AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Skrevet 10. mai 2021 Er sammen med en onkel-skrue-fyr som absolutt ikke bruker en krone mer enn høyst nødvendig for å overleve. Han har greit med penger og mye høyere inntekt enn meg. Jeg har vært student fram til i fjor sommer og samtidig jobbet 100% stilling vedsiden av studiene. Jeg eier en liten leilighet i byen og han eier et lite hus/hytte på landet på 60kvm. Han har bygget det selv for over 20 år siden og har ingen lån på det. Vi har fram til vi flyttet sammen betalt hver for oss og jeg har i tillegg til å ha dekket egne utgifter med min leilighet også betalt masse av hans faste utgifter når jeg i perioder har besøkt han i sitt hus i ferier og lignende. Det siste året har jeg bodd sammen i hans lille hus mens jeg har vært i permisjon. Jeg har da betalt halvparten av alle hans faste utgifter i huset sitt i tillegg til at jeg handler alt av mat og husholdningsartikler og lager alle måltidene i huset for han kan ikke engang koke potet. Han nekter å flytte til byen og kjøpe noe sammen. Han vil at jeg skal selge min leilighet (som er min sikkerhet) og bruke resterende av pengene etter å ha betalt huslånet, på å kunne betale forbruksutgifter og lignende. Det liker ikke jeg tanken på for da har jeg ingenting å falle tilbake på og eier da ingenting, mens han eier hus. Jeg bor sammen med han i hans hus på landet fordi han nekter å flytte til byen sammen med meg og vi har nettopp fått barn. Jeg dekker derfor alle matutgifter og halvparten av alle faste utgifter til kommunale utgifter, strøm, internett, canal digital t-we, forsikring på hans hus. Det er også jeg som har dekket alt av utgifter til barnet. Jeg har ikke kjøpt en eneste ny ting. Alt er kjøpt godt brukt eller fått. Han mener også at siden jeg får barnetrygd dekker der alt av utgifter til barnet. Jeg har 620.000 i studielån og 2,3 mill i resterende boliglån og 64.000kr i resterende billån. Han har ingen annet lån enn 38.000kr i billån. Jeg sa til han at jeg ser jeg ser jeg ikke har råd til å både dekke alt av faste utgifter på min leilighet og boliglån i tillegg til å betale alt av matutgifter for hele husholdningen, studielån, halvparten av alle hans faste utgifter og alle kostnader til barnet. Jeg har derfor det siste året måtte ha avdragsfrihet på boliglånet og bare betalt renter. hans forslag var da at jeg selger leiligheten min og bruker resterende penger på å dekke blant annet halvparten av hans faste kostnader og alle kostnader til barn. Han var heller ikke interessert i at jeg kunne kjøpe meg inn i halvparten av hans bolig. Jeg vil ikke selge min leilighet og da stå på bar bakke hvis noe skjærer seg. Jeg er interessert i hvordan andre par deler kostnader. 50/50 eller ut fra brøk ut fra hva man tjener. Og hvordan stiller det seg når den ene ikke har lån mens den andre har 3 mill i lån å betale på... Han har også sagt at jeg skal være glad at jeg får bo her «gratis», altså ikke betaler husleie til han. Når han ikke har noe lån på huset og jeg uansett dekker over halvparten av hans levekostnader. Når eneste grunnen til at jeg faktisk bor her er at jeg ikke får han til å flytte. I verste fall hvis vi ikke får det til å gå opp økonomisk flytter jeg med barnet til byen som er 5 timer unna. Så har jeg bare mine og barnets kostnader å konsentrere meg om og ikke tilleggskostnader med han. Nå er økonomien min ca. slik: Inntekt: 24.000 +1300kr i barnetrygd. kostnader: • Renter på boliglån: 4800kr (ikke råd å betale avdrag) • Studielån: 4100kr • Billån: 2000kr • Baby (mme, mat, utstyr etc: ca. 1800kr • Strøm og nettleie: 1200kr • Internett: 624kr • Tv-abonnement: 449kr • Spotify/abonnementer: ca 200kr • Mat og husholdning for begge to: ca. 5000kr • Transport/bil/drivstoff: ca. 1000kr gjennomsnittlig • klær: 0kr • Dyr: ca. 400kr gjennomsnittlig • Kommunale avg/renovasjon/ eiendomsskatt: ca. 2000kr • forsikringer; hus, innbo, bil, fagforbund: 1700kr • Halvparten av hans strøm, TV, internett, kommunale avg: ca. 2300kr • Lege/helseutgifter/gaver etc: ca. 1000kr i tillegg er det jeg som lager alt av mat i huset og selv matpakke, frokost og kvelds til han og jeg som gjør alt av husarbeid. Totalt ca: 28.573kr i utgift i måneden og ca. 25.300kr i inntekt fra fast jobb og barnetrygd. Så egentlig ville jeg gått i minus hver måned, men jeg jobbet før fødsel som tillallingsvikar i noen helger og alle ferier i tillegg til min faste jobb, så jeg har kanskje akkurat klart å gått i null, men da har jeg som sagt ikke betalt noe ned på boliglånet det siste 1,5 året. Hvordan deler dere utgifter og hva eier dere hver for dere, hva eier dere sammen, når dere regner på hvem som betaler hva, tar dere høyde for betalingsevne og om den ene har høy gjeld å betale på, mens den andre ikke har gjeld osv? Anonymkode: 35ca2...e96
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #2 Skrevet 10. mai 2021 Jeg kjøpte meg inn i leiligheten hans, og vi skrev kontrakt på at jeg eide 50%. Vi har flyttet etter dette og eier 50/50. Vi har en felleskonto hvor alle felles utgifter blir trukket fra - så huslån, forsikringer, kommunale avgifter, ting til barnet, bompenger, tv/strøm/nettleie og mat osv. Jeg betalte tidligere alt av mat, men satte ned foten og sa at det ikke var rettferdig, siden han tross alt spiste mer en halvparten av den - han tilbakebetalte meg for halvparten av beløpet som jeg hadde brukt siden vi flyttet sammen. Vi har ganske stor forskjell i lønnsnivå (jeg litt over 300 000 og han over 700 000), så for oss ble det mest rettferdig med prosent på hva som betales inn. Vi legger 60% av inntekten inn i felleskonto, og resten kan vi bruke på oss selv. Jeg syns fyren din er helt urimelig og tror nok du må ta en skikkelig prat med han. Sett hardt mot hardt og si at du ikke lenger ønsker å være den som har ansvaret for alle utgifter. Dersom han ikke er villig til å la deg kjøpe deg inn i huset, så må han betale alle utgiftene der selv - du kan betale en liten symbolsk sum, og halvparten av mat og ting til baby. Det er hans unge også! Jeg syns absolutt ikke du skal selge leiligheten din, så lenge han ikke gir deg sikkerhet i bolig et annet sted. Har du ikke råd til å beholde den, så selger du, men sørger for at pengene står trygt slik at du har en sikkerhet i at du evt. Får kjøpt noe nytt dersom det skulle skjære seg. Vil han egentlig ha deg? Eller vil han bare ha pengene dine? Du har rett til å si fra, rett til å si nei og rett til å kreve at han bidrar på lik linje som deg! Anonymkode: 220b4...4a8 4
Gjest Råååsa Skrevet 11. mai 2021 #3 Skrevet 11. mai 2021 Du får vise han regnestykket for hva han må betale i bidrag om du flytter?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #4 Skrevet 11. mai 2021 Råååsa skrev (5 timer siden): Du får vise han regnestykket for hva han må betale i bidrag om du flytter? Han må ikke betale noen ting da fordi siden han er selvstendig med ENK får han kostnadsført mye som andre lønnstakere ikke får kostnadsført så på papiret er årslønnen hans veldig lav (årsresultat) siden han får fraskrevet drivstoff, internett, overtidsmat, arbeidsklær og verktøy, telefonregning, hjemmekontor osv. alle de utgiftene blir i regnskapet trekt fra som kostnad slik at det som blir registrert på han som «inntekt» blir stående som lavt, typ 300.000kr, mens hvis man legger til alt han får kostnadsført: bestilt jobbmat, drivstoff, mobilregning, internett, kontor bygd på huset, osv. så er inntekten typ 600.000kr og legger man til alt av nedskrivninger og avskrivninger som han får på jobbil, anleggsmidler osv, innkjøp av pc, tlf, traktor osv. er årslønnen nok nærmere millionen. Men pga. han har eget foretak får han kostnadsført mange ting og da på papiret redusert inntekten. Så jeg sjekket på nav og hvis vi går fra hverandre er han ikke skyldig meg noe i bidrag pga. inntekten hans på papiret er satt som Lavt pga. alt har får kostnadsført, nedskrevet/avskrevet osv. Anonymkode: 35ca2...e96
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Skrevet 11. mai 2021 Han er helt urimelig. Jeg hadde ikke orka. Anonymkode: d5df2...50b 12
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Skrevet 11. mai 2021 Han har jo vært slik lenge, hvorfor fikk du barn med ham da? Gjerrighet er ikke noe som kommer plutselig og uventet. Jeg ville overført halve barnetrygden til ham og så får han betale halvparten av alle barnerelaterte utgifter. Mat betaler han selvfølgelig minst halvparten. Krev at han bidrar hjemme. Lage niste til en voksen mann? Ikke minst. Slutt å være dørmatte. Skaff deg ryggrad. Dette her er i stor grad selvforskyldt. Så gjør noe med det. Anonymkode: 48d03...770 23
Glød Skrevet 11. mai 2021 #7 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han har jo vært slik lenge, hvorfor fikk du barn med ham da? Gjerrighet er ikke noe som kommer plutselig og uventet. Jeg ville overført halve barnetrygden til ham og så får han betale halvparten av alle barnerelaterte utgifter. Mat betaler han selvfølgelig minst halvparten. Krev at han bidrar hjemme. Lage niste til en voksen mann? Ikke minst. Slutt å være dørmatte. Skaff deg ryggrad. Dette her er i stor grad selvforskyldt. Så gjør noe med det. Anonymkode: 48d03...770 Dette. Skjerp deg, du har selv satt deg i denne situasjonen. Han kommer uansett neppe til å forandre seg, du kan like gjerne belage deg på å flytte først som sist. 10
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Skrevet 11. mai 2021 Noen som kan svare på hvordan de fordeler utgifter Anonymkode: 35ca2...e96 1
Slitenmamma Skrevet 11. mai 2021 #9 Skrevet 11. mai 2021 Vi betaler halvparten av alt. Vi har ikke felleskonto. Så vi vippser hverandre for det meste. Jeg føler du blir lurt her, halvparten av kostnader for huset eller matutgifter. Ikke begge OG alt til barnet. Her tenker jeg at du må bare si ifra at dette går faktisk ikke. Du kan ikke bo deg ihjel. 1
Ikaros2020 Skrevet 11. mai 2021 #10 Skrevet 11. mai 2021 Høres ut som en skikkelig raring. Og supergjerrig. Han bryr seg bare om seg selv. Hva driver du med? 3
Ikaros2020 Skrevet 11. mai 2021 #11 Skrevet 11. mai 2021 Det mest vanlige er å dele utgifter 50/50 eventuelt en liten skjevfordeling hvis det er stor forskjell i inntekt. 3
123gjest Skrevet 11. mai 2021 #12 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Han må ikke betale noen ting da fordi siden han er selvstendig med ENK får han kostnadsført mye som andre lønnstakere ikke får kostnadsført så på papiret er årslønnen hans veldig lav (årsresultat) siden han får fraskrevet drivstoff, internett, overtidsmat, arbeidsklær og verktøy, telefonregning, hjemmekontor osv. alle de utgiftene blir i regnskapet trekt fra som kostnad slik at det som blir registrert på han som «inntekt» blir stående som lavt, typ 300.000kr, mens hvis man legger til alt han får kostnadsført: bestilt jobbmat, drivstoff, mobilregning, internett, kontor bygd på huset, osv. så er inntekten typ 600.000kr og legger man til alt av nedskrivninger og avskrivninger som han får på jobbil, anleggsmidler osv, innkjøp av pc, tlf, traktor osv. er årslønnen nok nærmere millionen. Men pga. han har eget foretak får han kostnadsført mange ting og da på papiret redusert inntekten. Så jeg sjekket på nav og hvis vi går fra hverandre er han ikke skyldig meg noe i bidrag pga. inntekten hans på papiret er satt som Lavt pga. alt har får kostnadsført, nedskrevet/avskrevet osv. Anonymkode: 35ca2...e96 Mulig jeg misforstår noe her, men betyr det at du betaler 624 kr for Internett (antar i leiligheten din kanskje?) og halvparten av hans Internett, samtidig som han får kostnadsført Internett i regnskapet?? Samboeren din høres ikke bare urimelig ut, men jeg synes dette virker ganske suspekt. I tillegg er det billigere for deg å utsette studielånet heller enn å ikke betale avdrag på boliglånet. Studielånet har garantert mye lavere rente og bedre betingelser. Studiegjeld blir også slettet dersom noe skjer med deg, men det gjør ikke boliglån. Betal alltid dyrest gjeld først. 12
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #13 Skrevet 11. mai 2021 Man betaler halvparten av utgiftene hver. I perioder med foreldrepermisjon og eventuelt sykemelding pga graviditet kan det skjevfordeles litt Anonymkode: 25542...f84
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #14 Skrevet 11. mai 2021 Du blir utnyttet så det holder! Anonymkode: f1e4f...ea9 10
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #15 Skrevet 11. mai 2021 123gjest skrev (8 minutter siden): Mulig jeg misforstår noe her, men betyr det at du betaler 624 kr for Internett (antar i leiligheten din kanskje?) og halvparten av hans Internett, samtidig som han får kostnadsført Internett i regnskapet?? Samboeren din høres ikke bare urimelig ut, men jeg synes dette virker ganske suspekt. I tillegg er det billigere for deg å utsette studielånet heller enn å ikke betale avdrag på boliglånet. Studielånet har garantert mye lavere rente og bedre betingelser. Studiegjeld blir også slettet dersom noe skjer med deg, men det gjør ikke boliglån. Betal alltid dyrest gjeld først. Aah takk. Gode tips. Skal få byttet om da, men ikke sikkert jeg får betalingsutsettelse på studielånet. Men kan høre. ja jeg fant ut nå før helgen at han fradragsfører internettet i sitt hus som jeg betaler halvparten av! Så det sto i regnskapet hans da jeg gikk igjennom årsresultatet hans for å se om han kom til å måtte betale noe i bidrag dersom jeg flyttet tilbake til min leilighet sammen med barnet. Da så jeg internettsummen sto under konstnader og spurte han om det så svarte han «tja vet ikke, leverer nå bare de bilagene også til regnskapsfører så ser han hva som kan fradragsføres 🤦🏽♀️ Anonymkode: 35ca2...e96 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #16 Skrevet 11. mai 2021 Dette høres ikke ut som en god situasjon for deg. Du betaler veldig mye for veldig lite egentlig. Men for å gi deg svar på det du spør om Her har vi relativt felles økonomi. Vi deler på utgiftene og supplerer matkonto og utgifter på inntekt. Han betaler mer i dette fordi han spiser mer og tjener mer. Anonymkode: 640e7...f97 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #17 Skrevet 11. mai 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Han må ikke betale noen ting da fordi siden han er selvstendig med ENK får han kostnadsført mye som andre lønnstakere ikke får kostnadsført så på papiret er årslønnen hans veldig lav (årsresultat) siden han får fraskrevet drivstoff, internett, overtidsmat, arbeidsklær og verktøy, telefonregning, hjemmekontor osv. alle de utgiftene blir i regnskapet trekt fra som kostnad slik at det som blir registrert på han som «inntekt» blir stående som lavt, typ 300.000kr, mens hvis man legger til alt han får kostnadsført: bestilt jobbmat, drivstoff, mobilregning, internett, kontor bygd på huset, osv. så er inntekten typ 600.000kr og legger man til alt av nedskrivninger og avskrivninger som han får på jobbil, anleggsmidler osv, innkjøp av pc, tlf, traktor osv. er årslønnen nok nærmere millionen. Men pga. han har eget foretak får han kostnadsført mange ting og da på papiret redusert inntekten. Så jeg sjekket på nav og hvis vi går fra hverandre er han ikke skyldig meg noe i bidrag pga. inntekten hans på papiret er satt som Lavt pga. alt har får kostnadsført, nedskrevet/avskrevet osv. Anonymkode: 35ca2...e96 Nav kan skjønnsberegne inntekten hannes til hva normal inntekt for hannes yrke er Anonymkode: 4d023...828 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #18 Skrevet 11. mai 2021 Min nåværende kjæreste er ikke far til barna, men bor for det meste hos oss/meg da han hjelper oss mye med det praktiske i hverdagen. Jeg eier et hus og betaler mine utgifter selv, men han har stilt opp og betalt når det var høye strømregninger i vinter i tillegg til å betale de fleste kostnader for mat. Han eier også eget hus og betaler sine faste utgifter for det i tillegg. Han spanderer også ofte kafebesøk og litt småshopping både til meg og barna og bygger en liten utebod hos meg på hans egen regning. Men alt dette har han tilbudt selv da han er i full jobb og har råd til det. Vi har ikke inngått noen avtaler om hvordan vi skal fordele utgiftene da vi ikke har flyttet offisielt sammen ennå. Men jeg synes det har fungert fint hittil. Blir kanskje litt mer fordelt hvis vi flytter off.sammen. Vi tjener ganske likt , han litt mer kanskje. Beklager å si det, men jeg synes typen din virker utspekulert og lever på din bekostning... dette virker urimelig i mine øyne... Anonymkode: 4607a...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #19 Skrevet 11. mai 2021 Min man tjener mer enn dobbelt så mye som meg, han jobber offshore... så jeg er naturlig mye med barna alene og oftere litt forhold til egen jobb og karriere for at han skal kunne jobbe slik men det er helt greit. men fordi han tjener mer og er mye borte så betaler han helt klart mer enn meg.. men hovedsakelig flyter pengene den som har penger den betaler... funker fint for oss. Vi har også avtale på hvordan vi gjør det ved ett eventuelt brudd selvfølgelig Anonymkode: a8be8...7f2
Idiot007 Skrevet 11. mai 2021 #20 Skrevet 11. mai 2021 Felles økonomi, deler heldigvis hver en krone med hverandre. Ikke noe mitt og ditt, alt er vårt 😊 Hadde aldri orket å hatt et slikt forhold. Kjør ditt eget løp, så får han enten følge etter eller forsvinne. Du holder ikke ute dere i lengden uansett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå