AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Hei. jeg er klar over at ingen av dere kan gi meg svaret på dette, det er det kun legen som kan, men siden jeg ikke har time endå ønsker jeg å dele mine tanker med andre og høre hva dere tenker. Fikk positiv test i midten av mars. Er i uke 12 på førstkommende torsdag, altså om to dager. Jeg bekymrer meg sånn for MA. Jeg har noen gravid-symptomer, men ikke voldsomt mange og ikke veldig sterke. Det tydeligste er vel at jeg er trett og sover mye. Ellers er jeg litt kvalm, men har aldri kastet opp. Har ømme brystvorter, men ikke direkte ømme pupper. Føler at symptomene kommer og går litt, og at de oppleves sterkere på dager med lite søvn natten i forveien. Jeg tenker mye på at jeg har en del odds i mot meg. Jeg er overvektig (fedme i følge bmi, bmi på ca 31, men trener en del og har muskler), og jeg er heller ingen ungdom (blir 34 i år). Jeg har tatt en del angrepiller gjennom livet. I alle fall over 5, kanskje nærmere 10. Jeg er så redd for MA, og tenker på det hele tiden. Er også redd for all kjeften jeg kommer til å få av jordmor/ lege siden jeg ble gravid som feit. Har derfor ikke bestilt time enda, da jeg vil vente til etter uke 12, og fordi jeg jobber veldig med å prøve å gå ned litt før kontroll. Bare en/to kilo, for å få bmi så nær 30, eller helst under, som mulig. Sulter meg på ingen måte, men trener fortsatt moderat (er obs på puls) og spiser sunt og variert. Har ikke hatt noen blødninger/spotting så langt i svangerskapet. Greier ikke finne konkrete tall på hvor vanlig MA er. Føler det skjer med «alle» første graviditet. Har skjedd med flere venninner og kollegaer av meg, og her inne virker det jo som det er selve normalen. Huff. Langt innlegg. Noen som har noen innspill? Tusen takk. Anonymkode: c711e...7c9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Stor klem til deg! Du må ikke prøve å gå ned noe, det er ingen som kommer til å kjefte på deg for vekta og mest sannsynlig er alt fint med lille i magen. Ikke vent med å bestille time, gjør det i dag! Ring helsestasjonen og få time. Det er viktig at du får god oppfølging og de vil også berolige deg. Du kan også bestille time privat hos gynekolog for å ta ultralyd og sjekke at alt står bra til med lille. Jeg har opplevd MA i et svangerskap med mye symptomer og fått friske barn i svangerskap med lite symptomer. MA er ikke så vanlig, men sannsynlig er alt i skjønneste orden Anonymkode: f5425...8ab 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stor klem til deg! Du må ikke prøve å gå ned noe, det er ingen som kommer til å kjefte på deg for vekta og mest sannsynlig er alt fint med lille i magen. Ikke vent med å bestille time, gjør det i dag! Ring helsestasjonen og få time. Det er viktig at du får god oppfølging og de vil også berolige deg. Du kan også bestille time privat hos gynekolog for å ta ultralyd og sjekke at alt står bra til med lille. Jeg har opplevd MA i et svangerskap med mye symptomer og fått friske barn i svangerskap med lite symptomer. MA er ikke så vanlig, men sannsynlig er alt i skjønneste orden Anonymkode: f5425...8ab Ts her. Tusen tusen takk for svar ❤️❤️ Skal bestille time. Anonymkode: c711e...7c9 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 De går utifra bmi før graviditet, så det hjelper ikke å slanke seg nå. Og ingen kommer til å kjefte på deg, du har ikke gjort noe galt 🤗 Anbefaler deg å bestille time til lege så fort som mulig, slik at du får tatt blodprøver, fylt ut helsekort og sendt henvisning til ordinær ultralyd. Ellers anbefaler jeg også en tidlig ultralyd, det bestiller du selv hos en privat aktør, og du får kjapt time. Da kan du senke skuldrene når du får se at alt står bra til 😊 Hadde selv ingen symptomer, tenker du heller skal nyte at du slipper unna plager. Men skjønner bekymringen! Gratulerer og lykke til. Få bestilt deg en legetime nå i løpet av dagen, så er det gjort 👍 Anonymkode: de565...525 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Jeg er høygravid med nr tre og har hatt få symptomer i alle tre svangerskapene. Med første var jeg bare trøtt, med andre kjente jeg nesten ikke noe (litt uggen innimellom) og nå med tredje var jeg tidvis kvalm og hadde ømme pupper. Har også hatt en MA, da hadde jeg absolutt ingen symptomer og hadde en skikkelig dårlig følelse fra positiv test. Nå er du kommet så langt at de verste symptomene er i ferd med å gi seg, mange føler seg ikke gravide etter uke 12 fordi man ikke kjenner på symptomene lenger og magen og spark foreløpig er fraværende. Så ikke vær redd for at symptomene nå blir borte 😊 Ang overvekt så tenker jeg at lege/jordmor synes det er bedre at du tar kontakt med helsevesenet og får den oppfølgingen du skal ha enn at du sitter hjemme og «skammer deg» over å være overvektig. Du bør jo få tatt noen blodprøver snart, samt få henvisning til OUL. At du er blitt gravid på egen hånd (selvfølgelig med hjelp av mannen ) er jo bare bra. Det viser at kroppen din fint kan takle en graviditet. BMI kan være veldig misvisende for de som trener en del fordi muskler veier mer enn fett, så ikke heng deg opp i akkurat det tallet 😊 Anonymkode: 2e554...212 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 Det beste du kan gjøre for å finne ut om det er MA er å bestille en ultralydundersøkelse privat😊 Ikke la frykten for andres fordommer stoppe deg. Det kommer mer frem i lyset nå (nrk serien et feitt liv og en artikkel i vg i går) om at overvekt har så mange årsaker enn at man er lat. Gener, bakteriesammensetning i tarmen for eksempel. Nordmenn spiser mindre sukker enn før og er mer aktive enn før og likevel øker gjennomsnittsvekt. Ta med deg kiloene dine til en ultralydundersøkelse. To kilo fra eller til, du bør prioritere barnet og du bør vite om barnet har det bra, om det lever i magen. Sett det foran deg selv. Du er sterk!! Anonymkode: e3ec6...dab
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det beste du kan gjøre for å finne ut om det er MA er å bestille en ultralydundersøkelse privat😊 Ikke la frykten for andres fordommer stoppe deg. Det kommer mer frem i lyset nå (nrk serien et feitt liv og en artikkel i vg i går) om at overvekt har så mange årsaker enn at man er lat. Gener, bakteriesammensetning i tarmen for eksempel. Nordmenn spiser mindre sukker enn før og er mer aktive enn før og likevel øker gjennomsnittsvekt. Ta med deg kiloene dine til en ultralydundersøkelse. To kilo fra eller til, du bør prioritere barnet og du bør vite om barnet har det bra, om det lever i magen. Sett det foran deg selv. Du er sterk!! Anonymkode: e3ec6...dab Tusen takk ❤️ Anonymkode: c711e...7c9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det beste du kan gjøre for å finne ut om det er MA er å bestille en ultralydundersøkelse privat😊 Ikke la frykten for andres fordommer stoppe deg. Det kommer mer frem i lyset nå (nrk serien et feitt liv og en artikkel i vg i går) om at overvekt har så mange årsaker enn at man er lat. Gener, bakteriesammensetning i tarmen for eksempel. Nordmenn spiser mindre sukker enn før og er mer aktive enn før og likevel øker gjennomsnittsvekt. Ta med deg kiloene dine til en ultralydundersøkelse. To kilo fra eller til, du bør prioritere barnet og du bør vite om barnet har det bra, om det lever i magen. Sett det foran deg selv. Du er sterk!! Anonymkode: e3ec6...dab Tusen takk for svar ❤️ Anonymkode: c711e...7c9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er høygravid med nr tre og har hatt få symptomer i alle tre svangerskapene. Med første var jeg bare trøtt, med andre kjente jeg nesten ikke noe (litt uggen innimellom) og nå med tredje var jeg tidvis kvalm og hadde ømme pupper. Har også hatt en MA, da hadde jeg absolutt ingen symptomer og hadde en skikkelig dårlig følelse fra positiv test. Nå er du kommet så langt at de verste symptomene er i ferd med å gi seg, mange føler seg ikke gravide etter uke 12 fordi man ikke kjenner på symptomene lenger og magen og spark foreløpig er fraværende. Så ikke vær redd for at symptomene nå blir borte 😊 Ang overvekt så tenker jeg at lege/jordmor synes det er bedre at du tar kontakt med helsevesenet og får den oppfølgingen du skal ha enn at du sitter hjemme og «skammer deg» over å være overvektig. Du bør jo få tatt noen blodprøver snart, samt få henvisning til OUL. At du er blitt gravid på egen hånd (selvfølgelig med hjelp av mannen ) er jo bare bra. Det viser at kroppen din fint kan takle en graviditet. BMI kan være veldig misvisende for de som trener en del fordi muskler veier mer enn fett, så ikke heng deg opp i akkurat det tallet 😊 Anonymkode: 2e554...212 Tusen takk for svar ❤️ Anonymkode: c711e...7c9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): De går utifra bmi før graviditet, så det hjelper ikke å slanke seg nå. Og ingen kommer til å kjefte på deg, du har ikke gjort noe galt 🤗 Anbefaler deg å bestille time til lege så fort som mulig, slik at du får tatt blodprøver, fylt ut helsekort og sendt henvisning til ordinær ultralyd. Ellers anbefaler jeg også en tidlig ultralyd, det bestiller du selv hos en privat aktør, og du får kjapt time. Da kan du senke skuldrene når du får se at alt står bra til 😊 Hadde selv ingen symptomer, tenker du heller skal nyte at du slipper unna plager. Men skjønner bekymringen! Gratulerer og lykke til. Få bestilt deg en legetime nå i løpet av dagen, så er det gjort 👍 Anonymkode: de565...525 Okei, da er hasteslanking nå fånyttes altså 😅 Takk for svar ❤️ Anonymkode: c711e...7c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå