AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #21 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han må ikke betale noen ting da fordi siden han er selvstendig med ENK får han kostnadsført mye som andre lønnstakere ikke får kostnadsført så på papiret er årslønnen hans veldig lav (årsresultat) siden han får fraskrevet drivstoff, internett, overtidsmat, arbeidsklær og verktøy, telefonregning, hjemmekontor osv. alle de utgiftene blir i regnskapet trekt fra som kostnad slik at det som blir registrert på han som «inntekt» blir stående som lavt, typ 300.000kr, mens hvis man legger til alt han får kostnadsført: bestilt jobbmat, drivstoff, mobilregning, internett, kontor bygd på huset, osv. så er inntekten typ 600.000kr og legger man til alt av nedskrivninger og avskrivninger som han får på jobbil, anleggsmidler osv, innkjøp av pc, tlf, traktor osv. er årslønnen nok nærmere millionen. Men pga. han har eget foretak får han kostnadsført mange ting og da på papiret redusert inntekten. Så jeg sjekket på nav og hvis vi går fra hverandre er han ikke skyldig meg noe i bidrag pga. inntekten hans på papiret er satt som Lavt pga. alt har får kostnadsført, nedskrevet/avskrevet osv. Anonymkode: 35ca2...e96 Hans inntekt kan bli skjønnsfastsatt! Da bruker nav 80% av hans inntektsEVNE og bruker det som grunnlag. At du skal betale alt av løpende utgifter er helt urimelig! Han må betale sin andel av både barn og hjem! Du høres mer ut som hushjelpen hans enn samboer. Anonymkode: 24aaf...4a6 7
Vera Skrevet 11. mai 2021 #22 Skrevet 11. mai 2021 Det der høres ikke ut som en god situasjon i det hele tatt..du blit utnyttet. Det tror jeg også du vet, siden du opprettet tråden? Her deler vi alt..ingenting som heter mitt og ditt i vårt forhold, og det liker jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #23 Skrevet 11. mai 2021 Har du virkelig hatt en jomfrufødsel? Hvis svaret er nei, skal dere selvsagt dele utgiftene for barnet på to, det samme med mat. Hvis ikke flytt til leiligheten din. Du kommer bedre ut av det økonomisk. Vi har hatt felles økonomi siden vi kjøpte hus sammen. Har 3 kontoer felles. En til huslånet, en til regninger og andre utgifter og en til mat og husholdning. Vi sparer også i fond. Vi overfører likt beløp til disse kontoene hver måned. Vi sparer til pensjon hver for oss. Anonymkode: db2c2...cb7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #24 Skrevet 11. mai 2021 Jeg hadde ikke orket. Fullstendig usjarmerende type. Han kommer ikke til å forandre seg. Jeg hadde flyttet med barnet til egen leilighet. Hadde aldri i verden solgt den, bra du ikke vurderer det! Og til det faktiske spørsmålet: vi deler når det passer seg slik, hjelper hverandre når det trengs, begge er rause med hverandre og vi teller derfor ikke på krona. Anonymkode: 1c19a...170 2
Ikaros2020 Skrevet 11. mai 2021 #25 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Aah takk. Gode tips. Skal få byttet om da, men ikke sikkert jeg får betalingsutsettelse på studielånet. Men kan høre. ja jeg fant ut nå før helgen at han fradragsfører internettet i sitt hus som jeg betaler halvparten av! Så det sto i regnskapet hans da jeg gikk igjennom årsresultatet hans for å se om han kom til å måtte betale noe i bidrag dersom jeg flyttet tilbake til min leilighet sammen med barnet. Da så jeg internettsummen sto under konstnader og spurte han om det så svarte han «tja vet ikke, leverer nå bare de bilagene også til regnskapsfører så ser han hva som kan fradragsføres 🤦🏽♀️ Anonymkode: 35ca2...e96 Ikke bare er han en gjerrig skrue, han er også kriminell tydeligvis. Dette høres ikke bra ut. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #26 Skrevet 11. mai 2021 Beklager, men denne mannen syns jeg er en manipulerende dritt. Anonymkode: 6e476...d26 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #27 Skrevet 11. mai 2021 Så du betaler for å ha en mann? De som ikke deler utgifter 50/50, har felles økonomi. Det du beskriver hadde ingen oppegàende damer godtatt. Anonymkode: 558a1...361 1
Gjest Skogsalv Skrevet 11. mai 2021 #28 Skrevet 11. mai 2021 Han må betale bidrag,selv om han er selvstendig næringsdrivende!!! Du blir sååå utnyttet 🥶 Ikke selg leiligheten din ! Hva slags far er dette ??? Nei,vet du hva ! Økonomisk og sosialt : kom deg til byen igjen,med barnet ! Dere skal ikke råtne på rot der !
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #29 Skrevet 11. mai 2021 Siden det kun er tilfeldig at dere bor i hans leilighet og ikke i din, så skal ikke du måtte betale for at dere bor der! Som noen foreslår - overfør halvparten av barnetrygden til han og krev at han betaler halvparten av utgiftene til barnet! Dersom han skal spise av maten du kjøper, må han også betale! Noe annet er jo fullstendig urimelig! Du får begynne å betale avdrag på leiligheten din igjen. Hvis du får han til å betale sin andel av ting, så skal du ha noen tusen mer å rutte med. Han bør jo iallfall betale halvparten av maten, kanskje mer, da jeg regner med at han kanskje spiser mer enn deg? Da har du iallfall 2500 der. Hos oss holder vi ikke styring på hvem som betaler hva. Når vi får lønn overfører vi penger til regningskonto og matkonto. Vi holder ikke styr på hvem som har overført hva. Har jeg penger til overs, betaler jeg hvis vi trenger mer, og har han penger til overs betaler han. Anonymkode: 34274...692
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #30 Skrevet 11. mai 2021 TS... du blir så kraftig overkjørt og utnyttet økonomisk at jeg får fullstendig vondt av deg!! Ser du det virkelig ikke selv..?! Hvor mye setter han over på sparing hver måned? Jeg kan garantere deg at han setter til side endel og bygger opp sin formue, men du taper dag for dag. Du har til og med satt lånet ditt på avdragsfrihet for å klare å betale alle regninger og mat mens han bare blir rikere og rikere. Fy søren. Jeg håper du tar til fornuften før du er helt blakk. Anonymkode: 27c06...860 11
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #31 Skrevet 11. mai 2021 Hvordan er budsjettet hans? Du har lagt fram ditt, men hva med hans? Som de andre sier: du blir kraftig utnyttet. Jeg ville ha tatt med barnet og flyttet til leiligheten. Anonymkode: 4c45f...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #32 Skrevet 11. mai 2021 Hvorfor skal du betale for maten hans??!? Hvorfor skal du betale for alle utgifter til barnet deres?? Hvorfor leier du ikke ut leiligheten din dersom du har tenkt til å bli boende hos han?? Ingenting av dette lager mening. Anonymkode: c8dbf...0f8 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #33 Skrevet 11. mai 2021 Håper svarene her får deg til å innse hvor grovt du blir utnyttet økonomisk. Jeg hadde ALDRI funnet meg i dette, og kjenner ikke en eneste venninne (eller kompis) som blir utnyttet slik. Jeg kjenner naturligvis par hvor den ene har studert, og den andre har dratt mye av det økonomisk lasset, men det er for en periode og noe de har blitt enige om i fellesskap. Vi tjener ca like mye, og betaler likt for barna. Vi overfører en fast sum til en konto hvor alt av regninger og utgifter til barna trekkes fra, og så overfører vi en fast sum til en matkonto. Ser vi at det er ekstra med regninger eller utgifter, så spytter begge inn ekstra. Du har nå en frihet til å dra, om du ikke bruker den, så gi iallefall ikke avkall på den ved å selge. Du må ALDRI gjøre det, du kommer da til å stå på helt bar pakke ved brudd og kanskje aldri få kjøpt noe igjen. Om du ikke vil gjøre det slutt, krev iallefall en pause. Flytt til byen med barnet og få NAV til å beregne bidrag. Kanskje han får seg en oppvekker... Anonymkode: ce0e7...378 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #34 Skrevet 11. mai 2021 Vi er gifte med 10 års aldersforskjell - som gjør at vi har helt ulike betalingsevner. Han har opparbeidet seg godt økonomisk, mens jeg ble har gått til og fra svangerskapspermisjon og har i perioder arbeider mellom 70%-100% som sykepleier. Hans inntekt ligger på 1,6 mil mens jeg tjener mellom 400-500k. Huset eier vi 50/50 og har forskjellige lån - siden mitt lån er 50% større enn hans, betaler jeg mine utgifter som mitt huslån, studielån, matutgifter i ukedagene, interiørnips og klær/utstyr til barna. Mens han tar alle resterende utgifter som sitt boliglån, bilutgifter, barnehageplasser, kommunale avgifter, strøm, mat i helgene og ferieturer. Han sitter igjen med vesentlig mer etter alle utgifter enn hva jeg gjør - men siden vi har så vilt to forskjellige lønninger, er det helt greit for meg. Jeg har mer en mine jevnaldrende og rutte med og tenker at i oppstartsfasen med to små og bolig er ikke spring nødvendigvis noe en skal prioritere nå (betale ned på boliglån - er i og for seg en god sparing). Dere høres for meg ikke ut som en familie AS - så enten burde dere fordele bedre, investere sammen eller gifte dere. Anonymkode: 6207f...e52 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #35 Skrevet 11. mai 2021 Vi har fellesøkonomi:) men vil tro det ikke er aktuelt for dere. Det finnes jo mange løsninger, så ikke noe direkte «rett» og «galt». Men han skal såklart være med på å betale for barnet og annet felles. Først: vil du fortsette å være sammen med han? Og vil du bo hos han? Så ville jeg leid ut leiligheten, og satt opp et budsjett for de felleskostnader dere har (mat, bolig, barn). Så må dere nesten bli enig om dere skal dele 50-50 eller etter hva dere tjener. Jeg synes det er mest rettferdig å fordele ut ifra lønn. Og ellers, han skulle virkelig hatt andre gode kvaliteter for at jeg hadde giddet... unnskyld altså. Anonymkode: e5d3f...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #36 Skrevet 11. mai 2021 Ifølge loven står dette: § 1. Formål Barnetrygden skal bidra til å dekke utgifter til forsørgelse av barn. Det vil si, den skal BIDRA til å dekke forsørgelse av barn. Ikke dekke forsørgelsen i sin helhet. Så dette kommer han ikke langt med. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg eier en liten leilighet i byen og han eier et lite hus/hytte på landet på 60kvm. Godt du eier noe selv. Vi har fram til vi flyttet sammen betalt hver for oss og jeg har i tillegg til å ha dekket egne utgifter med min leilighet også betalt masse av hans faste utgifter når jeg i perioder har besøkt han i sitt hus i ferier og lignende. Hvis du har vært på besøk er det eneste du skal betale for det du har spist, noe du har gjort. Man skal ikke betale for å besøke folk, men dekke utgifter man har i forbindelse med selve besøket. Merutgifter som strøm o.l må han selv sørge for å betale under besøk, han valgte vel å ha deg på besøk. Det siste året har jeg bodd sammen i hans lille hus mens jeg har vært i permisjon. Jeg har da betalt halvparten av alle hans faste utgifter i huset sitt i tillegg til at jeg handler alt av mat og husholdningsartikler og lager alle måltidene i huset for han kan ikke engang koke potet. Er dette noe dere har vært enige om? Når han eier så er han selv ansvarlig for å dekke utgifter til kommunale avgifter, strøm, vedlikehold o.l. Å betale all mat og husholdningsartikler er ikke riktig. For det første er han mann, så han spiser nok mer enn deg. For det andre så er det ikke din plikt å sørge for å dekke HANS utgifter til mat. Her hadde jeg gått gjennom alt du har handlet til mat og husholdning, som dere begge har nytte av og delt alle beløpene i 2. Sende vippskrav hver gang du er på butikken, evt så blir dere enige om et mat og husholdningsbeløp der dere setter inn et likt beløp på en egen husholdningskonto som har eget kort knyttet til seg. For eksempel 10.000 tilsammen så skal dere hver sette inn 5.000 hver. Såklart er ikke dette et reelt beløp dere bruker sikkert, mest sannsynlig lavere siden dere er 3, men det var såklart bare et eksempel. Han nekter å flytte til byen og kjøpe noe sammen. Helt ok det, men er det langt til jobb og etterhvert barnehage? Blir det merutgifter på deg når du skal inn til byen eller han f.eks? Han ønsker sikkert å bo der han trives, så enten må du finne deg i det eller finne ut om du ønsker å bo alene. Han vil at jeg skal selge min leilighet (som er min sikkerhet) og bruke resterende av pengene etter å ha betalt huslånet, på å kunne betale forbruksutgifter og lignende. Dette skal du overhodet ikke gjøre. Det er DIN leilighet og du velger selv hvordan du skal gjøre det. Men det kan være en tanke at du kan enten selge og bruke resterende beløp på å kjøpe deg inn i huset/sette i fond/sparing osv. Ønsker han ikke at du kjøper deg inn i huset så syns jeg det høres litt lugubert ut. Godt du tenker på din egen personlige økonomi her. Evt går det an for deg å leie ut huset slik at det dekker de beløpene du strever med ang huset. Man kan da ha det som sikkerhet og bruke boligens selv dersom dere går fra hverandre. Bare pass på å ha en god leiekontrakt evt. For det å sitte og betale (for deg) på 2 boliger er jo ganske dumt. Og egentlig mener jeg på at du kun skal dekke din del av strøm og husholdning og ingenting annet i den boligen dere deler på. Jeg bor sammen med han i hans hus på landet fordi han nekter å flytte til byen sammen med meg og vi har nettopp fått barn. Gratulerer med barn ❤️ Som nevnt, kan bære han nekter for det er han selv som har bygd boligen og bodd der i 20 år og er da veldig knyttet til boligen. Er ditt valg om du ønsker å bo der. Samtidig tenker jeg, får du lov til å gjøre noe til ditt i det huset? Sånn at du kan føle deg mer velkommen i huset? Jeg dekker derfor alle matutgifter og halvparten av alle faste utgifter til kommunale utgifter, strøm, internett, canal digital t-we, forsikring på hans hus. Beklager, men her tenker jeg det er noe som ikke er riktig. For det første, han eier huset og han skal da selv sørge for at utgifter blir dekket. Dersom han ikke ønsker å la deg kjøpe inn i huset/dele huset er alt dette hans utgifter å dekke. Strøm er helt ok at du bidrar med. Forsikring står vel kun på han og det er han som eier - hans problem. Kommunale avgifter.. Joda, pga renovasjon, vann og kloakk. Spesielt hvis dere bor der hele tiden er det ok å bidra å dekke. Men som sagt: matutgifter får du dele opp i 2. Hver gang du er på butikken (bli enig med han om dette først, er han uenig, slutt å kjøpe mat til han!) så sender du et vippskrav med halvparten av beløpet evt så ordner dere husholdningskonto (skal absolutt ikke dekke kafé/tale away, men det man kjøper inn av matvarer og husholdning og bleier). Det er også jeg som har dekket alt av utgifter til barnet. Jeg har ikke kjøpt en eneste ny ting. Alt er kjøpt godt brukt eller fått. Han mener også at siden jeg får barnetrygd dekker der alt av utgifter til barnet. Som nevnt over denne siteringen: barnetrygd skal BIDRA til å dekke utgifter, de skal ikke dekke alt. Hvis du går gjennom alt av kvitteringer for bleier, våt/tørrservietter, melk, klær, utstyr osv så skal det beløpet deles i 3, 1 del er din, 1 er hans og 1 er trygden. Evt overfør, som andre har nevnt, halvparten av Barnetrygden og krev han for halvparten av utgifter pr mnd i forbindelse med barnet. Her inngår også mat for barnet. Jeg har 620.000 i studielån og 2,3 mill i resterende boliglån og 64.000kr i resterende billån. Han har ingen annet lån enn 38.000kr i billån. Lån/gjeld er personlig med mindre man er i et ekteskap. Han kan ikke noe for om du har masse i lån, med mindre bilen f.eks er felles eie. Jeg sa til han at jeg ser jeg ikke har råd til å både dekke alt av faste utgifter på min leilighet og boliglån i tillegg til å betale alt av matutgifter for hele husholdningen, studielån, halvparten av alle hans faste utgifter og alle kostnader til barnet. Jeg har derfor det siste året måtte ha avdragsfrihet på boliglånet og bare betalt renter. Ikke avdragsfrihet på boliglån, kun på studielån. Dette studielånet er mer gunstig å bare la gå litt siden det er gunstigere å betale ned boliglån. Skulle noe skje med deg så er det "enklere" å få hjelp til studielån. Hans forslag var da at jeg selger leiligheten min og bruker resterende penger på å dekke blant annet halvparten av hans faste kostnader og alle kostnader til barn. Og hvorfor skal det DU har opparbeidet DEG gå til dekning av HANS faste kostnader? OG alle kostnader til barn? Nei, himmel.. Dette blir jo bare verre og verre. Resterende penger dersom du selger skal settes på en egen konto i fond eller sparing dersom du ønsker å selge. Men for meg høres det ikke ut som du ønsker å selge, noe jeg syns er økonomisk smart. Og at du ikke får kjøpe deg inn i boligen er det jeg vil kalle et rødt flagg. Dersom han ikke ønsker du skal kjøpe deg inn i boligen så skal du heller ikke bruke de pengene på absolutt noe som helst av hans utgifter eller noe. Boligen kan du som sagt beholde og likevel leie ut (husk evt GOD leiekontrakt). Han var heller ikke interessert i at jeg kunne kjøpe meg inn i halvparten av hans bolig. Jeg vil ikke selge min leilighet og da stå på bar bakke hvis noe skjærer seg. Du står ikke nødvendigvis på bar bakke hvis det skjærer seg, dersom du tar gode økonomiske valg i form av å spare/sette pengene i fond dersom du selger. Men hvis du leier ut, der alt av utgifter for boligen DIN blir dekket, ville jeg gått med på å dekke halvparten av bokostnader slik som tv/internett/strøm/kommunale avgifter. Jeg er interessert i hvordan andre par deler kostnader. 50/50 eller ut fra brøk ut fra hva man tjener. Og hvordan stiller det seg når den ene ikke har lån mens den andre har 3 mill i lån å betale på... Dette er jo litt sånn, hvordan man ser på det som riktig. Det virker som dere har 2 helt forskjellige syn på økonomi og hvordan man skal bidra til å ha et godt ØKONOMISK samliv. Ja, du har mer i gjeld, samtidig er du også ganske nyutdannet og kommer på sikt til å få en viss bedre økonomi selv. At du har lån i hus og studiegjeld skal sånn sett ikke laste han, siden det er ditt valg å eie boligen (noe jeg applauderer deg for, en økonomisk smart kvinne på akkurat denne delen), og det var ditt valg å studere. Samtidig, hvis du skal se på utsikten for forholdet fremover burde jo dere heller jobbe sammen for å få det godt økonomisk. Der dere begge bidrar til å få god økonomi fremover ved å dele på de utgiftene som er begges. Her syns jeg du bør tenke over at han har jo delvis et poeng at å sitte med 2 boliger er økonomisk ugunstig, så akkurat der skjønner jeg han. Men du skal overhode ikke dekke hans utgifter for et hus han selv eier. Da burde det jo gå begge veier? At siden begge eier hvert deres hus så burde begge bidra til hverandres utgifter? Med mindre han snur på at du kan kjøpe deg inn i huset (skaff evt en god advokat som kan sette opp en kontrakt, eierbrøk 50/50 og utgifter 50/50) Han har også sagt at jeg skal være glad at jeg får bo her «gratis», altså ikke betaler husleie til han. Når han ikke har noe lån på huset og jeg uansett dekker over halvparten av hans levekostnader. Når eneste grunnen til at jeg faktisk bor her er at jeg ikke får han til å flytte. Vel, syns nå ikke du bor der gratis. Og at han ikke har lån er jo bra det for hans del. Men du skal ikke betale på hans hus noe mer enn han betaler på ditt, med unntak av halvparten av løpende utgifter. Er det forresten den ENESTE grunnen for at du bor der? Er du glad i han? Behandler han deg ellers bra? Tar han vare på barnet i lik grad som deg? Har dere gode diskusjoner eller krangler? Skjønner jo at det blir delvis mer slitasje av å bo 3 personer enn 1 person i huset, men dette burde dere jo ha snakket om på forhånd. Jeg støtter derimot at det å enten eie sammen/leie ut ditt eget hus der kostnader til huset blir dekket (husk også slitasjekostnader, du skal jo ikke tape på å leie ut) gjør at dere SAMMEN kan få en bedre økonomi, men da burde det dekkes like mye siden dere er 2 voksne og 1 barn. Det blir 3 andeler der dere skal betale 1,5 del hver, som da blir 50% av utgifter til det dere bruker. I verste fall hvis vi ikke får det til å gå opp økonomisk flytter jeg med barnet til byen som er 5 timer unna. Så har jeg bare mine og barnets kostnader å konsentrere meg om og ikke tilleggskostnader med han. Økonomisk kan det være ok det, med tanke på at du da får bidrag og utvidet barnetrygd som aleneforsørger. Samtidig er det trist for barnet å miste en annen omsorgsperson dersom dere ikke finner en økonomisk gunstig måte for dere begge å håndtere denne problemstillingen på. Men det er jo sett at han faktisk er med på å ta vare på barnet i den grad at du syns det ellers er et fint familiefohold/parforhold. Nå er økonomien min ca. slik: Inntekt: 24.000 +1300kr i barnetrygd. kostnader: • Renter på boliglån: 4800kr (ikke råd å betale avdrag) • Studielån: 4100kr • Billån: 2000kr • Baby (mme, mat, utstyr etc: ca. 1800kr • Strøm og nettleie: 1200kr • Internett: 624kr • Tv-abonnement: 449kr • Spotify/abonnementer: ca 200kr • Mat og husholdning for begge to: ca. 5000kr • Transport/bil/drivstoff: ca. 1000kr gjennomsnittlig • klær: 0kr • Dyr: ca. 400kr gjennomsnittlig • Kommunale avg/renovasjon/ eiendomsskatt: ca. 2000kr • forsikringer; hus, innbo, bil, fagforbund: 1700kr • Halvparten av hans strøm, TV, internett, kommunale avg: ca. 2300kr • Lege/helseutgifter/gaver etc: ca. 1000kr i tillegg er det jeg som lager alt av mat i huset og selv matpakke, frokost og kvelds til han og jeg som gjør alt av husarbeid. Og hvorfor bidrar han ikke? Her må du sette foten ned, han skal bidra til et godt samliv, du skal ikke bare godta at du skal gjøre ALT. Totalt ca: 28.573kr i utgift i måneden og ca. 25.300kr i inntekt fra fast jobb og barnetrygd. Så egentlig ville jeg gått i minus hver måned, men jeg jobbet før fødsel som tillallingsvikar i noen helger og alle ferier i tillegg til min faste jobb, så jeg har kanskje akkurat klart å gått i null, men da har jeg som sagt ikke betalt noe ned på boliglånet det siste 1,5 året. Da begynner du å betale ned huslånet og utsetter fristen til å betale studielånet fremover. Iallefall til du har bestemt deg for hvordan du ønsker å gjøre dette. Hvordan deler dere utgifter og hva eier dere hver for dere, hva eier dere sammen, når dere regner på hvem som betaler hva, tar dere høyde for betalingsevne og om den ene har høy gjeld å betale på, mens den andre ikke har gjeld osv? Det dere EIER sammen (i dette tilfellet har dere vel kun barnet sammen og ingenting annet), deler dere i 2. Det dere bruker av mat og husholdning deles i 2. Ellers er det gjennomgående forslag gjennom svarene i tråden jeg viser til. Noen velger også å betale etter betalingsevne, men her er det litt.. Dere EIER jo ikke noe sammen etter hva jeg forstår. Men jeg skjønner godt at det å dekke noen av utgiftene når det tross alt bor 3 personer i huset hans, som gir merkostnader (strøm/komm.avgifter) bør jo dekkes. Delvis kunne det vært ok etter betalingsevne her, men han virker litt grisk om jeg kan si det rett frem.. Så jeg vet ikke hvor mye nytte det hadde vært. Enten får du: - Leie ut bolig slik at alt av utgifter på DIN bolig blir dekket, du skal da bidra med halvparten av utgifter knyttet til huset hans forutenom lån siden han ikke har det, og forsikring. Altså halvparten av hver regning tv/strøm/internett/komm.avgifter. Ikke forsikring siden huset står på han og det er han som plikter å ha dette dekket selv. Og siden han ikke ønsker du skal kjøpe deg inn, så skal du ikke betale på det. Mat/husholdningsutgifter 50/50 og barn 50/50. - Selge bolig, spare penger i fond eller sparekonto som han overhodet ikke skal ha tilgang til. Her også, som over, betale din andel av løpende utgifter knyttet til det dere bruker. Og evt spare mer hvis du klarer slik at sparingen vokser. Mat/husholdning/barn 50/50. - Flytte, få utvidet barnetrygd, barnebidrag (avtale fastsatt av nav og via nav. Ikke la deg lure av gnieren, får da evt bidragsforskudd hvis han ikke har bidragsevne), kontantstøtte hvis barnet er mellom 13 og 23 mnd og uten barnehageplass (kan også fåes selv om man er i forhold), overgangsstønad med mindre du tjener for mye. Aktivitetsplikt fra barnet er 12 mnd (studier/jobb, blir trukket i os dersom du tjener over visse beløp), slippe å betale hans mat og hans utgifter. Jeg håper dere finner ut av noe som dere begge kan trives med. Men for all del - ikke selg huset ditt og bruk det til hans utgifter. Det blir katta i sekken for deg. Anonymkode: 35ca2...e96 Anonymkode: ef2c2...27d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #37 Skrevet 11. mai 2021 Vi deler alt. Noe annet hadde vært uaktuelt. Men leier du ikke ut leiligheten din? Anonymkode: f97b3...2e4 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #38 Skrevet 11. mai 2021 Trenger du egentlig en tråd på kvinneguiden for å få bekreftet at dere har svært urettferdig økonomi? Og aå lenge du lar han styre på, får han jo all makten. Hvordan fekk han i seg mat før han møtte deg? Anonymkode: 8b33d...92d 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #39 Skrevet 11. mai 2021 Høres jo helt merkelig ut og hadde aldri godtatt. Og hvorfor leier du ikke ut leiligheten din? Men til det du spør om: Samboer hvor vi eier felles bolig og felles barn Har felleskonto for alle faste utgifter og felles matkonto. Siden vi har ca like mye i lønn, betaler vi et likt beløp inn på disse kontoene hver mnd. Her går også utgifter til barnet, for selvfølgelig skal mannen betale dette på lik linje som meg. Barnetrygden går også inn på den kontoen. Det vi har igjen på konto brukes da til egen sparing og forbruk. Anonymkode: 30e0f...3fa
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #40 Skrevet 11. mai 2021 Stusser på mye her, hvorfor er ikke din leilighet leid ut? Det høres ut som du har svært lav lønn med tanke på studielånet (det må jo tilsvare 8 år utdanning?). Betaler han avdrag på din leilighet også? Hvis ikke ville det vært mer naturlig at du betaler ditt lån + avdrag og han sitt eget. Om han ikke vil at du skal bo i huset hans da, så kan du bo i din egen leilighet og han får betale barnebidrag. Du kan også ha rett til redusert betaling i barnehage og lignende som du kanskje ikke får med han, men som du kan få alene. Ville krevd at du enten fikk kjøpe deg inn, eller at dere begge solgte og kjøpte noe sammen (beste løsning), så må utgiftene deles enten likt, eller i % etter inntekt. Opprett felleskonto som skal gå til alle faste utgifter. Dersom han kun er intr i å bli sponset av deg og skal spare til seg selv, flytt ut - du fortjener bedre. Anonymkode: aeb28...f5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå