Gå til innhold

Deres førsteklassinger, leker de med eldre barn på fritiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Går de på besøk og aktivt oppsøker eldre barn i klassene over seg?

Rundt oss er det en del 8-9åringer som leker sammen. De har litt erfaring i være ute alene og sykle større avstander uten å ha med voksne. Men siste uken har det hengt seg på førsteklassinger på 6-7 år som ikke ser ut til å være like moden/ha den erfaringen. 
Vi bor langs en trafikkert fylkesvei og har andre «farer» i miljøet, så jeg har først i år begynt å sluppet min 9 åring selvstendig om ettermiddagen.

Men føler ikke de eldste skal trenge å «passe» på andre barn. Det må være foreldrenes oppgave. 

Hva tenker dere? Holder barna seg for det meste på de i sitt eget trinn, eller de som er 2-3 år eldre?

Anonymkode: b7482...3c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva tenker dere? Holder barna seg for det meste på de i sitt eget trinn, eller de som er 2-3 år eldre?

Og hvilke regler har dere i såfall for de? Her lurer jeg litt på om foreldrene til de i første er klar over hvor langt barna sykler for å treffe andre eldre barn. Og hvilke konsekvenser det har for de.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jo at dette kanskje ikke er noe du skal legge deg borti? Hvis de eldre barna ikke vil ha dem med, så sier de vel at de ikke får være med. 

Anonymkode: c7799...4a5

• Liker 1
Skrevet

Noen har jo "frislipp" på barna fra de begynner på skolen. Her var de med de som var på trinnet, var altså ikke med eldre barn men de som var på trinnet. Men har noen venninner på "landet" og der vet jeg de er mer på tvers siden de ikke har de samme valgmulighetene.

Men det er jo egentlig ikke et problem, de eldre barna evner vel å gi beskjed hvis de ikke vil leke med de små.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke ditt problem. 

Anonymkode: 735f4...ba9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men føler ikke de eldste skal trenge å «passe» på andre barn. Det må være foreldrenes oppgave

Hvem sier at 8-9 åringene skal "passe" på 6-7 åringene?

AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på om du lurer på om det er greit at barn leker på tvers av trinn eller om det er greit at barn på 6-7 år får leke ute uten tilsyn av voksne. Her i gata er det flest førsteklassinger, så naturlig at de leker sammen. Men de leker da også fint med de som er 1-2 år eldre. Nå har ikke vi noen trafikkert vei i nærheten da, så også fireåringene får leke ute uten tilsyn. Og de leker jo også med de på 6-7 uten at det betyr at de eldste passer på eller har ansvar for de. 

Anonymkode: a09f8...824

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, kun de som er året eldre.

Anonymkode: 005c4...625

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker jo at dette kanskje ikke er noe du skal legge deg borti? Hvis de eldre barna ikke vil ha dem med, så sier de vel at de ikke får være med. 

Anonymkode: c7799...4a5

Det er min tanke også. Det er jo foreldrene deres som må bedømme om de mener deres barn er modne nok til å ferdes langs veien eller til andre på egen hånd. Det vil jo aldri være en generell enighet om når man slipper barn fri i trafikken uten at det betyr at de som lar barna gjøre det tidligere er uforsiktige eller de som venter lengst er hysteriske. At yngre barn leker med eldre barn er ikke det samme som at de eldre barna forventes å passe på de yngre. 

Skrevet

Min førsteklassing på 6.5 år leker mye med barn som er to og tre år eldre. De pleier å leke på nabolagets lekeplass, og noen ganger hjemme hos hverandre. Jeg syntes det bare er positivt at han har venner i forskjellige aldre. På skolen leker han mest med jenter på samme trinn, mens utenom skolen er det flest gutter. Etter det jeg kan se er gutten min veldig frempå og tar mye initiativ, så han blir ofte bedt med i lek av de litt enldre barna. De eldre passer nok litt ekstra på, men ser ikke på det som negativt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...