AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #1 Del Skrevet 10. mai 2021 Ønsker å høre erfaringer fra dere som har slitt med dårlig kondis (ikke dere som alltid har vært trent). Hvordan kom du i gang? Hvordan så/ser ditt program ut? Hater egentlig å løpe/jogge. Har bedre kondis hvis jeg er spinning eller bruker ellipsemaskin. Men når jeg går i baller, jogger osv så merker jeg det på kondisen med en gang nesten og må stoppe utrolig raskt. Anonymkode: 9194e...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #2 Del Skrevet 11. mai 2021 Du må bare begynne. Du vil klare mer for bokstavelig talt hver jogge/gåtur, men du må jo også ville presse deg selv. Du kommer ingen vei om du stopper opp ved det minste lille ubehag. Men for å ha det på det rene kan du alltids ta en tur til legen itilfelle. Anonymkode: 4eae2...dff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #3 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg bruker appen c25k, den er god. Har holdt på i 5 uker 3 dager i uken nå. Merker stor forbedring. Anonymkode: c1e6d...df7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadda123 Skrevet 11. mai 2021 #4 Del Skrevet 11. mai 2021 Støtter C25K. Finnes mange gode og gratise apper for dette programmet. Starter rolig og bygger sakte opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #5 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg brukte også C25K Veldig bra, og du merker egentlig ikke at kondisen blir bedre for det går så jevnt til du vips jogger 30 min uten store problemet. Anonymkode: 6f4ee...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #6 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg har bedrevet jojo-trening i årevis. Jeg sitter oftest stille på vinteren og har "null" kondis når mars/april kommer. Beste måte å komme i gang for meg: Lange gåturer 2-3 ganger i uken. Gjerne tre timer, noen ganger mer, gå raskt iallfall på større deler av turen, småløp av og til. Bytter samtidig ut bil/buss med sykkel (har fire km til jobb). Når dette fungerer etter kanskje tre uker uten at jeg blir særlig sliten, skrur over til mer løping, tre-fire minutter løping hvert kvarter fungerer for meg (ikke spurt, men løp/jogg) sånn at jeg får igjen pusten og går vel halve tiden med normal gåpust. Vel en time holder. Så er man i gang med løpeturene, ti minutter holder de første to-tre øktene. Så femten og etterhvert 20-30. Etter 4-5 sånne i løpet av to uker merker jeg at formen stiger raskt. Dette er den beste perioden! Når man merker at formen stiger raskt, veldig motiverende. Anonymkode: af58a...fab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #7 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg begynte å gå. En time hver dag. Har nå mye bedre kondis enn for knappe tre uker siden. Anonymkode: f408c...431 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #8 Del Skrevet 11. mai 2021 Intervalltrening😊 Jeg springer til jeg ikke orker mer, gjerne spurt, så går jeg til jeg får pusten igjen, og gjentar (osv). Ofte kjører jeg spurt og gange mellom annenhver lyktestolpene. Da er treningen rask og effektiv, og kondisen forbedrer seg kjapt. Jeg er som andre her sier, i hi om vinteren og skjerper meg hver vår. Anonymkode: 43ebb...953 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2021 #9 Del Skrevet 11. mai 2021 Jeg starta fra null på januar. Har en jobb der jeg står og går i 8 timer, men bortsett fra det har det vært null trening omtrent. Starta rett på mølla jeg, gikk fort med høy stigning i starten, så gikk jeg over til å bare prøve å løpe så lenge jeg orka. Den siste måneden har jeg prøvd meg på ulike intervaller og også løpt en del ute. Har merka stooor forbedring og det har endelig blitt gøy😃 Anonymkode: 1d4cd...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #10 Del Skrevet 12. mai 2021 Mange som begynner å jogge (inkludert meg selv for et år siden) føler at det ikke er noe for dem, fordi man første gangen man prøver bare klarer noen hundre meter i strekk. C25k funket utrolig bra for meg. Men siden må man jo vedlikeholde. Og det er så lett som at jo mer man trener jo bedre form blir man. Dersom jeg har hatt uker hvor jeg har løpt hver dag så perser jeg på alle distanser, om jeg har en uke uten å ha fått lagt inn så mye løping så mister jeg form. Regelmessighet og stadig nye mål så er egentlig sky the limit. Til og med en som Jakob Ingebrigtsen sier jo at det er 10% talent og 90% innsats. Jeg gikk fra å være tung og utpeset etter 500 meter til å løpe halvmaraton på et år. Anonymkode: 7a1c6...764 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #11 Del Skrevet 12. mai 2021 Intervaller er treningsformen som er mest effektiv for å bedre kondisjonen. Da veksler du mellom drag/arbeidsperioder på høyere intensitet i en viss tidsperiode/lengde, og å ha pauser med lavere intensitet. I starten kan det være fint å veksle mellom rask og rolig gange, f.eks. 1 min rask gange og 1 min rolig og gjenta en plass mellom 10 og 20 ganger(husk oppvarming først). Etter hvert som formen bedres kan man evt løpe, gå i motbakker eller lignende i arbeidsperiodene. Denne treningsformen kan også varieres i det uendelige med tanke på lengde på dragene og antall drag. Meget effektivt for å bedre maksimalt oksygenopptak, altså kondisjonen. Og husk også, gange og løping vil alltid være "lettere" enn sykling og ellipse, da vi her er nødt til å flytte kroppsvekten vår i vært steg Anonymkode: 6e008...8a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå