Gå til innhold

Hvordan holde motivasjonen oppe? (Vektnedgang)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har gode tips til hvordan man kan holde motivasjonen oppe når det kommer til vektnedgang? Hvilket tankesett bør man ha?

Jeg skal gå ned totalt 18 kg, har til nå gått ned 6. Merker ikke forskjell på kroppen, føler nesten jeg ser større ut. I tillegg merker jeg at det går saktere, og at jeg ikke er like motivert lenger. Men ha bestemt meg for at dette skal jeg klare!!

Noen tips? :)

Anonymkode: d3a28...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vanskelig å gi veldig konkrete tips når jeg ikke vet hva du har gjort til nå, men 6 kg er jo en kjempegod og tydelig nedgang, du har jo allerede nådd en tredjedel av målet ditt 😄 

Jeg synes at det å ta mål av kroppen jevnlig hjelper meg med å holde motivasjonen oppe. Det er en fin måte å se fremgang på samtidig som det gir et ekstra dytt for å holde meg selv i sjakk når jeg vet at jeg skal ha veie/måledag hver uke. 

Jeg er en sånn person som ikke så lett ser eller merker om jeg går ned i størrelse, så målebånd er et fint verktøy. Kan også hjelpe deg med å se fremgang som ikke vises på vekta. Synes også det hjelper å ta bilde av meg selv i helkropp, man kan lett bli blind på det man ser i speilet hver dag. 

Ellers så tenker jeg at det kan være lurt å sette delmål. 18 kg er mye og krever innsats over lang tid, så det kan være fint å sette seg noen delmål som du feirer. Jo nærmere du kommer målet desto saktere går nedgangen (ofte, men ikke alltid), så det kan være lurt å ikke sette for store delmål til slutt. 

Dette klarer du! 😄 

Anonymkode: 6cc14...b95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Motivasjon er dessverre ikke en følelse som varer. Jeg har funnet at et positivt tankesett, visualisere fremover og virkelig ta tak i uvanene og assosiasjonene rundt (tv = mat f.eks.) har vært det beste for å holde ut over lang tid. I tillegg så er jeg mer avslappet om det sklir ut en dag, for dårlig samvittighet og skyldfølelse over matinntak fører aldri til noe bra. 

Anonymkode: c7fc5...fa5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lama_Drama

Jeg må bare drite i motivasjon og jobbe på. Det sKAL gå, så da får motivasjonen heller mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier som de over her, du kan ikke satse på at motivasjonen skal være der hele tiden, du må satse på selvdisiplin. Planlegg og har rutiner på kosthold/aktiviteter, prøv å følg de så godt som mulig. 

Det tar nok litt tid før man venner seg til at kroppen forandrer seg. Du må bare stole på framgangen. 6 kilo er veldig bra! Du har jo gått ned 1/3 allerede, så vær stolt over det. 

Anonymkode: 560ce...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når motivasjonen tar slutt, så kommer disiplinen inn;) Særlig når det går saktere, for det kommer det til å gjøre jo mer du mister(som oftes). Kanskje sett opp noen gulroter etterhvert; minus 3 kilo ny treningstights, sko, kino, whatever. Bare ikke cheatmeal;)

Anonymkode: 9a9aa...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Motivasjon er flyktig, og ikke noe man bør være avhengig av. 

For min del er det vaner som redder meg. Jeg er et vanedyr, og har en tydelig og konkret plan for både kosthold og trening. Ikke noe overdrevet så jeg går sulten eller blir lei, men helt gjennomførbart. Har jeg motivasjon, er det enkelt. Når motivasjonen mangler, må jeg stenge tankene litt ute og prøve å gå over i autopilot. Følge planen slavisk. Se på det som en jobb. Jeg slutter ikke å gjøre arbeidsoppgavene mine på jobb selv om jeg er umotivert innimellom. 

Motivasjon fungerer som en boost når den av og til dukker opp. :) 

Anonymkode: 18b17...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke belage deg på motivasjon, for den kan variere og påvirkes av andre ting som motiverer mer i øyeblikket. Disiplin er ordet. Ikke forvent at du skal være motivert til alt hele tiden. Det gjelder alt i livet. 

Anonymkode: a0039...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode rutiner, delmål og belønninger som ikke er mat eller drikke når du har nådd et delmål. F.eks. et par nye sko, en luksuriøs hudkrem, ansiktsbehandling hos hudpleier eller hva det nå måtte være. Og husk at kosthold har større effekt på selve vektnedgangen enn trening, så det er bedre å droppe en treningsøkt (evt. bare gå en tur) enn å skeie ut med mat - etter min oppfatning. Skal selv ned 8-10 kg og fokuserer først og fremst på kosthold og lett mosjon, når jeg har nådd målvekt har forbrenningen gått ned, og da begynner jeg med systematisk trening for å øke den.

Utforde evt. deg selv med å lage god og smakfull mat som passer inn i kostholdet ditt :) 

Endret av Roci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Motivasjonen har forsvunnet her også, nå er det kun appen lifesum som holder meg gående! Eller er vel kanskje en slags motivasjon det også kanskje...

Anonymkode: cb62a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det har kommet mange gode råd her, som jeg bruker selv. Jeg (som alle andre) kjenner også at motivasjonen går i bølgedaler. Da hjelper det å ha en klar plan. Jeg ukeshandler og planlegger omtrent alt jeg skal spise for en uke av gangen, i et notat på tlf. Da vet jeg hvordan uka skal ende kalorimessig, og det er mindre fristende å sprekke fordi jeg ser konsekvensene i planen. 

Andre råd jeg bruker:

- Delmål. Legger inn ett delmål for meg selv for hver periode (trådene jeg er med i her). Nå var det 17.mai, da det ligger nesten midt mellom påske og sommer. 
- Har et notat på tlf med mål, delmål, hva jeg gleder meg til, hvilke klær jeg skal passe inn i, etc. Her fører jeg også ukentlig vekt og månedlig målebånd-mål. Også setter jeg inn emojis når jeg når delmål, passer inn i nytt plagg etc. Å lese i dette dokumentet hjelper på motivasjonen. For jeg ser både hva jeg har klart og hva jeg jobber for å klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er det eneste som funker å se harde tall. Jeg har pulsklokke som måler makspuls, jeg måler meg og jeg veier meg jevnlig og fører statistikk på det. Samtidig teller jeg kalorier og er ganske hard med meg selv, men ikke verre enn at jeg spiser noe digg i helgene. Jeg er veldig typen som vil at alt skal gå veldig fort og jeg føler at vekta står på stedet hvil, men når jeg ser på loggen bakover, ser jeg at jeg faktisk går ned jevnt og trutt. Har nå begynt å kjøpe skikkelig fine sommerklær som er en størrelse mindre enn jeg bruker nå, har allerede gått ned én størrelse og det er utrolig gøy! 

En annen ting som har vært fundamentalt viktig for meg, er å endre definisjonen av hva kos er. Jeg gjør ting jeg liker, er med folk jeg er glad i og prøver å begrense hvor mye jeg koser meg med mat. Et glass vin i helga, en bedre middag eller en liten sjokolade for kosens skyld er nok, jeg trenger ikke bli mett på snacks. Er flere helger jeg rett og slett har gitt blaffen i å kjøpe noe snacks fordi jeg ikke har vært sulten på noe søtt og det er for meg så gøy å se vekta gå ned at det er belønning nok i seg selv :)

Anonymkode: 73e6c...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er motiverende når jeg må lage nye hull i belter, og at ingen av klærne mine strammer lenger 😄  Fortsetter det sånn i samme tempo må jeg snart ut å kjøpe meg litt nye klær også.   Det er også motiverende at andre begynner å legge merke til at jeg har gått ned en del (pussig nok ser jeg ikke så stor forandring på kroppen selv).

Anonymkode: 0b3b7...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...