AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #41 Skrevet 11. mai 2021 Felles økonomi. Mann tjener dobbelt så mye som meg, men vi har barn sammen. En selvfølge for han. Vi er jo en familie. Anonymkode: 6480c...76e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #42 Skrevet 11. mai 2021 Jeg deler ikke budsjett med deg TS, men jeg kan si dette: Jeg er uføretrygdet og min mann er lavtlønnet. Jeg er en skikkelig onkel skrue selv, og styrer økonomien vår, og jeg har en plan som gir oss et godt liv. Det vil si: En bolig som har det vi begge ønsker oss, en bil som oppfyller begges behov, pensjonsparing og buffersparing. Vi har likt i lommepenger. Vi er to om det og vi skal begge ha det bra. Så da diskuterer vi oss frem til fordelinger av inntektene våre. Der han vil ha elektronikk vil jeg ha hudpleie. F.eks. Vi gir og tar slik at vi begge blir fornøyde. Og vi har ikke barn engang. Anonymkode: c9fe6...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #43 Skrevet 11. mai 2021 Jeg foreslår at du vippser samboeren din halve barnetrygden, og så deler dere på utgiftene til ungene heretter. Og hvis ikke han vil være med på å betale i matbutikken, så får du sette lås på kjøleskapet og låse inn dorullen. Egentlig ville jeg tatt med ungen og flyttet. Han fyren der hørtes helt merkelig ut. Men han er gjerne helt fantastisk utenom det økonomiske siden du holder ut? Anonymkode: 2fc79...2b4 4
Skogkløver Skrevet 11. mai 2021 #44 Skrevet 11. mai 2021 Det der hadde jeg aldri orket. Fra vi flyttet sammen laget vi oss felleskonto som alt av regninger ble betalt fra. Selv om en av oss tjente dobbelt så mye som den andre. Alle penger og kjøp var felles. Da vi kjøpte oss hus ble begge satt opp med lik eierandel. Selv om den ene var student og tjente lite 😅 Har man barn og intensjon om å være sammen livet ut, ja så deler mann. Dermed er begge sikret ved dødsfall.
Skogkløver Skrevet 11. mai 2021 #45 Skrevet 11. mai 2021 Hvorfor leier du ikke ut leiligheten din dersom du har tenkt å bo videre med gjerrigknarken? Da får du i det minste inn litt mer penger og går ikke i minus hver mnd. 1
PM75 Skrevet 11. mai 2021 #46 Skrevet 11. mai 2021 Min filosofi er enkel - full oversikt over alle utgifter og inntekter, samt at felles familie betyr felles økonomi. Jeg håper han bidrar stort med andre ting i forholdet og som pappa, siden han er stusselig gnien og egoistisk med penger!
123gjest Skrevet 13. mai 2021 #47 Skrevet 13. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 8.06): Aah takk. Gode tips. Skal få byttet om da, men ikke sikkert jeg får betalingsutsettelse på studielånet. Men kan høre. ja jeg fant ut nå før helgen at han fradragsfører internettet i sitt hus som jeg betaler halvparten av! Så det sto i regnskapet hans da jeg gikk igjennom årsresultatet hans for å se om han kom til å måtte betale noe i bidrag dersom jeg flyttet tilbake til min leilighet sammen med barnet. Da så jeg internettsummen sto under konstnader og spurte han om det så svarte han «tja vet ikke, leverer nå bare de bilagene også til regnskapsfører så ser han hva som kan fradragsføres 🤦🏽♀️ Anonymkode: 35ca2...e96 Studielånet kan du utsette i noen år uten begrunnelse, så det er uproblematisk. Da burde du begynne å betale på boliglånet igjen så fort som mulig. Hvorfor leier du ikke ut leiligheten? Utgifter han fradragsfører skal du ikke betale. Synes du skal be om å få tilbake alt du har betalt på Internett nå som du vet at han fradragsfører dette. Det burde bli noen tusen som du kan bruke for å ta igjen det tapte på boliglånet. For barnet burde dere opprette en felles konto med to kort. På denne kontoen setter dere inn barnetrygd og hver deres sum. Deretter skal alt som går til barnet trekkes fra denne kontoen. Om dere setter inn like mye eller om den som tjener mest setter inn mer må dere finne ut av selv. Poenget er at han må betale for sitt eget barn. Barnetrygd er ikke nok. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #48 Skrevet 13. mai 2021 Vi har en felleskonto der huslån, kommunale avgifter etc blir trukket fra. Vi skyter begge inn like mye penger hver mnd. Vi tjener ca likt. 700 000 hver i året. Vi kjøper mat og deler summen på to så vippser den andre. Det samme gjelder andre ting som inngår i husholdning. barnetrygden setter vi inn på en egen konto i tillegg til at vi begge overfører en liten sum. Dette er kun til utstyr/forbruk til barnet :) når han begynner i bhg så vil barnetrygden brukes til det og vi må betale inn mer penger hver. utover det som er felles så bruker vi pengene man har igjen som man vil:) Anonymkode: c95b7...7bc
Maggi2 Skrevet 13. mai 2021 #49 Skrevet 13. mai 2021 Skjønner ikke at du orker, må være total turnoff med en så kjip og slu type. Kom deg til byen, så får han sitte der og tviholde på kronene. Du kommer til å klare deg bedre enn idag, om han så ikke punger ut en eneste krone i bidrag.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #50 Skrevet 13. mai 2021 Wow, det er min reaksjon etter å ha lest innlegget ditt TS. Jeg synes mannen din høres både kjip og urimelig ut. Jeg har to barn og er samboer med en mann som ikke er barnas far, her deles ALT 50/50. Sånn ser jeg på saken: - Du selger ikke boligen du har i byen, den er din trygghet. - Dersom du blir boende ute på landet med mannen leier du ut boligen i byen.(Du skatter av inntekten, samt at du får råd til å betale både renter og avdrag på lånet). Å leie ut vil redusere dine utgifter samtidig som boliglånet går ned - og forhåpentligvis går boligverdien opp med årene. (Langsiktig sparing og investering i deg og din økonomiske situasjon). - Dersom du leier ut boligen og fortsetter å bo på lander betaler du kun halvparten av strøm/kommunale avgifter/renovasjon/TV/Internett. Du betaler ikke på hans bolig forsikring, dersom du har inventar i boligen kan du ordne din egen forsikring for innbo. - Dere oppretter en konto for husholdning og mat, samt en konto for utgifter knyttet til barnet. Du betaler din halvpart, dersom han spiser mer enn deg skal han overføre mer. Han foreslår at du skal selge boligen for å bruke pengene til forbruk, jeg må ærlig si at jeg har ikke hørt om et så dårlig forslag noensinne. Du skal tenke på deg, din og barnets fremtid og det innebærer også din nåværende og fremtidige økonomiske situasjon. Anonymkode: 7867c...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #51 Skrevet 14. mai 2021 Du skriver at du «tar barnet og flytter» hvis ikke dette blir bedre. Hvis du mener dette så bør du flytte mens barnet fortsatt er baby og avhengig av deg. Senere risikerer du at du ikke kan flytte med barnet, men må la det bli igjen hos han (-status quo). Vi delte alt av inntekt og utgifter. Jeg tente mer, og betalte litt mer av utgiftene enn han. Vi hadde likt beløp igjen på kontoen etter at regninger var betalt. Anonymkode: ad578...0b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå