nevner er evnt. årsaker til at du har opplevd abort. Det er ingenting (dessverre) du kunne gjort fra eller til.

Skulle du bli gravid igjen så har du nok samme odds som alle oss andre for at det holder :klemmer: 

Hei (beklager TS++ er litt på siden). Jeg trodde de fleste SA skjedde pga feil med fosteret evt "sykdom" hos mor.. ? Hvor har du sett/hørt at det er uflaks?

Anonymkode: 8935b...7e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hei (beklager TS++ er litt på siden). Jeg trodde de fleste SA skjedde pga feil med fosteret evt "sykdom" hos mor.. ? Hvor har du sett/hørt at det er uflaks?

Joda, poenget er bare at det er uflaks at disse feilene/tingene skjer med embryoet. Det er ikke noe vi kan gjøre fra eller til. Jeg har hatt fire aborter og legene har brukt ordet "uflaks" hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har nok bare hatt uflaks TS. Og spontanabort er desverre ganske vanlig.

Jeg hadde en MA i fjor. Er slank, frisk, bruker ingen medisiner og lever sunt. Røyker/drikker ikke. Likevel skjedde det med meg og. Nå er jeg gravid igjen og i uke 14. Alt har gått bra hittil så jeg krysser fingrene. 

Anonymkode: 283e5...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (21 timer siden):

Joda, poenget er bare at det er uflaks at disse feilene/tingene skjer med embryoet. Det er ikke noe vi kan gjøre fra eller til. Jeg har hatt fire aborter og legene har brukt ordet "uflaks" hver gang. 

Ok. Trist å høre at du har hatt fire aborter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Trist å høre at du har hatt fire aborter. 

Ja, men så har jeg tre barn også så det gjelder å ikke gi opp. Selv om det har vært utroooolig tøft å starte på'n igjen med prøving pga. abortfrykt, så er det det som må til for å få disse barna :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette står på FHI sine hjemmesider:

"Mors alder slår sterkt ut

Det var totalt 421 201 svangerskap i studieperioden. Risikoen for at et svangerskap endte i spontanabort var 12,8 prosent, det vil si om lag ett av åtte svangerskap.

Andelen svangerskap som endte i spontanabort, var lavest blant kvinner mellom 25 og 29 år (10 prosent), og økte kraftig etter 30 års alder. Blant kvinner som var 45 år og eldre, endte 53 prosent av svangerskapene med spontanabort.

Sterk økt risiko for gjentatt spontanabort

Sammenlignet med førstegangsgravide økte risikoen for ny spontanabort med 50 prosent etter en spontanabort, og det var dobbelt så stor risiko for å spontanabortere dersom kvinnen hadde hatt to tidligere spontanaborter. Blant dem som hadde tre tidligere spontanaborter, var risikoen hele fire ganger høyere enn for førstegangsgravide".

https://www.fhi.no/nyheter/2019/risikoen-for-spontanabort-er-sterkt-knyttet-til-mors-alder-og-svangerskapsh/

Anonymkode: 1031b...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mistet 2 ganger, første gang MA i uke 10, ble så gravid igjen etter dette og det endte med tidlig SA i uke 5-6. Føler med deg og vet hvordan det er å klandre seg selv. Jeg hadde mange tanker om hva jeg gjorde 'feil'. Har nå skjønt at den vanligste årsaken er kromosomfeil og at livet avsluttes tidlig før hjertet slår. Ikke noe man kan gjøre, kroppen gjør det som er nødvendig. Nå er jeg gravid i uke 12, og har et friskt foster som vokser der inne. Det er nok vanligere enn man tror å miste, det betyr ikke at det er noe galt med deg og at det ikke vil lykkes til slutt. Prøv å stol på kroppen din og at den vet akkurat hva den skal gjøre når det klaffer.

Anonymkode: a3b2f...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...