AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Del Skrevet 11. mai 2021 Mannen bruker ordet «etterpå» for ting som skjer opptil flere måneder fram i tid. Mens når jeg hører ordet «etterpå», tenker jeg. Det omhandler noe samme dag. F.eks. Spurte jeg snekker-mannen når tid de er ferdig å bygge garasjen til naboen og han svarte «etterpå», det for meg vil si senere i dag, mens i realiteten er de ikke ferdig for i begynnelsen av juni kanskje. Han mener det at etterpå betyr på et senere tidspunkt og kan omså bety til neste år. Hva synes dere? Tenker ikke dere også at når noen svarer «etterpå» så er det snakk om snart og ikke potensielt flere måneder til? Anonymkode: 75f04...30e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Del Skrevet 11. mai 2021 Enig med deg 😂 etterpå må være samme dag i mitt hode Anonymkode: 256eb...5be 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 11. mai 2021 #3 Del Skrevet 11. mai 2021 Enig. Etterpå i denne sammenhengen vil for meg være innen maks et par timer. 'Jeg skal gjøre det etterpå' betyr at jeg skal gjøre det med en gang jeg er ferdig med det jeg holder på med nå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Del Skrevet 11. mai 2021 Etterpå er ingen tidangivelse, det sier noe om når i forhold til en handling. Etterpå hva skal han bli ferdig med garasjen? Det sier ikke noe om når, men om det skal skje før eller etter en spesifikk hendelse. Så om den spesifikke hendelse er når garasjen blir ferdig, så er ikke etterpå et svar, uansett om det var i dag eller neste måned. Skal han gjøre ferdig garasjen etterpå at den er ferdig? For det meste brukes etterpå om noe i nåtid som skal gjøres når handlingen man holder på med nå er over. Anonymkode: c48c8...cd5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mannen bruker ordet «etterpå» for ting som skjer opptil flere måneder fram i tid. Mens når jeg hører ordet «etterpå», tenker jeg. Det omhandler noe samme dag. F.eks. Spurte jeg snekker-mannen når tid de er ferdig å bygge garasjen til naboen og han svarte «etterpå», det for meg vil si senere i dag, mens i realiteten er de ikke ferdig for i begynnelsen av juni kanskje. Han mener det at etterpå betyr på et senere tidspunkt og kan omså bety til neste år. Hva synes dere? Tenker ikke dere også at når noen svarer «etterpå» så er det snakk om snart og ikke potensielt flere måneder til? Anonymkode: 75f04...30e De gangene jeg har opplevd det samme har det vært en måte å si "jeg vet ikke" på. "Når er dere ferdige med å bygge garasjen til naboen?" "Etterpå". (Oversatt: Jeg vet ikke! Det tar den tiden det tar, og jeg kan ikke gi noen nærmere tidsangivelse enn det. Vi er ferdig med jobben når garasjen er ferdig) Anonymkode: 5f512...52f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg kunne brukt "etterpå" slik om hendelser frem i tid: "Vi skal på fjelltur i juli, og etterpå drar vi på hytta". Det er to hendelser, så her vil "etterpå" gi mening. Anonymkode: 785a9...f0c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De gangene jeg har opplevd det samme har det vært en måte å si "jeg vet ikke" på. "Når er dere ferdige med å bygge garasjen til naboen?" "Etterpå". (Oversatt: Jeg vet ikke! Det tar den tiden det tar, og jeg kan ikke gi noen nærmere tidsangivelse enn det. Vi er ferdig med jobben når garasjen er ferdig) Anonymkode: 5f512...52f Høres ikke bra ut i mine ører iallfall. Anonymkode: 785a9...f0c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Del Skrevet 11. mai 2021 Enig med deg, for meg vil etterpå være i løpet av samme dag, helst innen et par timer. Anonymkode: 12e13...086 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ikke bra ut i mine ører iallfall. Anonymkode: 785a9...f0c Jeg er enig, det virker som om det er en "passiv-aggressiv" måte å svare på, kanskje det til og med er ment humoristisk, men jeg har opplevd at "etterpå" kan bli brukt på den måten når de ikke har et bedre svar å gi. Anonymkode: 5f512...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 11. mai 2021 #10 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kunne brukt "etterpå" slik om hendelser frem i tid: "Vi skal på fjelltur i juli, og etterpå drar vi på hytta". Det er to hendelser, så her vil "etterpå" gi mening. Anonymkode: 785a9...f0c Ja det kan jeg også si. Og akkurat da kan det gjerne være snakk om langt frem i tid. Men som du sier, da er det to hendelser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): De gangene jeg har opplevd det samme har det vært en måte å si "jeg vet ikke" på. "Når er dere ferdige med å bygge garasjen til naboen?" "Etterpå". (Oversatt: Jeg vet ikke! Det tar den tiden det tar, og jeg kan ikke gi noen nærmere tidsangivelse enn det. Vi er ferdig med jobben når garasjen er ferdig) Anonymkode: 5f512...52f Da er det jo et ironisk/sarkastisk svar. Det er noe helt annet. Anonymkode: 5136d...cf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 11. mai 2021 #12 Del Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er enig, det virker som om det er en "passiv-aggressiv" måte å svare på, kanskje det til og med er ment humoristisk, men jeg har opplevd at "etterpå" kan bli brukt på den måten når de ikke har et bedre svar å gi. Anonymkode: 5f512...52f Hehe. Jeg kom på nå at jeg også har brukt begrepet litt aggressivt. Til barna for eksempel, når de maser for hundrede gang om 'når er vi fremme?', 'når skal vi kjøpe isen du lovte?' Så halvfreser jeg tilbake ETTERPÅ! (Men da er det likevel snakk om ganske kort tid, maks et par timer) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #13 Del Skrevet 11. mai 2021 Etterpå betyr rett etter (påfølgende) det man driver med der og da. Feks. sitter man og spiser er etterpå etter man er ferdig med å spise. Klipper man plenen er etterpå rett etter man har blitt ferdig. Man kan også bruke det ved å fortelle om to hendelser, som da henger sammen, hvor etterpå er påfølgende den første, men det korrekte da blir egentlig "deretter". Anonymkode: 5136d...cf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuith Skrevet 11. mai 2021 #14 Del Skrevet 11. mai 2021 Dere hadde ikke snakket om noe annet litt tidligere som denne "etterpå" kunne relateres til, da? Type: Kona: "kanskje vi skal bygge ny terrasse til sommeren?" Mann: "....ja vi må vel nesten det" 5 minutter senere: Kona: "og så skulle du gjort ferdig garasjen til naboen, når skal du ta det mon tro?" Mann: "...etterpå" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #15 Del Skrevet 11. mai 2021 Nuith skrev (1 time siden): Dere hadde ikke snakket om noe annet litt tidligere som denne "etterpå" kunne relateres til, da? Type: Kona: "kanskje vi skal bygge ny terrasse til sommeren?" Mann: "....ja vi må vel nesten det" 5 minutter senere: Kona: "og så skulle du gjort ferdig garasjen til naboen, når skal du ta det mon tro?" Mann: "...etterpå" Nei. Han svarer sånn til alt. Og jeg føler selv det er en stygg sarkastisk måte å svare på på spørsmål han ikke er sikker på. Isteden kunne han svart «usikkert/vet ikke/kanskje i slutten av måneden» for sånn spør han hvis andre spør. Når jeg spør sier han bare «etterpå» som en måte for å enten forvirre eller bare være dust 😅 Anonymkode: 75f04...30e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FemaleFuryFancies Skrevet 11. mai 2021 #16 Del Skrevet 11. mai 2021 (endret) Slettet av bruker. Endret 1. september 2021 av FemaleFuryFancies Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå