AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Del Skrevet 11. mai 2021 Hvilke erfaringer har dere med periodisk faste? Når er spisevinduet ditt? Hvordan fungerer det i forhold til trening om morgenen? Målet er å gå ned i vekt. Må ned 9 kg for å komme til normalvekt, så se det videre derfra. Anonymkode: 09c0f...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 11. mai 2021 #2 Del Skrevet 11. mai 2021 Det er flere nylige tråder om dette Bare søk her inne. Men kort sagt har jeg spisevindu 11-19 ish, stopper av og til kl 17, og det fungerer strålende for meg. Ikke noe søtsug lengre, aldri veldig sulten. Jeg trener ikke lengre, men når jeg gjorde det var jeg et kvelds-treningsmenneske. Fungerer sikkert fint å trene på morgenen, men for meg var energipåfyll rett etter trening viktig for å fylle opp igjen kjapt, så jeg ville ha avsluttet trening innen en time før du spiser første måltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg er fornøyd med periodisk faste til nå i hvertfall Startet for drøyt en mnd siden. Begynte med 16:8, men øker fastetiden om jeg ikke er sulten. Kuttet ut mest mulig karbo, men er ikke nazi på dette. Også kuttet ut mest mulig sukker, men spiser snop på lørdagene (samt festdager). Gikk på vekta i dag, og har nå gått ned 3 kg. I fasteperioden drikker jeg bare vann og kaffe. Trener egentlig ikke, men går til og fra jobb etc. Anonymkode: 9f545...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg gjorde det i 200 dager. Det er jo egentlig bare en metode for å gjøre det lettere å være i kaloriunderskudd. (Noen opplever andre fordeler også, men det er det eneste som er felles for alle). Spiser du ekstra mye innenfor spisevinduet ditt vil du fortsatt ikke gå ned. Jeg fastet alltid i 16 timer, spisevinduet varierte litt mellom 8-9 og maks 10 timer. Lengste jeg fastet var 19 timer noen få ganger, da bare fordi det ble sånn, feks pga legebesøk eller at jeg ikke hadde mat tilgjengelig på rett tid. Jeg må innrømme at jeg fikk mentale utfordringer av det. Det hjalp mot å være veldig oppblåst på kvelden, som var hovedgrunnen til at jeg ville prøve, og det hjalp for å få underskudd (selv om jeg også gikk over til å telle makroer igjen, som er noe jeg er vant til og bruker i perioder, fordi jeg de første månedene gikk opp likevel pga for høyt inntak genrelt). Men jeg ble helt tullete i hodet. Hadde en app som telte ned tiden. Så på den det første jeg gjorde hver morgen. Telte ned og tenkte på mat hele tiden. "Når kan jeg spise? Jeg er såååå sulten, men det er ikke lov ennå! Nå må jeg spise kvelds selv om jeg ikke er så sulten før vinduet stenger. Oj, vi drar på tur tidlig, må ha med mat, kan ikke spise nå. Når kan jeg spise? Åhh, det er en hel time igjen, hva kan jeg gjøre for å distrahere meg?" Jeg var ekstremt sulten siste halvannen timen. Det å ignorere kroppens sultsignaler og bare bestemme seg for en regel om når det var lov å spise og ikke, var virkelig ikke bra for meg. Etter hvert gjorde jeg det BARE for å se "striken" i appen bli høyere. Måtte tvinge meg selv til å slutte. Jeg mistet også mensen - og jeg er normalvektig og lå ikke i drastisk underskudd, spiste rundt 1800 kalorier der jeg veide alt. Den er fremdeles ikke tilbake, 8 mnd senere. Kroppen min og hodet mitt mistrivdes veldig med det. Så nå tenker jeg at ja, det funker for mange. Men for meg var det å ikke lytte til kroppens signaler en veldig dårlig ting, noe jeg fortsatt sliter med ettervirkningene av. Den siste måneden har jeg også sluttet med makrotelling, og spiser "hva jeg vil", rett og slett for å komme ut av disordered eating-mønsteret... beklager engelsk, men tror ikke dette har noe begrep på norsk. NB! Det er stor forskjell på distordered eating og eating disorder. Førstnevnte har matregler, følger en form for diett som har utviklet seg til et mentalt problem og stress, og spiser nok, men har ingen sykdom som er innenfor det medisinske som anorleksi, bulimi, ortolexti etc. Anonymkode: 5364f...231 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Del Skrevet 11. mai 2021 Angående trening trener jeg alltid på morgenen og spiser aldri først, det har jeg aldri gjort. Så det tenker jeg ikke på som faste, egentlig. Anonymkode: 5364f...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Del Skrevet 11. mai 2021 Kondisjonstrening funger fint for meg om morgenen. Spiser ikke før ca kl 12, faster fra kvelden. Styrketrening uten næring blir slappe greier, så den legges til ettermiddag /kveld. Anonymkode: c044b...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Del Skrevet 11. mai 2021 Periodisk faste passer nok ikke for alle nei. Men for meg virker det bra. Skal sies at jeg er i overgangsalderen, og sliter derfor med vektøkning selv om jeg ikke endrer noe kalorimessig. Denne ekstra vekta har stått bom fast siste årene + gjerne litt mer. Sjelden den gikk ned. Og gikk den ned så var det fordi jeg nesten sulta meg Jeg var altså på jakt etter noe som fungerte mot vektøkning, og som samtidig ga meg velvære følelse. Periodisk faste passer godt til meg. Får ikke denne fæle sultfølelsen, og ved å kutte ned på karbohydrater så slipper jeg også oppblåst og bråkete mage. Synes også denne livsstilen (for dette vil være en livsstil for meg) gir meg mer energi. Jeg teller ikke kalorier. Spiser ikke lett-produkter. Spiser lunsj i 12-13 tiden, og middag i 17-18 tiden. Spiser meg mett! Så er det jo selvfølgelig andre ting som også spiller inn på vekta; stress, nok søvn etc Anonymkode: 9f545...d47 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gjorde det i 200 dager. Det er jo egentlig bare en metode for å gjøre det lettere å være i kaloriunderskudd. (Noen opplever andre fordeler også, men det er det eneste som er felles for alle). Anonymkode: 5364f...231 Må bare påpeke at for mange (inkludert meg selv) så er periodisk faste et spisemønster som føles helt naturlig. Dette er selvfølgelig indivituelt, og jeg vet at jeg ikke snakker for det jevne flertall her, men viktig å få frem at dette ikke bare er en "metode" for slanking. For mange er det en veldig naturlig del av livsstilen. Jeg har aldri vært noe frokostmenneske, men har i veldig mange år trodd at frokost er viktig for å holde på forbrenningen, men for meg har det alltid vært vanskelig å spise før klokka 11. Er A-menneske og står opp tidlig både i hverdag og helg, så for meg har dette ingen sammenheng med døgnrytme. Har ikke matlyst så tidlig, og å spise for tidlig gjør bare at jeg blir uggen og får flere cravings. Mitt spisevindu er ca. 11-19. Det er ikke noe jeg følger hellig eller som en diett, men det er i hovedsak det som er rytmen min. Er så og si aldri sulten utenom. Men kan ofte få cravings på kveldene hvis jeg begynte å spise tidligere på dagen. Vil egentlig verken anbefale eller fraråde dette mønsteret, tror det kommer helt an på hva som passer for hver enkelt. Hvis man trenger stoppeklokke for å telle ned til neste spisetid, og sliter veldig med å konsentrere seg om å ikke spise eller tenke på mat, så ville jeg enten stoppet eller sett an om det går seg til over en kortere periode. Anonymkode: 9f68f...c48 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må bare påpeke at for mange (inkludert meg selv) så er periodisk faste et spisemønster som føles helt naturlig. Dette er selvfølgelig indivituelt, og jeg vet at jeg ikke snakker for det jevne flertall her, men viktig å få frem at dette ikke bare er en "metode" for slanking. For mange er det en veldig naturlig del av livsstilen. Anonymkode: 9f68f...c48 Ja, du går definitivt innunder det med at det fungerer forskjellig fra ulike individer! Takk for presiseringen! Det er jo mange som rett og slett ikke blir sultne før utpå dagen. Jeg mente egentlig bare at dersom det brukes som metode er det kun underskudd det kan bidra til sånn generelt til alle, og at noen også får andre fordeler, som at det hjalp meg med oppblåsthet. Skjønner godt at det for mange bare føles naturlig og best, noe man ikke trenger å tenke spesielt mye over. Selv lærte jeg vel egentlig på den harde måten at jeg er fungerer best ved å spise rett etter jeg har trent om morgenen og at jeg ikke trives med å ikke spise tidlig. Anonymkode: 5a18f...675 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 11. mai 2021 #10 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gjorde det i 200 dager. Det er jo egentlig bare en metode for å gjøre det lettere å være i kaloriunderskudd. (Noen opplever andre fordeler også, men det er det eneste som er felles for alle). Spiser du ekstra mye innenfor spisevinduet ditt vil du fortsatt ikke gå ned. Jeg fastet alltid i 16 timer, spisevinduet varierte litt mellom 8-9 og maks 10 timer. Lengste jeg fastet var 19 timer noen få ganger, da bare fordi det ble sånn, feks pga legebesøk eller at jeg ikke hadde mat tilgjengelig på rett tid. Jeg må innrømme at jeg fikk mentale utfordringer av det. Det hjalp mot å være veldig oppblåst på kvelden, som var hovedgrunnen til at jeg ville prøve, og det hjalp for å få underskudd (selv om jeg også gikk over til å telle makroer igjen, som er noe jeg er vant til og bruker i perioder, fordi jeg de første månedene gikk opp likevel pga for høyt inntak genrelt). Men jeg ble helt tullete i hodet. Hadde en app som telte ned tiden. Så på den det første jeg gjorde hver morgen. Telte ned og tenkte på mat hele tiden. "Når kan jeg spise? Jeg er såååå sulten, men det er ikke lov ennå! Nå må jeg spise kvelds selv om jeg ikke er så sulten før vinduet stenger. Oj, vi drar på tur tidlig, må ha med mat, kan ikke spise nå. Når kan jeg spise? Åhh, det er en hel time igjen, hva kan jeg gjøre for å distrahere meg?" Jeg var ekstremt sulten siste halvannen timen. Det å ignorere kroppens sultsignaler og bare bestemme seg for en regel om når det var lov å spise og ikke, var virkelig ikke bra for meg. Etter hvert gjorde jeg det BARE for å se "striken" i appen bli høyere. Måtte tvinge meg selv til å slutte. Jeg mistet også mensen - og jeg er normalvektig og lå ikke i drastisk underskudd, spiste rundt 1800 kalorier der jeg veide alt. Den er fremdeles ikke tilbake, 8 mnd senere. Kroppen min og hodet mitt mistrivdes veldig med det. Så nå tenker jeg at ja, det funker for mange. Men for meg var det å ikke lytte til kroppens signaler en veldig dårlig ting, noe jeg fortsatt sliter med ettervirkningene av. Den siste måneden har jeg også sluttet med makrotelling, og spiser "hva jeg vil", rett og slett for å komme ut av disordered eating-mønsteret... beklager engelsk, men tror ikke dette har noe begrep på norsk. NB! Det er stor forskjell på distordered eating og eating disorder. Førstnevnte har matregler, følger en form for diett som har utviklet seg til et mentalt problem og stress, og spiser nok, men har ingen sykdom som er innenfor det medisinske som anorleksi, bulimi, ortolexti etc. Anonymkode: 5364f...231 Høres ut som at det var lurt av deg å kutte ut periodisk faste Jeg opplever det motsatte av din tankegang, nemlig at jeg tenker ikke så mye over det. Jeg spiser frokost ca 11, så venter jeg med lunsj til jeg er sulten, og så spiser jeg middag med mannen. Før ville jeg ha grublet over om jeg skulle hatt kveldsmat eller en liten dessert, men nå legger jeg bare fra meg mat etter middag, og tenker mye mindre på mat i løpet av dagen Jeg bryr meg lite om makroer, men går heller etter porsjonsstørrelse og fokuserer på mye grønt. Så for noen blir det for mye, og for andre blir det en forenkling av hverdagen. Derfor er det viktig å finne noe som passer en selv Jeg har også appen, og den minner meg bare på å loggføre, jeg sjekker den aldri ellers. Jeg teller heller ikke kalorier, eller bryr meg om makroer. Telte kalorier i noen uker, og merket at det hadde ikke mitt hode godt av, så for meg ble PF en bedre løsning. Jeg ser at enkelte teller kalorier, går på lavkarbo OG PF samtidig, og det tror jeg er fryktelig mye samtidig. For meg fungerer det å vite at jeg spiser ca det jeg skal kalorimessig (men uten å telle), og bare fokusere på å spise sunt i vinduet mitt. Jeg hadde ikke klart å tenke lavkarbo eller kaloritelling samtidig, det hadde blitt for mye. PF er enkelt for meg fordi jeg spiser frokost, lunsj, og middag, og jeg KAN spise pastamiddag eller pizza hvis jeg vil, jeg slipper å nekte meg noe. Passer bare på å ha mindre porsjoner rett og slett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg har nok nesten alltid levd litt etter periodisk faste. Aldri vært et frokostmenneske. Nå har jeg pcos, diabetes type 2 og er overvektig, så grunnen til at jeg lever strengere etter periodisk faste nå er blodsukkerkontroll. Dette synes jeg er betydelig enklere med periodisk faste, vektnedgang må jeg telle kalorier for å få til. Jeg har et spisevindu hovedsakelig fra 15-21 med litt endringer etter arbeidstider. Jeg fungere bedre med trening og slikt på tom mage. Periodisk faste er ikke noen magisk vidunderkur for å gå ned i vekt, men det kan hjelpe på sultfølelsen mellom måltider og unødvendig snacking på kvelden. Uansett er det viktig å tenke på hva slags mat man spiser og kalorier om man skal greie å gå ned i vekt. Anonymkode: 4d05d...a90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #12 Del Skrevet 12. mai 2021 Har prøvd mange varianter av fasting, og stort sett spiser jeg aldri før kl 14 ca. Noen ganger faster jeg f.eks ett og et halvt døgn. Da jeg først hadde blitt vant med 16:8 var det ganske lett å flytte på spisevinduet etter som det passet. Da spiste som jeg alltid hadde gjort, dvs mye brød og en del grønnsaker. Det ble noe helt annet da jeg kuttet ut karbohydratene, da trengte jeg ikke å tenke på klokkeslett i det hele tatt, for jeg ble rett og slett nesten aldri sulten. Og enda bedre (mindre sult, mer stabil energi, mer muskelmasse+mindre kroppsfett) ble det av å spise mer mettet fett. Det er mange spaker man kan dra i og mange kombinasjoner av dietter og periodisk faste. Anonymkode: 7061e...456 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 13. mai 2021 #13 Del Skrevet 13. mai 2021 Jeg prøvde det litt, men det var ikke noe for meg med så lang faste. Nå faster jeg etter middag ( fra ca 17.00-09.00) Ikke slavisk. I helgene spiser jeg etter 17, men prøver å holde meg til dette på hverdager. Det fungerer fint faktisk. Blitt vant til det. Litt kortere intervaller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå