Gå til innhold

Lære barnet en balansert skepsis til fremmede?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har et barn på 3 som løper rundt blid og fornøyd, lykkelig uvitende om verdens tilstand. Når vi er ute kan det fint slå av en kjapp prat med fremmede, si hei osv (prøver å ikke la det skli ut til det irriterende / uforsvarlig ift smitte da). Og dette har jeg ikke lyst til å begrense enda i alle fall. Men samtidig ser jeg jo etter hvert at det vil bli fint å opparbeide en viss skepsis til fremmede, spesielt av typen som spør om barnet vil bli med dem osv.

Når tar man denne praten? Finnes det noen gode bøker? Kommer det litt av seg selv?

Anonymkode: 2d8ac...2c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er unødvendig. Hvor ofte kommer fremmede til å spørre barnet om å bli med hjem? 

• Liker 2
Skrevet

Når de er så små så er de jo som regel alltid under tilsyn av voksne så det er jo begrenset hva du trenger å si. Her pratet vi litt om det når han var rundt 4 for da var det et tilfelle der en prøvde å nappe med seg et barn fra en annen barnehage. Vi pratet om at det bare var jeg og 2 andre som fikk lov å hente i barnehagen. Trengte egentlig ikke å prate så mye om det for han har alltid hatt en naturlig skepsis selv om han var sosial. Han pratet med barn ikke voksne, han fikk nok av det hjemme så han var nok lei mitt gnål. :ler:

Ellers så ble det mye prat om det siste året i barnehagen og når de begynner på skolen, de får jo høre mye fra de barna som har søsken og. Har være flere tilfeller her der barna har vært på vei hjem og biler har kjørt etter de, ganske creepy opplegg. Han ene hoppet ut av bilen og løp etter et av barna... Et par tilfeller hvert år så det er viktig at barna er informert når de er mer rundt på egenhånd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er vår treåring også. Jeg snakker om at hun bestemmer over sin egen kropp. Dette med å ikke bli med fremmede kjennes ikke naturlig å snakke om så lenge hun ikke er ute uten voksne hun kjenner, så det får komme samtidig som andre, alderstilpassede regler som blir gjeldende når hun skal være alene ute. 

Jeg vil egentlig ikke at hun skal ha særlig skepsis til fremmede, sånn med tanke på hvem hun snakker med :) Jeg er ganske sjenert selv, og syns det er herlig at hun har lett for å prate med alt og alle. 

Anonymkode: 49a4f...102

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er en god ide. Verden er fullt av syke mennesker og det er bedre at vi forteller dem nå at ikke alle er så greie som vi skal ha det til. 

Anonymkode: 6fe90...ef0

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg vil egentlig ikke at hun skal ha særlig skepsis til fremmede, sånn med tanke på hvem hun snakker med :) Jeg er ganske sjenert selv, og syns det er herlig at hun har lett for å prate med alt og alle. 

Anonymkode: 49a4f...102

Hehe, relaterer veldig!

Anonymkode: 2d8ac...2c2

Skrevet

Det ser jeg ingen grunn til å ta opp før det faktisk er en aktuell problemstilling. En 3-åring går aldri alene noe sted. Så små og umodne barn, som gjerne har en svart/hvit-holdning til verden, kan også lett bli skremt av tanken på at ikke alle voksne er snille og derfor bli redde for alle de ikke kjenner. Snakk heller om det når det blir aktuelt (når de skal begynne å gå hjem selv fra venner eller skole) og når man kan nyansere bildet mer på en måte de forstår. Ja, det er ting de må passe seg for, men de fleste fremmede er tross alt snille. Hvis noe skjer på skoleveien vil jeg at barna mine skal tørre å spørre om hjelp heller enn å tenke at det som etter all sannsynlighet er en hyggelig person kanskje er en potensiell kidnapper. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt det opp før barnet faktisk er ute alene.  Har selv ei jente på 5 år som er ute i nabolaget med andre barn innimellom.  Til henne har jeg sagt at ho ikke må snakke med fremmede eller bli med noen som ikke jeg vet hvem er. 

Har også sagt at ho ikke får lov til å ta imot godteri eller andre ting fra ukjente. 

Ho er ikke redd for andre av den grunn , men jeg føler meg relativt trygg på at ho ikke plutselig hadde blitt med noen i en bil feks . 

Anonymkode: 6963c...6e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg las en Ole Brumm bok til min treåring, om Kristoffer Robin som skulle gå alene til bestemor eller noe. 
Og han fortalte Ole Brumm og Nasse Nøff om at man ikke snakker med fremmede, uten å skremme barna helt.
Det er nok mange andre barnebøker om dette tema som gjør det enklere for oss foreldre! ☺️

Anonymkode: 7e245...6e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...