Gå til innhold

Verneombud i barnehager - flere meldinger til barnevernet. Udelt positivt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/nordland/barnehagene-i-bodo-fikk-eget-verneombud-_-tredobling-av-bekymringsmeldinger-om-vold-og-overgrep-1.15490139

Innføring av verneombud i barnehager førte til markant økning av meldinger til barnevernet. Det står at mange flere barn og familier ble reddet, men kan det tenkes at også familier ble ødelagt av uriktige meldinger?

Hadde du tålt en uriktig melding og det å uriktig få en sak hos sak hos barnevernet (som ble henlagt etter undersøkelse)? 

Anonymkode: 187e3...a15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.nrk.no/nordland/barnehagene-i-bodo-fikk-eget-verneombud-_-tredobling-av-bekymringsmeldinger-om-vold-og-overgrep-1.15490139

Innføring av verneombud i barnehager førte til markant økning av meldinger til barnevernet. Det står at mange flere barn og familier ble reddet, men kan det tenkes at også familier ble ødelagt av uriktige meldinger?

Hadde du tålt en uriktig melding og det å uriktig få en sak hos sak hos barnevernet (som ble henlagt etter undersøkelse)? 

Ja. Selvfølgelig. 

Anonymkode: cc143...b6e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tålt det ja.

Anonymkode: 0b2a7...34b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde helt klart tålt det og min erfaring er at de fleste tåler det. De som roper høyt om uriktighet er svært ofte de som har noe å skjule

Anonymkode: 73e9d...4a4

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tålt det ja. Og tror jeg ville vært glad for at noen turte, og brydde seg om barnet mitt. (forutsatt at det var en oppriktig observervasjon fra barnehagen el lign, og ikke fjas fra en sur nabo) 

Anonymkode: 75f27...a37

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De må da ta det med foreldrene først? Vold er noe annet. 

Anonymkode: 3aafe...48f

AnonymBruker
Skrevet

Lett å si her at "Ja, selvfølgelig hadde jeg tålt det. Fint at noen bryr seg om barnet mitt". Når det faktisk er slik at mange foreldre sliter veldig i etterkant av en slik melding. Det er faktisk for mange en stor belastning å bli vurdert under lupen hvordan du fungerer som forelder. Tror ikke de som sier at de glatt hadde tålt det egentlig vet h ør stor belastning dette kan være.

Anonymkode: 6df78...465

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jo vil vel si at jeg hadde tålt det. Spilt med åpne kort og vært samarbeidsvillig, så hadde nok saken blitt henlagt ganske fort. Jeg hadde nok hatt antennene greit oppe da jeg har en utenlandsk kone (fra europa). Selv om de ikke skal gjøre det, tror jeg enkelte barnevernsansatte kan ha en egen bias når de går inn i saker med utenlandske foreldre.

Anonymkode: 3d437...81c

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Lett å si her at "Ja, selvfølgelig hadde jeg tålt det. Fint at noen bryr seg om barnet mitt". Når det faktisk er slik at mange foreldre sliter veldig i etterkant av en slik melding. Det er faktisk for mange en stor belastning å bli vurdert under lupen hvordan du fungerer som forelder. Tror ikke de som sier at de glatt hadde tålt det egentlig vet h ør stor belastning dette kan være.

Ja det er kjipt. Men egentlig ikke et argument for å la være. Hadde nok satt litt i ja, men man må tenke at åpenhenten man viser potensielt indirekte kan bidra til at andre barn reddes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det går ikke.

Anonymkode: d04f7...c95

AnonymBruker
Skrevet

Eg har tru på denne ordninga. Rapportar og masteroppgåver viser at barnehagane melder for lite, og at personalet lar vere å melde sjølv om dei har mistanke om omsorgssvikt. 

Når det er sagt, så er det ikkje nødvendigvis slik som Anne Lindboe framstiller det, at fleire blir redda jo fleire meldingar som blir sende. Viktig at dei riktige meldingane blir sende, og at barnehagetilsette og andre overheld teieplikta dersom vilkåra for meldeplikt ikkje er oppfylt. 

Opplæring i meldeplikt versus teieplikt må på plass. Personalet må også informerast om at meldeplikta er personlig, slik at dei ikkje lukker auga og lar det vere opp til verneombudet å melde. 

Eg har blitt utsatt for ei grunnlaus melding, frå ein annan instans enn barnehage (ikkje mistanke om vold). Opplevde det som enormt belastande, og trur at aldri vil klare å komme heilt over det. Er derfor opptatt av at folk må få opplæring, og at det ikkje må oppfordrast til å melde i hytt og vær. 

Anonymkode: d29ad...ff5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde helt klart tålt det og min erfaring er at de fleste tåler det. De som roper høyt om uriktighet er svært ofte de som har noe å skjule

Anonymkode: 73e9d...4a4

Kvifor trur du det?

Anonymkode: d29ad...ff5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

tror jeg enkelte barnevernsansatte kan ha en egen bias når de går inn i saker med utenlandske foreldre.

Det gjør de absolutt.

Anonymkode: d04f7...c95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke vært noe problem det, hadde ikke kommet noen vei her.

Men jeg skjønner jo at folk er skeptiske til barnevernet og måten de jobber på er dessverre ofte personavhengig. Å bli gransket av barnevernet på bygda og barnevernet i by tror jeg er veldig forskjellig. Fagmiljøet er igjen dessverre veldig lite på små steder og det er ikke bra verken for de som jobber i barnevernet, barna og familiene deres.

Som en venninne sa når hun kom til byen at her var det et reelt behov for hjelp, her var det vold, overgrep og grov omsorgssvikt. Der hun var før var fagmiljøet for lite og alle kjente alle, da det ble konflikter mellom folk ble det meldt "falske" bekymringsmeldinger til BV. Selvsagt kommer det falske meldinger her og men er går hjelpen til de som trenger det ikke alt det andre.

Anonymkode: 7295d...122

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke udelt positiv til dette. Det forutsetter at de ansatte setter seg inn i lovverket. Kun ved mistanke om vold, misbruk og alvorlig omsorgssvikt de har lov til å melde. Alt annet må de få samtykke av foreldre for å melde om. Og det gjøres dessverre i liten grad.

Jeg har som mange andre foreldre til barn med særskilte behov opplevd en ulovlig bekymringsmelding. Det opplevdes ganske så traumatisk. Var ren hevn fra skolen etter jeg klaget inn en §9A sak. 
Som foreldre til barn med særskilte behov er man særlig utsatt. 

Jeg opplevde forøvrig kontakten med bv som helt ok. Saken ble henlagt. Men det er likeså et stort brudd på personvernet da de hentet ut helseopplysninger om både oss foreldre og barnet. Man er liksom ikke i en posisjon til å nekte dem det heller, for man har sitt på det rene og vil bare få det ferdig. 

Anonymkode: 22e08...584

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg hadde syntes det var fryktelig ubehagelig og flaut. Men jeg hadde også oppriktig tenkt at det var bra, det er bra de passer på barna mine i barnehagen og melder i fra hvis de blir bekymret. Jeg vil ikke at personalet i barnehagen går rundt og bekymrer seg for og snakker om mannens og mine omsorgsevner uten at det blir undersøkt og avklart at barna har det bra. Det hadde vært verre med tanke på mine egne følelser og min stolthet også.

Anonymkode: 7a0ba...6a1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ingen ting å skjule her, hadde bare vært glad for at bhg meldt fremfor å la være. Fint at de bryr seg, og om det kan redde 1 barn at de melder noen unødvendig er det 100% greit for meg.

Anonymkode: f5f10...3ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde tålt det fint, men hadde anmeldt dem som sendte inn i ettertid om det var en svada melding.

Har faktisk gjort det en gang og de fikk sin straff

Anonymkode: 8b6e3...c60

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er ikke udelt positiv til dette. Det forutsetter at de ansatte setter seg inn i lovverket. Kun ved mistanke om vold, misbruk og alvorlig omsorgssvikt de har lov til å melde. Alt annet må de få samtykke av foreldre for å melde om. Og det gjøres dessverre i liten grad.

Jeg har som mange andre foreldre til barn med særskilte behov opplevd en ulovlig bekymringsmelding. Det opplevdes ganske så traumatisk. Var ren hevn fra skolen etter jeg klaget inn en §9A sak. 
Som foreldre til barn med særskilte behov er man særlig utsatt. 

Jeg opplevde forøvrig kontakten med bv som helt ok. Saken ble henlagt. Men det er likeså et stort brudd på personvernet da de hentet ut helseopplysninger om både oss foreldre og barnet. Man er liksom ikke i en posisjon til å nekte dem det heller, for man har sitt på det rene og vil bare få det ferdig. 

Anonymkode: 22e08...584

Det er et samtykke under tvang, ja, når det kommer til å hente inn opplysninger så kan du si nei da må de begrense seg kraftig.

Anonymkode: 8b6e3...c60

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde tålt det dårlig, ungene er alt for meg og har vært siden før de ble født vært redd for å ikke kunne gi de det absolutt beste og mest innholdsrike livet de kan ha. Det betyr ikke at jeg har noe å skjule, ungene har det kjempefint, men at jeg er redd for å bli kritisert som mor.

Kan ha noe med at det første helsestasjonen sa til meg var at de ville melde meg til barnevernet om jeg ikke kom annenhver dag og veide på helsestasjonen. Vesla veide 2,9kg og hadde hatt veldig god vektoppgang siden fødsel. Det var -20 grader, lang vei til buss med bytte og jeg var veldig sliten etter keisersnitt, hadde også mulighet til å veie hjemme da søsteren min er sykepleier som jobber med amming på sykehuset. De ga seg da jeg byttet helsesykepleier, og fikk et skriv fra barsel hvor det ikke var anbefalt å ta med premature med lav fødselsvekt ut når det var så kaldt, men har siden da følt at de er ute etter å ta meg.

Har ellers god jobb, fint hus, ingen psykiske problemer og normale sunne fritidssysler. '

Samtidig synes jeg det er vanskelig, for jeg vil gjerne at alle barn skal ha det kjempefint - tenk om noen blir oversett som virkelig trenger et nytt hjem eller mye veiledning :(

Anonymkode: e32ea...2d1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...