AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #1 Skrevet 11. mai 2021 Har vært utenfor arbeidslivet i 5 år, og skal starte å jobbe i en fulltidsstilling i disse dager. og da lurer jeg på, hvordan er klesstilen i kontor jobber egentlig ? Er det noe kleskode? Kjenner jeg gruer meg😩 Anonymkode: f866f...143
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Skrevet 11. mai 2021 Min samboer har kontorjobb i kommunen. Går i helt vanlige klær, det gjør også alle andre der. Anonymkode: 10dff...169
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 Det kommer helt an på bransjen. Anonymkode: 54590...dc3 5
MsWopi Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 Gratulerer med ny jobb! Jeg tenker at din nye leder garantert vil synes det er greit om du ringer og spør om dresscode. Alternativet er å kle seg pent uten å overdrive. Svart bukse, en pen bluse og en cardigan. Siste tar du på hvis de andre er mer hverdagslig kledd. På denne måten vil du uansett ikke kunne bomme veldig. Lykke til i ny jobb! 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Det er som sagt veldig bransjeavhengig, men enig med forrige taler. Mørk bukse som ikke er jeans, bluse, sko som ikke er sneakers, og en nøytral cardigan vil passe inn de fleste steder. Anonymkode: 2a920...f56 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er som sagt veldig bransjeavhengig, men enig med forrige taler. Mørk bukse som ikke er jeans, bluse, sko som ikke er sneakers, og en nøytral cardigan vil passe inn de fleste steder. Anonymkode: 2a920...f56 Hos oss ville det vært overpynta. Mens andre steder ville det passe fint. En må rett og slett spør om formell/uformell kleskode hvis en lurer. Anonymkode: 0c0cc...708 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 Overpynta? Fordi det ikke er jeans da eller? Nordmenn er så rare. Gud forby at noen kler seg pent... Anonymkode: 04070...54f 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 "Kontor" kan jo være alt fra saksbehandling hos kommunen der jeans og genser er grei skuring, til sekretær for et advokatfirma der det forventes pen bukse, bluse og hæler på skoene. Tror du får bedre svar her om du sier noe om hvilken type jobb det er snakk om ts. Anonymkode: fa2c6...49d 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hos oss ville det vært overpynta. Mens andre steder ville det passe fint. En må rett og slett spør om formell/uformell kleskode hvis en lurer. Anonymkode: 0c0cc...708 Så jeg ville vært overpyntet hvis jeg kom i min mørkeblå eller svarte bukse, hvite/lyseblå linskjorte og grønne cardigan, og småsko i skinn? Anonymkode: 2a920...f56
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 De fleste steder er folk vanlig kledd, i jeans, gjerne joggesko og genser. Møt opp i noe ordentlig og rent (trenger ikke ta frem joggebuksa og hettegenseren mer som), og om du føler at de andre er mye bedre kledd er det bare å dra på shopping om du ønsker deg en lignende stil. Anonymkode: beefb...170 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 Hos oss kan man gå i helt vanlig hverdagstøy. Du kan lese en del ut fra hva de som intervjuet deg hadde på seg, men som andre har sagt, det er ingenting i veien for å ringe eller sende en mail til arbeidsgiver og spørre om det er en kleskode du skal forholde deg til. Anonymkode: d275b...4f5 1
Liljerød Skrevet 11. mai 2021 #12 Skrevet 11. mai 2021 Kle deg nøytralt, pent og rent tøy. Helst mørk bukse (kan godt være mørk jeans etter mitt syn, men ikke slitt), en pen bluse/skjorte og cardigan som andre skrev over her. Da bommer du ikke uansett. Unngå joggesko til du ser hva de andre bruker. Det er bedre å være "overpyntet" enn underdressed uansett. 1
spinner Skrevet 11. mai 2021 #13 Skrevet 11. mai 2021 Nøytralt, konservativt og litt pent til du er sikker på kodene. Merk også at på større arbeidsplasser er det flere kleskoder. Man kan ofte se hvem som har ambisjoner og hvem som er happy med jobben de har. IT og reklame/medie bedrifter er noe for seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #14 Skrevet 11. mai 2021 Jobber man i offentlig sektor er det slapt. Det er vel ikke mye til kleskode i de fleste offentlige etater. I privat sektor så bør man kle seg pent for å representere firmaet på en profesjonell måte, mener jeg da. Jeg ville kledd meg pent og spurt sjefen eller nærmeste leder i tillegg og lagt det litt etter det. Jeg er mann og jeg ville nok da startet med dressbukse og skjorte, eller en chinos skjorte og blazer fremfor hel dress med slips. Da har man kledd seg pent samtidig som det ikke er for mye så man bommer på det også. Damer kan jo heller ikke slå feil med en blazer, pen bukse og noe fint under. eller en pen overdel og et pent klassisk skjørt for eksempel. lykke til Anonymkode: 116b4...707 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #15 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): "Kontor" kan jo være alt fra saksbehandling hos kommunen der jeans og genser er grei skuring, til sekretær for et advokatfirma der det forventes pen bukse, bluse og hæler på skoene. Tror du får bedre svar her om du sier noe om hvilken type jobb det er snakk om ts. Anonymkode: fa2c6...49d Ja, hehe. Det er IT relatert hvor det er et stor firma med mange ansatte i privat sektor. Ts. Anonymkode: f866f...143
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #16 Skrevet 11. mai 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Overpynta? Fordi det ikke er jeans da eller? Kan da fint pynte seg med jeans da 46 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, hehe. Det er IT relatert hvor det er et stor firma med mange ansatte i privat sektor. Ts. Anonymkode: f866f...143 IT er som regel ganske casual Anonymkode: a6f58...1ee
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #17 Skrevet 11. mai 2021 Enig med ovennenvte taler: IT er ganske casual. Jeg jobber i en offentlig instans som har plass i et stort kontorbygg sammen med et variert utvalg av private virksomheter. I samme bygg har vi to store IT-aktører, og de er akkurat like casual som oss offentlig ansatte. De som jobber med salg er kanskje gjennomsnittlig litt mer formelt antrukket enn de som er teknisk ansatt, fordi de har mer kundekontakt både ute hos kunder og på kontoret, men heller ikke de går i drakter/dress og slips til vanlig. Anonymkode: f4189...aa5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #18 Skrevet 11. mai 2021 Mørke jeans uten hull/slitasje, en bluse/skjorte og lave skinnsko eller penere sneakers. Hos oss går går alle på kontoret med Gant skjorte/genser. Ser utrolig rart ut at alle går med samme klær 🤭 Anonymkode: 51d80...894
SPOCA Skrevet 11. mai 2021 #19 Skrevet 11. mai 2021 Jobber innen finans/IT. Omtrent alle går avslappet kledd (jeans, joggesko, genser, t-skjorter osv). Ingen bryr seg egentlig. De eneste som skiller seg ut er selgerne og meg. Jeg går i 50-tallskjoler og skiller meg klart ut. Men, alle synes det er kult da. Hvis du ikke vil skille deg ut ville jeg gått for nøytrale farger som blått og svart og tatt på meg en fin genser/skjorte/bluse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå