Gå til innhold

En 8-åring som har altfor god tid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min er den mest avslappete, mest wimsete figuren jeg vet om. Han duller rundt i huset, glemmer hva han gjør, og har null progresjon med ting, med mindre man minner han på det han skal gjøre. Det forutsetter at man er på han; passer på; presser på.

Et eksempel er frokosten. Vi står tidligere opp for å tilpasse oss. Å smøre sin første skive tar i snitt 7-9 minutter. Da er søstra ferdig med hele matpakken og godt i gang med å spise. Forsinkelsen ligger i at han ikke vet hva han skal ta på, at han glemmer hva han skal, at han synger/nynner/snakker ved bordet med tankene et helt annet sted. I dag brukte han 13 minutter før skive nr 1 var smurt, 11 av de foran en tom skive. Med en lang rekke påminnelser om å smøre skiva si, etter 5-6 påminnelser om å komme til bordet osv.

På én måte misunner jeg ham denne avslappetheten. Klokke fins ikke. Han har en indre ro som er nesten utenomjordisk. På den andre siden blir vi foreldre de kjipe som stadig vekk må mase på ham. Nærmest uavbrutt på morgenene. Vi har prøvd uten, men da trenger han hjelp til skivesmøring og alt sammen, inklusive påkledning. Der gjør vi han en bjørnetjeneste, om vi fostrer opp en uselvstendig gutt.

Er det noen som kjenner seg igjen med sine barn? Har dere tips? Vil det gå over på et tidspunkt?

Anonymkode: 0d972...8a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner igjen åtte åringen her i slik adferd. Hun bruker et kvarter på do, altså for å bare tisse.. Skjønner ikke hvordan hun år det til.. 🙄

Tannpus glir også ofte over i et kvarter, og da er hun ikke halvferdig engang.. Hun ser på speilbildet sitt, synger, danser, pusser litt innimellom, smiler til seg selv osv.. 

Noen ganger hvis jeg blir sur så stresser hun skikkelig men lite effektivt for hun løper bare i en sirkel.. 

Når hun spiser så bruker hun glatt en halvtime på ei skive.. Småbiter... 

Alt tar tid, masse tid. Når jeg peser på at nå må hun skyndte seg så foreslår hun at hun kan stå opp tidligere, vi står allerede opp minst en time før skolen begynner, og det tar bare 5 min å gå opp dit.. 

Gruer meg til ungdomstida 😱

Anonymkode: 99dbb...d6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ei som nå er blitt 13 trenger fortsatt god tid men vi kommer oss ut døren hver morgen og rekker skolen.

Vi droppet frokost før skolen for hun spiste ingenting like vel, skolen har minimat så sender med ekstra mat så blir som frokost.

Tidligere var hun veldig småspist, men nå sender vi med 4 skiver og dem er ofte opp spist.

Alle rapporter og tilbakemeldinger fra skolen går også på at ting tar tid. Hun er bare slik skrudd sammen. 

Anonymkode: 0c715...529

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, bruk 5 minutter sammen med ungen din og hjelp ham!? Du trenger ikke gjøre tingene for ham, men vær til stede, liksom.  

Anonymkode: 2662b...688

Skrevet

Noen er bare laget slik, guttungen har en kamerat som fint kan bruke 20 minutter på å komme seg fra rommet til gangen så hvis jeg skal sende han hjem kl. 19 så må jeg begynne å gnåle kl. 1830. Han surrer seg vekk når han tar på skoene og skal prate og så finner han et eller annet som han begynner å styre med eller skal prate om. Det er faktisk litt underholdningsverdi i å få han avgårde. Litt raskere i vendingen nå når han er blitt 10 men fortsatt såpass treig at guttungen holder på å gå ut av sitt gode skinn når vi skal få han avgårde. :ler:

Moren har sagt at han alltid har vært slik og det blir nok ikke store endringen med årene heller, han er visst lik faren... 😄 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres gjenkjennbare ut. «Skynde seg» eksisterer ikke. Sønnen min er en meget velfungerende, men særs lite stressa 22-åring nå 🙄 Starte tidlig nok, og innse at mas bare fikk ting til å ta lengre tid, hjalp ihvertfall meg. 

Anonymkode: a949a...4e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får litt assosiasjoner til min bror, helt ute av stand til å skynde seg, dog blir han veldig stressa og det gjør det gjerne bare verre. Foreldrene våre skilte lag og jeg bodde hos mor og han hos far, men så skulle min mor bort for ett eller annet, så jeg skulle dra på skolen fra min fars hus, og ta bussen med min bror. Jeg var vel 9år og han 16år, likevel var det jeg som måtte mase på ham for å få ham ut døra :dry:
Vet ikke hva råd jeg skal gi men kanskje det kan være aktuelt å se nærmere på dette fokusrelaterte utførelsesvansker? Ikke som i at det nødvendigvis er sykelig det som beskrives her, men behandlingstilnærmingene kan kanskje hjelpe likevel?

Anonymkode: 358c7...a39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er min 8 åring også. Det var deilig å lese at det finnes flere! Vi må ofte puste dypt og lenge med magen for å ikke bli irritert av hans gode tid. Det vi ser er at han kan når han må. 

På morgenen ordner han seg selv, og drar til skolen alene. Det har han gjort i ett år. I starten lagde vi avkrysningsliste hver morgen som han måtte gjennom, og to alarmer på telefonen som hjelper han med å passe tiden. 

Om kvelden går rutinene fort unna når han tannpussetiden går utover lesetiden - desto raskere han er, desto mer lesetid. 

Han koser seg masse når han kan gruble og tenke, og da går altså tiden. Han elsker også å skravle. 

Anonymkode: d1452...bfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn er min 8 åring også. Det var deilig å lese at det finnes flere! Vi må ofte puste dypt og lenge med magen for å ikke bli irritert av hans gode tid. Det vi ser er at han kan når han må. 

På morgenen ordner han seg selv, og drar til skolen alene. Det har han gjort i ett år. I starten lagde vi avkrysningsliste hver morgen som han måtte gjennom, og to alarmer på telefonen som hjelper han med å passe tiden. 

Om kvelden går rutinene fort unna når han tannpussetiden går utover lesetiden - desto raskere han er, desto mer lesetid. 

Han koser seg masse når han kan gruble og tenke, og da går altså tiden. Han elsker også å skravle. 

Anonymkode: d1452...bfc

Det var akkurat som å lese om gutten min! :) Kjekt at flere kjenner seg igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis du trekker deg ut av disse situasjonene? Avtaler at neste uke må han stå opp og gjøre seg klar på egenhånd før skolen, uten påminnelser. Du har kanskje forsøkt før, men av egen erfaring vet jeg at det er vanskelig å slippe kontrollen helt. Det er jo ikke verdens undergang hvis han blir for sen på skolen et par dager, kanskje han lærer?

Anonymkode: 3d55d...13b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Typisk nordmann 🙂 

Anonymkode: c62f5...a51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva skjer hvis du trekker deg ut av disse situasjonene? Avtaler at neste uke må han stå opp og gjøre seg klar på egenhånd før skolen, uten påminnelser. Du har kanskje forsøkt før, men av egen erfaring vet jeg at det er vanskelig å slippe kontrollen helt. Det er jo ikke verdens undergang hvis han blir for sen på skolen et par dager, kanskje han lærer?

Han blir hentet av taxi, sammen med søstra si (vi bor ut i gokk, kan du si). Så om jeg lar det skure helt, går det utover andre - eller han kommer seg ikke på skolen. Noen dager er også bedre enn andre, men jeg når vi lar det skure og gå, ender det ofte med hastesmøring av skiver og hastepakking av sekken - av oss voksne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Han blir hentet av taxi, sammen med søstra si (vi bor ut i gokk, kan du si). Så om jeg lar det skure helt, går det utover andre - eller han kommer seg ikke på skolen. Noen dager er også bedre enn andre, men jeg når vi lar det skure og gå, ender det ofte med hastesmøring av skiver og hastepakking av sekken - av oss voksne.

La han lage matpakken sin mens han spiser kveldsmat, og legge frem klær og pakke sekken om kvelden. Og er han ikke klar til taxien kommer så får han gå på skolen i pysj? Han må lære at det oppstår konsekvenser når han er treig, akkurat nå lærer han bare at hvis han ikke rekker ting selv så ordner andre opp for ham.

Nå høres jeg sikkert ekstrem ut, men er gift med en slik type, og som voksen er han fortsatt vant til at andre ordner opp når han ikke rekker det. Kronisk treig og kronisk tidsoptimist. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg skjønner deg godt. Det blir dog litt voldsomt med et slikt opplegg. Vi har nok konflikter som det er med spilling og alt det der. Men jeg setter stor pris på innspillet!

Må jo si at jeg har en kamerat som er slik også, når du nevner mannen din. Han fikk alltid beskjed om avreise/oppmøte minst 15 minutter før alle andre, så da kom han omtrent til rett tidspunkt. Ble litt irritert da han skjønte at hele vennekretsen ga han tider som er annerledes enn alle andre sine...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan han få en naturlig konsekvens som å gå på skolen uten frokost hvis han ikke rekker å spise den skiven? Gi ham jevnlige påminnelser. Ikke av typen" nå må du smøre skiva!", men bare: "Taxien kommer om fem minutter. Hvis du ikke har spist da, så rekker du ikke frokost". 

Når taxien kommer så kaster du uspist skive og sender ham avgårde. Ikke kjeft eller moraliser, det er bare sånn det blir. Kanskje han kan lære av egne konsekvenser?

Anonymkode: be6a4...0f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...